داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

طب سنتی و درمان زخم های دهانی

زخم های دهان که معمولا در هفت تا 10 روز التیام می یابند، فقط کافی است درمان گیاهی آن ها را بدانید.

ریحان

برگ ریحان علاوه بر آن که زخم دهان را بهبود می بخشد، خاصیت ضدباکتری، ضدقارچ و ضدویروسی دارد. روزی دوبار، چهار یا پنج برگ ریحان را بشویید و بجوید.

ریشه ی شیرین بیان

ریشه ی شیرین بیان یک گیاه درمانگر بسیار موثر برای تسکین زخم های دهان است. این گیاه خاصیت ضدالتهاب و ضدمیکروبی دارد و به شکل یک پوشش محافظ روی غشاهای مخاطی قرار می گیرد و زخم ها را درمان می کند. یک قاشق غذاخوری ریشه ی شیرین بیان خرد شده را، در دو فنجان آب به مدت دو تا سه روز، دهانتان را با آن بشویید یا عصاره ی ریشه ی گیاه را در آب گرم حل کرده و غرغره کنید.

عسل

عسل دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی بوده و استفاده ی موضعی از آن برای ترمیم زخم ها و خراش های پوستی موثر است، زیرا باعث ضدعفونی شدن زخم ها می شود و به بازسازی و احیای سلول ها کمک می کند. این ماده مغذی به خصوص برای زخم های دهان ناشی از پرتو درمانی، بسیار عالی است. مقداری عسل را روی پنبه بمالید و روی منطقه آسیب دیده بگذارید.

تخم گشنیز

تخم گشنیز ضد درد و التهاب است و قدرت شفابخشی زخم های دهانی را دارد. به این منظور یک قاشق چای خوری دانه ی گشنیز را در یک فنجان اب بجوشانید، سپس صبر کنید تا خنک شود. تا زمان بهبود زخم ها روزی 4 بار به عنوان دهانشویه آن را غرغره کنید.

منبع: مجله نیک ونو/ شماره38

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *