سلامتیسلامتی پوستنکات سلامتی

رینوپلاستی،عمل جراحی زیبایی بینی!

رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی در لغت از دو کلمه رینو و پلاستی تشکیل شده است. رینو به معنای بینی و پلاستی به معنای اصلاح یا زیبا کردن است.
جراحی رینوپلاستی قدمت تاریخی زیادی دارد. در حدود ۲۰۰۰ سال قبل افراد زیادی در هندوستان محکوم به مجازات قطع بینی می شدند. در آن زمان برای اصلاح این مشکل از صمغ وموم استفاده می کردند. در آغاز قرن ۱۹ یک افسر بریتانیائی این روش را از هندیان آموخت و برای بهبود سربازان آسیب دیده در جنگ استفاده کرد!!
قدمت رینوپلاستی مدرن به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل و بعد از جنگ جهانی دوم بر می گردد. در ایران از دهه ۴۰ شمسی اقدام به رینوپلاستی شد. بعد از انقلاب اولین گروهی که اقدام به جراحی بینی کردند متخصصین گوش وحلق وبینی بودند. البته در حال حاضر تعداد متقاضیان عمل رینوپلاستی در ایران روز به روز افزایش یافته که متاسفانه حتی در سطح جهانی نیز رکورد شکن است.
بهترین نتایج در جراحی بینی یا رینوپلاستی با استفاده از تکنیک های محافظه کارانه که ظاهر طبیعی و معمولی بینی را حفظ میکنند به دست می آید، بنابراین بیماران محترم بایستی از جراحی های به اصطلاح فانتزی و درخواست بینی عروسکی پرهیز کنند.
یک نکته مهم دیگر در رینوپلاستی کیفیت و ضخامت پوست و زوایای بینی میباشد که با استفاده از عکس های رنگی استاندارد و یک شکل قبل از عمل وتکرار سریالی آنها پس از عمل وضعیت پوست و زوایای بینی مشخص میشود.
بیماران به موضوع تنفس بعد از عمل جراحی بینی یا همان رینوپلاستی نیز بایستی بسیار اهمیت بدهند. اگر در رینوپلاستی بینی بیمار خیلی باریک شود تنفس از بین میرود. بعضی اوقات بیماران محترم از جراح بینی میخواهند که به اصطلاح اقدام به عروسکی کردن بینی کنند در حالی که به این نکته توجه ندارند که با این کار منطقه دریچه یا همان محل عبور هوا از بین میرود وبیمار دچار گرفتگی شدید بینی میشود.
همچنین رسیدن به یک حالت مستحکم وغیر فرورفته برای وضعیت نیمرخ یک هدف زیبایی شناختی مهم در رینوپلاستی است .
تغییرات جزئی پس از عمل رینوپلاستی بینی مثل خشکی بینی بعد از کوچک کردن بینی ممکن است ماه ها به طول بینجامد.پوست بسیار ضخیم وغنی از غدد سباسه وبافت زیر جلدی از نظر نتیجه عمل رینوپلاستی در بدترین وضعیت قرار دارد. پوست ایده آل، بین پوست ضخیم ونازک میباشد. پس بیماران دارای پوست ضخیم و متقاضی رینوپلاستی باید صبر کنند تا پوست به سر جای خود برگردد.
رینوپلاستی به دو شکل باز وبسته انجام میشود و انجام رینوپلاستی به هر روشی که پزشک تشخیص دهد بلامانع است.
رینوپلاستی (تغییر شکل بینی)، این عمل برای زیباتر کردن شکل بینی، و ایجاد هارمونی بین بینی و سایر اعضای صورت، ضمن حفظ عملکرد اصلی بینی بکار می رود. از آنجائیکه بینی برجسته ترین عضو صورت می باشد، اندازه و شکل بینی تأثیر زیادی روی ظاهر افراد دارد.
برخی بیماران که دارای بینی عقابی هستند می خواهند که بینی شان کشیده باشد. عده ای دیگر می خواهند که سوراخ های بینی را باریک تر کنند، برخی دیگر می گویند که نوک بینی شان با صورتشان فاصله دارد و گاهی به علت نقص مادر زادی انحراف بینی این عمل صورت می گیرد. از آنجائیکه نوک بینی با افزایش سن حالت اصلی خود را از دست می دهد، اکثر بیماران می خواهند بدانند که رینوپلاستی چگونه می تواند به فرد ظاهری جوانگونه بدهد. ممکن است اینگونه تصور شود که یک جراحی رینوپلاستی تنها توسط خانمهامورد استفاده قرار می گیرد، ولی مردها در فضای رقابتی بصورت فزاینده ای تقاضای انجام عمل های جوان سازی را دارند چرا که ظاهر جوانتر نشان دهنده انرژی درونی بیشتر است.
بحث و گفتگو راجع به رینوپلاستی با نگاه کردن به عکس های قبل و بعد از عمل جراحی رینوپلاستی شروع می شود، به این ترتیب بیمار بوسیله عکس ها متوجه می شود که بعد از عمل رینوپلاستی چه تغییری خواهد کرد. همانطور که در عکس ها نیز دیده می شود، بیماران می خواهند که یک رینوپلاستی را با جراحی کشیدن ابرو ادغام کنند تا خطوط اخم بین چشم ها از بین برود یا با بلفاروپلاستی بصورت همزمان انجام دهند تا کیسه های زیر چشم ها درمان شوند. بزرگ کردن چانه، گونه، اتوپلاستی، جراحی لب و کشیدن صورت را نیز می توان با این عمل رینوپلاستی انجام داد. اغلب بیماران به دنبال اطلاعاتی پیرامون صاف کردن چروک های سطحی پوست از طریق پیل شیمیایی، جراحی لیزری یا روش های صاف سازی مشابهی می باشند.
یک جراح پلاستیک معتبر و مجرب صورت که منحصرا جراحی چهره و گردن انجام می دهد، می داند که وظیفه وی تنها اصلاح و ترمیم نواحی موردنظر بیمار نمی باشد، بلکه وی باید به انگیزه در پس این تقاضا نیز پاسخ دهد. صراحتا عرض می کنیم که یک جراحی پلاستیک نمی تواند از فروپاشی یک ازدواج جلوگیری کند. برخی افراد که آمادگی انجام جراحی عمل زیبایی را ندارند، روش های محافظه کارانه تری نظیر بوتاکس برای رفع چروک ها و خطوط چهره یا کلاژن برای ترمیم crowfeet را ترجیح می دهند.بیمارانی که خود درباره روش های تجدید جوانی آگاهی دارند، می دانند که چه زمانی برای انجام جراحی عمل زیبایی مناسب است.
در جلسه مشاوره اول شما، ما ساختمان استخوانی و بافت نرم بینی شما را از نظر فرم و عملکرد بررسی و معاینه می کنیم. ارزیابی بینی، اصولی را برای آنچه که می توان از یک عمل رینوپلاستی توقع داشت، ارائه می دهد. نوع پوست، نژاد، سن به همراه درجه اختلال و نوع کارکرد از جمله فاکتورهای مهم و موثر در بروز نتیجه نهایی جراحی می باشد.
نظیر سایر جراحی های پلاستیک، معاینه سلامت کلی و داشتن توقعات معقول لازم است. آگاهی شما از روشها و روندها در نتیجه گیری موفق نهایی ضروری است. در جلسه مشاوره، ما راهنمایی های لازم را به شما می دهیم.
برای اینکه یک نتیجه نهایی موفق به دست بیاید، بیمار باید از روش ها و امور ضروری عمل رینوپلاستی آگاهی داشته باشد. قبل از اینکه به اقدامات و کارهای قبل از عمل رینوپلاستی بپردازیم، می خواهیم کمی درباره بیمارانی که قصد بازنگری جراحیشان را دارند و به ما مراجعه می کنند، صحبت کنیم. بازنگری رینوپلاستی، واژه ای است که هیچ کس دوست ندارد بشنود! به علت ضربه یا ترومای ناشی از رینوپلاستی اصلی، بیماری، شرایط قبل از عمل رینوپلاستی یا خطای جراح، هر جراحی ۲ تا ۵ درصد دچار عمل بازنگری رینوپلاستی می شود. اگر چه اقدامات قبل و بعد از بازنگری رینوپلاستی دقیقا مشابه اقدامات قبل وبعد از رینوپلاستی اصلی می باشند ولی بازنگری رینوپلاستی تمهیدات خاص خود را دارد. اگر شما بیماری می باشید که قصد بازنگری رینوپلاستی را دارد لطفا به تمهیدات ویژه بازنگری رینوپلاستی توجه نمائید.
جراحان پلاستیک مجرب صورت اختصاصاً درباره جراحی عمل بینی آموزش می بینند چرا که پرمخاطب ترین جراحی زیبایی می باشد. و دقت زیادی می طلبد. تمام جراحان در زمینه رینوپلاستی آموزش ندیده اند و تمام جراحان مهارت انجام رینوپلاستی را ندارند. بیش از هر جراحی پلاستیک دیگری به شما توصیه می کنیم که در انتخاب جراح نهایت دقت و ظرافت را به خرج دهید.

چه گروهی از پزشکان مجاز به انجام عمل رینوپلاستی بینی هستند؟

سه گروه، متخصصین جراحی گوش و حلق و بینی، متخصصین جراحی فک و صورت و متخصصین جراحی پلاستیک و ترمیمی مجاز به انجام عمل بینی بوده و در صورت وجود تجربه و دقت کافی هر سه گروه قابلیت حصول نتایج رضایت بخش را دارا خواهند بود. لذا نظر به این که متخصصین جراحی گوش و حلق و بینی علاوه بر رینوپلاستی سایر اعمال جراحی مسیر تنفسی بینی(مانند جراحی اندوسکوپیک سینوس ، سپتوپلاستی، توده های داخلی بینی و نازوفارنکس و تنگی های کوان) را بیشتر انجام می دهند به اصول فیزیولوژیک ، عملکردی و آناتومیک بینی آشناترند، با این وجود در صورت آگاهی از اصول فوق نزد سایر دو گروه نیز نتایج تنفسی بعد از عمل رینوپلاستی بینی مطلوب خواهد بود. بدیهی است به غیر از سه گروه فوق انجام این عمل جراحی رینوپلاستی توسط سایر پزشکان مجاز نمی باشد.

منبع: nosesurgeryclinic.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *