سلامتیسلامتی پوستنکات سلامتی

چرا دور لب هایمان چروک می شود ؟چگونه درمانش کنیم؟

یکی از اولین نشانه های افزایش سن، ایجاد چروکهای مختلف روی سطح پوست بدن است. در میان چروکهای سنتی که روی صورت ایجاد میشود، چروک دور لبها بیش از سایر چروکها، بالا رفتن سن را نشان میدهد و افت ظاهری این قسمت با ایجاد چروکهای ریز و درشت متعدد، به شدت خودش را نشان میدهد که در همراهی با چروک دور چشمها ، تأثیر منفی خود را بیشتر بروز میدهد. اما چروک دور لبها چگونه ایجاد میشود و چطور میتوانیم جلوی آن را بگیریم.

چرا دور لب هایمان چروک می شود ؟

چروک دور لب یکی از چروک هایی است که با افزایش سن و کم شدن کولاژن پوست میتواند ایجاد شود. اما جدای از این مسأله، عواملی مانند اشعه های مضر آفتاب، دخانیات و خشکی پوست میتوانند در بروز آن نقش تشدیدکننده داشته باشند.

حالت لبها هم مهم است !

بروز این چروکها به شکل و فرمی که به لبها میدهیم هم بستگی دارد. افرادی که سیگار یا قلیان میکشند، به علت حالت خاصی که برای پک زدن به لبهای خود میدهند، برای ایجاد چروک لب مستعدتر هستند.

تغذیه نامناسب

یکی از عوامل ایجاد و تشدیدکننده چروک دور لب، تغذیه نامناسب است. در واقع آنهایی که کمتر آب، مایعات، میوه و سبزیجات مصرف میکنند، بیشتر در معرض بروز چروک هستند.

راه حل درمانی

ضمن رعایت مسائلی که عنوان شد، میتوان با روشهای مختلفی که کولاژن سازی پوست را تحریک کند، این مشکل را رفع کرد. خوردن میوه و سبزی و البته غذاهای حاوی امگا۳، آنتی اکسیدان و ویتامین E در تقویت و میزان کولاژن سازی نقش مؤثری دارد. همچنین استفاده از ضدآفتاب در تمامطول سال مانع تخریب این نواحی توسط اشعه های مضر UV میشود. مصرف نکردن سیگار و دخانیات هم بسیار تأثیرگذار است. حالا صحبت این است که اگر چروکها ایجاد شد، چه کار کنیم؟

پی آر پی

بروز چروکهای دور لب در سنین پایین دیده نمیشود و معمولاً پس از ۵۰ سالگی شاهد آن هستیم. برای درمان این چروکها هم یکی از بهترین روشها «پی آرپی» است. در این روش با استفاده از پلاسمای خود فرد و تزریق آن در نواحی چروک شده، چروکها به طرز محسوسی از بین میروند. این روش اصلاً شباهتی به بوتاکس ندارد و در واقع نوعی مزوتراپی طبیعی و بیولوژیکال است. برای این کار، از خود فرد خون گرفته میشود؛ سپس پلاسما و پلاکتهای خونی او را جدا کرده و به خودش تزریق میکنند. درباره پی آرپی میتوان به این نکته اشاره کرد که اثر آن دائمی است و به ندرت برگشت پذیری در آن دیده میشود. این روش عارضه جانبی و محدودیت سنی هم ندارد، البته به شرطی که فرد بیماری زمینه ای خاصی نداشته باشد.

بوتاکس یا پی آرپی ؟

مسأله این است که اولاً تأثیر بوتاکس دائمی نیست و پس از مدت خاصی باید آن را تجدید کرد و به نوعی هزینه هایش هم ادامهدار است. از طرف دیگر در بوتاکس، حالت و فرم طبیعی لبها مختل میشود و فرد در حالاتی مانند سوت زدن، آب خوردن و گاهی صحبت کردن، دیگر شکل طبیعی لب هایش را ندارد.
وقتی شما بوتاکس انجام میدهید، از نظر ظاهری برای مدت کمی بر چروکها تأثیر میگذارید و برای مثال بعد از ۶ ماه باز هم این چروکها وجود دارند و باید تزریق مجدد انجام دهید؛ آن هم در حالی که طی این ۶ ماه روند پیری پوست و تخریب و کاهش کولاژن ادامه داشته است.

کدام پوستها زودتر چروک می شوند ؟

پیر شدن پوست، روندی طبیعی است که با افزایش سن مرتبط است؛ اما نوع پوست افراد هم در تشدید و تسریع آن نقش دارد. باید توجه داشت که مسأله ژنتیک هم بر این عارضه اثرگذار است. اگر دقت کنید، میبینید خیلی ها سیگار میکشند؛ اما دور لب همه آنها به یک میزان چروک نمیشود. هر چه پوست خشک یا به عبارت صحیح تر، کم آب تر باشد، بروز چروک ها هم بیشتر دیده میشود. برعکس در افرادی که پوست شان قوام، رطوبت و آب بیشتری دارد و به اصطلاح پوست چرب تری دارند، کمتر و دیرتر شاهد ایجاد چروک دور لب هستیم.

بهترین زمان درمان

معمولاً چروکها در مراحل اولیه ایجاد شدن، خیلی عمیق نیستند و خود فرد متوجه میشود که مثلاً هنگام صحبت کردن، چروکهای ظریفی دور لبش ایجاد شده است. اگر فرد در آن مرحله شروع به درمان کند خیلی بهتر است تا آن که بگذارد چروک کاملاً عمیق شود.

نکات مهم

*سیگار را ترک کنید و سراغ قلیان هم نروید.
*همیشه آب زیاد و سبزیجات تازه مصرف کنید.
*استفاده از کرمهای مخصوص با ترکیبات گیاهی را فراموش نکنید.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *