درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

عوارض و موارد مصرف داروی متوکلوپرامید

نام دارو: متوکلوپرامید Metoclopramide

یادآوری : پزشک معالج این دارو را براساس نوع بیماری و وضعیت خاص شما تجویز نموده است ، لذا به توصیه های پزشک خود در زمینه مصرف دارو کاملا توجه داشته باشید !

این دارو با افزایش انقباض عضلانی در بخش فوقانی دستگاه گوارش ، سرعت تخلیه معده به روده را افزایش می دهد. مصرف کوتاه مدت متوکلوپرامید ، سوزش سر دل به علت رفلاکس مری به معده را در افرادی که به سایر داروها پاسخ نمی دهند درمان می کند. همچنین این دارو مشکل کندی تخلیه معده در افراد دیابتی ( با علائمی چون : تهوع ، استفراغ ، سوزش سر دل ، کاهش اشتها و احساس سنگینی بعد از غذا خوردن ) را بهبود می بخشد. البته ممکن است که پزشک معالج این دارو را برای بیماری های دیگری هم تجویز کند.

حتما پزشک یا داروساز خود را در جریان اطلاعات زیر قرار دهید

ابتلا به بیماری های : خونریزی یا انسداد در معده یا روده ، وجود سوراخ در معده یا روده ، سابقه صرع یا تشنج ، تومور غده آدرنال ، بیماری کبدی ، بیماری کلیوی ، نارسایی احتقانی قلب ، آریتمی قلبی ، پرفشاری خون ، سرطان پستان ، بیماری پارکینسون ، دیابت ، افسردگی و بیماری های خلقی

بروز این عوارض ( بعد از مصرف ) : حرکات کند یا تشنجی عضلات ، مشکل در تعادل و راه رفتن ، حالت ماسکی پیدا کردن صورت ، سفت شدن عضلات ، تب شدید ، تعریق زیاد ، احساس گیجی ، ضربان قلب سریع و نامنظم ، لرزش بدن ، احساس غش کردن ، افسردگی ، تمایل به خودکشی ، توهم ، اضطراب ، آشفتگی ، وحشت زدگی ، بی قراری ، تورم بدن ، تنفس کوتاه ، افزایش وزن سریع ، یرقان ( زردی پوست و چشم ها) ، تشنج.

ممکن است این عوارض در شما ظاهر شود

لرزش در دست ها یا پاها ، حرکات کنترل نشده عضلات صورت ( زبان ، لب ها ، چشم، پلک ها ) ، احساس خستگی و گیجی ، سردرد ، بی خوابی ، تهوع ، اسهال ، حساس شدن پستان ها ، تغییر در سیکل ماهانه خانم ها ، ادرار پیش از حد معمول

مصرف در بارداری و شیر دهی

به نظر نمی رسد که داروی متوکلوپرامید عوارض جدی برای جنین داشته باشد( گروه بندی D) اما این دارو وارد شیر مادر می شود و ممکن است که برای کودک عارضه به همراه داشته باشد.

توصیه های مهم

این دارو را دقیقا طبق دستورالعمل پزشک خود مورد استفاده قرار دهید.

بهتر است که این دارو 30 دقیقه قبل از غذا و پیش از خواب میل شود.

البته ممکن است که پزشک شما مصرف متوکلوپرامید را به هنگام مصرف غذاهایی که باعث سوزش سر دل می شوند توصیه کند.

قرص را به طور کامل نبلعید. بهتر است که ابتدا کمی روی زبان شما از هم باز شود. البته از جویدن آن و نوشیدن مایعات زیاد به همراه قرص خودداری نمائید.

مصرف این دارو نباید بیش از 3 ماه به درازا بکشد. مصرف مقادیر زیاد یا طولانی مدت این دارو می تواند منجر به اختلالات حرکتی برگشت ناپذیر( در صورت، دست ها و پاها) در فرد شود.

در نظر داشته باشید که عوارض جانبی این دارو در خانم ها، افراد سالمند و بیماران دیابتی شدید تر است.

چنانچه مصرف این دارو به صورت ناگهانی قطع شود ممکن است به عوارضی چون: سردرد، گیجی و عصبانیت مبتلا شوید. لذا قطع مصرف باید به تدریج و با نظر پزشک انجام شود.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *