تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزنلاغری و کاهش وزنورزش

نکات ایمنی قابل توجه کوهنوردان

کوهنوردی معمولا خطرناک نیست. بلکه بیشتر یک تجربه لذت بخش است و حتی یک نوع ماجراجویی است.

اما وقتی به خارج شهر می روید، و از تمدن شهری دور می شوید ممکن است دچار آسیب دیدگی هایی شوید. در اینجا چند نکته ایمنی به طور کلی را در مورد ایمنی برای کوهنوردان در کوه به شما می گوییم.

تنها به کوه نروید

۰۸۱۸۹۵_۱۰۰۰_۱٫jpg

مثل هر قاعده و قانون دیگری همیشه استثناهایی وجود دارد. اگر فقط می خواهید کمی در دور و اطراف پیاده روی کنید ایمنی کافی برای شما وجود دارد. اما اگر می خواهید مثلا به دل جنگل های انبوه بروید و یا از صخره های شیب دار عبور کنید یا از مناطقی که وزش باد شدید است، ممکن است به راحتی گم شوید. بهتر است تصمیم درستی بگیرید.

کوهنوردی همراه با یک نفر دیگر در خیلی جنبه ها به شما کمک می کند به ویژه اگر او یک کوهنورد حرفه ای باشد. افرادی که به صورت دو نفره کوهنوردی می کنند کمتر در معرض خطر هستند. آنها می توانند به یکدیگر کمک کنند تا از صخره ها عبور کنند و یا در صورت لزوم از لوازم کمک های اولیه استفاده کنند. اگر شما در کوه دچار آسیب دیدگی جدی شدید می توانند بروند و کمک بیاورند.

اگر دچار سرما زدگی شوید گرمای بدن فردی که همراه شماست بهترین راه برای گرم شدن است. هیپوترمی کوهنوردان زیادی را پیش از اینکه پیدا شوند و نجات داده شوند به کام مرگ کشیده است.

منطقه ای که برای کوهنوردی انتخاب می کنید خوب بشناسید

این نکته هم شبیه نکته قبلی است. این کار مانع از گم شدن شما را می شود. اگر خیلی حرفه ای نیستید، همیشه در کوه از پاکوب یا مسیرهای شناخته شده حرکت کنید نه مسیرهای ناشناخته و جدید.

البته ممکن است مسیرهای پاکوب به اندازه مسیرهای جدید و ناشناخته جذاب نباشند. اما گم شدن در کوه هم اصلا جذاب نیست. از نقشه، قطب نما و جی پی اس استفاده کنید، همراه داشتن این وسایل از ضروریات کوهنوردی است. این لوازم هنگام کوهنوردی واقعا به درد می خورند. هر یک از این وسایل در شرایط خاصی به درد شما می خورد که ممکن است دیگری کاربردی در آن شرایط نداشته باشد. مثلا ممکن است قطب نما در هر منطقه ای کار نکند. نقشه منطقه ای که می خواهید به آن بروید از قبل خوب بررسی کنید و از افرادیکه با آن منطقه آشنایی دارند سوال کنید.

ابزارهای لازم را همراه خود داشته باشید

۰۸۱۸۹۵_۱۰۰۰_۳٫jpg

یک کبریت یا فندک همراه داشته باشید. البته ممکن است کبریت خیس شود و یا گاز فندک تمام شود. هیچ برنامه ای بی نقص نیست. همراه داشتن چاقوهایی که چند ابزار مختلف دارند گاه می تواند جان شما را نجات دهد. همچنین لوازم کمک های اولیه گاه می توانند جان شما را نجات دهند.

گاز استریل و باند، ژل آنتی باکتریال، ماده ضد عفونی کننده و سایر لوازم کمک های اولیه از ضروریات هستند. کرم ضد آفتاب و پماد سوختگی و یا ضد خارش هم گاه واقعا به درد می خورند. همه این وسایل کوچک و کم وزن هستند.

لازم نیست به اندازه یک داروخانه همراه خود دارو بردارید اما چیزهای ضروری را همراه داشته باشید. گاهی اوقات آسپرین مفید است اما گاهی هم می تواند مضر باشد. اگر شما تفاوت میان خونریزی سرخرگی و سیاهرگی را ندانید، گاز استریل و باند خیلی به درد شما نمی خورد و کمکی نمی کند. چراغ چشمک زن و هدلایت هم از چیزهای ضروری است. دستمال کاغذی هم گاه واقعا ضروری است.

تدارکات لازم را همراه خود بردارید

۰۸۱۸۹۵_۱۰۰۰_۴٫jpg

آب و سایر نوشیدنی ها مثل نوشیدنی های ورزشی یکی از ضروریات اولیه هستند. در یک روز گرم حتی اگر دو ساعت کوهپیمایی کنید آب و مایعات زیادی را از دست می دهید. گرما زدگی گاه می تواند که باشد اما به راحتی می توان جلوی آن را گرفت. کم آبی بدن هم می تواند سبب افت عملکرد جسمانی شما شود. البته بطری های آب سنگین هستند و باید تنها به اندازه ای که لازم دارید آب بردارید نه بیشتر.

تا وقتیکه ناچار نشده اید از آب چشمه ها و نهارهای آب ننوشید. منابع آب طبیعی اغلب مملو از باکتری های هستند. تنها به یاد داشته باشید که خیلی از حیوانات خود را در این آب ها می شویند و یا در آن ادرار میکنند.

غذای کافی به همراه داشته باشید. البته به یاد داشته باشید که بدون غذا بیشتر دوام می آورید تا بدون آب پس اگر مجبور شدید یکی را انتخاب کنید، بیشتر آب بردارید.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *