داروهای گیاهیعرقیاتعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

راهکارهای درمان خشکی پوست در طب سنتی

خشکی پوست از دیدگاه طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی، خشکی به مفهموم خاصیت شکنندگی و عدم انعطاف است. اعتقاد طب سنتی این است که خشکی پوست در میان افرادی با مزاج های “گرم وخشک” و “سرد و خشک” به خصوص در زمان تطابق با فصل هم گون، شایع تر است.

زمانی که پوست، خشک می شود و به خارش می افتد، باید سریعا به فکر درمان باشید. معمولا مرکز تنظیم خشکی ها در بدن، کبد است.

بهترین راه درمان سنتی خشکی و خارش پوست، در مواردی که به درمان های معمول جواب نمی دهد، انجام حجامت است به خصوص حجامت کبد به وسیله پزشکان طب سنتی یا پزشکانی که دوره های طب سنتی را گذرانده اند.

راهکارهای درمان خشکی پوست در طب سنتی

مصرف عرق کاسنی و عرق شاهتره تا حد زیادی جلوی خارش های پوستی و خشکی آن را می گیرد.

روغن زیتون از مفیدترین روغن هایی است که استفاده از آن مانع خروج رطوبت از سطح پوست شده و از پیشرفت خشکی پوست جلوگیری می کند.نقاطی از بدن را که دچار خارش است یا پوستش خشک می شود، با انواع روغن های موضعی مانند روغن زیتون، بادام شیرین یا گل بنفشه ماساژ دهید.

نعناع به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی، خارش و خشکی پوست را برطرف می کند.

ریحان نیز برای رفع جوش و لک های پوستی موثر است و خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی دارد.

گیاه رزماری با خاصیت تقویت کنندگی و ضد عفونی کنندگی جریان خون را در مویرگ های خون بهبود می بخشد و برای تازگی پوست توصیه می شود.گیاه آویشن که به یک گیاه ضدباکتری قوی معروف است برای مقابله با آکنه و اگزمای عفونی مفید است.

مصرف گیاه بابونه با خاصیت ضد قارچی، نرم کنندگی و پاک کنندگی یکی از بهترین گیاهان برای مقابله با التهاب و آرام کردن پوست است.

گل همیشه بهار باعث نرم شدن پوست می شود.

چند قطره روغن اسطوخودوس یا عصاره ی جوی دوسر را با آب وان اضافه کنید. بعد از حمام نیز روغن رقیق شده ی گل پامچال را استفاده کنید.دم کرده ی بابونه، نعناع یا قاصدک بنوشید.

همچنین دم کرده ی گل گاوزبان، رازیانه و گل همیشه بهار باعث بهبود خشکی پوست می شود. یک قاشق مربا خوری از این گیاهان دارویی را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و بعد از پنج دقیقه بنوشید.

منبع:مجله نیک ونو/شماره 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *