درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

مهمترین علت درد مفاصل در فصول سرد

استئوآرتریت یا آرتروز که یک درگیری استهلاکی مفصل است، یکی از بیماری های شایع استخوان و مفصل به شمار می رود .یکی از شایع ترین شکایات مبتلایان به آرتروز افزایش درد در سرما و رطوبت است .شما ممکن است جزو آن دسته از کسانی باشید که عقیده دارند، درد ورم مفاصل در آب و هوا به ویژه هوای سرد تحت تاثیر قرار گیرد. برخی از بیماران تجربه افزایش درد ورم مفاصل را در روز بارانی و سرد و کاهش ورم مفاصل و درد را در روزهای گرم و خشک ذکر میکنند اما تحقیقات به عمل آمده در مورد آرتروز نشان دهنده نتایج متناقض میباشد.

به طور طبیعی هیچ فردی با سرما نباید دچار ایجاد درد و مشکل در مفاصل شود زیرا سرما فقط تشدید کننده این ناراحتی ها است و نباید آن را عاملی در بروز دردهای مفصلی و بیماری های وابسته به آن محسوب کرد.سرما به طور غیر مستقیم می تواند در شناسایی برخی از مشکلات مفصلی موثر باشد. در فصول سرد به علت انقباض و انبساط ناگهانی عضلات ومفاصل،افرادی که دچار مشکلات مفاصل نظیر آرترو،گرفتگی مفصل و یا کوتاهی مادر زادیی تاندون هستند، ناراحتیشان تشدید شده و مشخص می شود که وی دچار یکی از این درگیری ها است.گاهی اوقات جا به جاشدن از محیط گرم به محیط سرد سبب میشود تا سرما روی مفاصل و عضلات اثر گذاشته و تولید درد کند و در واقع عضلات دچار تحریک عصبیمیشوند.

مهمترین علت درد مفاصل در فصول سرد

مهمترین علت درد مفاصل در فصول سرد سال، سرمازدگی و گرفتگی عضلات است. در واقع سرمای شدید باعث می شود بدن فرد از خود انقباض نشان دهد که منجر به بروز دردهایی همچون کمردرد، زانودرد و … شود.همچنین سرما منجر به درد در سطوح مفصلی میشود، به طوری که میتوان گفت بدن نیز در برابر این موضوع عکس العمل نشان میدهد.علت دیگر می تواند این باشد که کاهش فشار هوا اجازه میدهد تا مایع به بافتهای بدن وارد و به فضای اطراف مفاصل گسترش یافته و باعث افزایش درد گردد.ازجمله دلایل دیگر جهت افزایش درد مفاصل درسرما می توان به افت آستانه درد در آب و هوای سرد میباشد چرا که معمولاً هنگام شدت هوای سرد کمتر احتمال دارد فرد به خارج از خانه رفته و ورزش نماید و این روی خلق و خوی بیمار تاثیر گذاشته و به تشدید در آرتروز کمک میکند.

نقش گرما و سرم در کاهش درد

گرماوسرما هرکدام میتوانند درکاهش درد مفاصل نقش موثری رابازی کنند. گرمای موضعی به شل کردن ماهیچه ها کمک مینماید و سرد کردن برای کاهش تورم و درد مفصلی موثر است و جابجایی بین درمان گرم و سرد میتواند برای مدیریت درد آرتریت مزایای عالی را ارایه دهند. البته مراقب باشید هنگام استفاده از درمان سرد و گرم برای مدیریت درد آرتروز از معرض قرار دادن پوست به دماهای نسبتاً شدید خودداری نمایید تا آسیب به پوست در اثر آن ایجاد نگردد.

منبع: drmoghtaderi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *