سلامتیسلامتی پوستنکات سلامتی

تاثیر پروبیوتیک‌ ها بر پوست!

بدن انسان دارای میکروارگانیسم های مختلفی است که برخی از آن ها می توانند برای بدن مفید و وجودشان حیاتی باشد. به باکتری مفید روده پروبیوتیک می گویند. بدن انسان برای گوارش سالم، تولید ویتامین های مورد نیاز، شادابی و سلامت پوست و جلوگیری از بروز عفونت ها به این میکروارگانیسم های مفید نیازمند است. پروبیوتیک ها همچنین خود برای تولید آنتی بیوتیک ها در بدن مورد نیاز هستند. تحقیقات جدید بر روی نمونه های آزمایشگاهی توسط محققان نشان دهنده رابطه مستقیم کاهش پروبیوتیک ها و استعداد به آلرژی های پوستی و اگزما در این نمونه ها بوده است.

بر هم خوردن تعادل و کاهش قابل توجه تعداد باکتری های مفید دستگاه گوارش (پروبیوتیک ها در روده) در مقابل مضرها؛ می تواند عوارضی مانند: آلرژي های شدید پوستی به مواد غذایی، بروز آكنه های پوستی، خستگي مفرط، افسردگي، سردرد و … شود. پروبیوتیک های موجود در روده برای تولید ترکیبات لازم و مفید از جمله ویتامین ها یا حفظ مواد معدنی بسیار ضروری هستند. با این کار تاثیر بسزایی در شادابی، شفافیت و سلامت پوست خواهند گذارد.

بالا بودن تعداد میکروارگانیسم های مضر به نسبت مفیده ها (پروبیوتیک ها) در روده ایجاد سموم و رادیکال های آزاد و مواد آلرژن را در سطح پوست افزایش داده و باعث تسریع در ایجاد چین و چروک ها و پیری پوست، آکنه، آلرژی های پوستی و اگزما و … خواهند شد.

پروبیوتیک های موجود در محصولات خوراکی، برای سلامتی انسان بسیار ضروری هستند و از قابلیت ماندگاری در دستگاه گوارش هم برخوردار هستند. محصولات پروبيوتيكی موجود در بازار، به مواد غذايي حاوي اين باكتري های مفید می گویند. پروبیوتیک‌ ها به صورت مكمل هاي غذايي و یا به صورت مواد غذايي غني شده قابل استفاده هستند.

تاثیر پروبیوتیک‌ ها در شادابی پوست

کاهش سموم بدن از طریق دفع مناسب و کامل و در واقع تنظیم مناسب اجابت مزاج، تولید کلاژن، تولید ویتامین ها و مینرال های حیاتی برای حفظ پوست سالم، رفع یبوست که خود یکی از عواملی است که باعث کدورت در پوست می شود، درحفظ جوانی و شادابی پوست تاثیر بسیاری دارند. پروبیوتیک‌ ها با دار بودن توانمندی در جلوگیری از سنتز بیش از حد ملانین (رنگدانه های طبیعی پوست) که در دوران پیری به وضوح بر روی پوست دیده می شوند و مطمئنا بر عدم زیبای پوست موثرند، باعث می‌شوند پوست هر چه بیشتر روشن و جذابتر بماند.

مطالعات جدید محققان در این زمینه نشان داده است که استفاده از پروبیوتیک‌ ها به صورت موضعی بر روی پوست بدن، می‌تواند از آثار مخرب رادیکال‌های آزاد و آلاینده‌ ها و موادالتهاب زا جلوگیری کند.

خاصیت ضد پیری پروبیوتیک ها

همانطور که گفتیم پروبیوتیک‌ ها به تولید و حفظ آنتی اکسیدان ها در بدن کمک خواهند کرد. آنتی اکسیدان ها فاکتورهایی هستند که بر علیه رادیکال های آزاد اقدام کرده و آن را بی اثر می کنند. رادیکال های آزاد بر اثر استرس، تغذیه نامناسب و آلودگی هوا و … در بدن ایجاد شده و می توانند به سلول ها آسیب زنند و یکی از آثار آن ایجاد چین و چروک زودرس در پوست شماست.

همچنین این میکروارگانیسم های مفید (پروبیوتیک ها) به تولید کلاژن کمک زیادی می کنند. کلاژن یک ترکیب اصلی در ساختار پوست برای شادابی، جلوگیری از پیری و حفظ استحکام بافت ها است و البته با افزایش سن تولید آن بسیار رو به کاهش خواهد رفت.

خاصیت ضد جوش پروبیوتیک ها

یکی از علل اصلی ایجاد آکنه و جوش های پوستی گوارش نامناسب و باقی ماندن سموم حاصل از دفع ناقص در روده هاست. پروبیوتیک ها شاید با کمک به دفع بهتر و رفع یبوست و یا کمک به کاهش وزن و تنظیم چربی در بدن بتوانند در رفع آکنه های پوستی در فرد موثر باشند. تحقیقات نشان داده است که افرادیکه مستعد آکنه های پوستی هستند با مصرف محصولات یا مکمل های حاوی پروبیوتیک ها بهبودی مناسبی در بروز آکنه و کاهش آن در پوستشان رخ داده است. پزشکان متخصص پوست در حال حاضر در کنار توصیه ها و اقدامتی که برای درمان و علت یابی آکنه انجام می دهند، از مکمل های پروبیوتیک به عنوان درمان کمکی نیز استفاده می کنند. این در حالی است که بسیاری از پزشکان برای درمان آکنه از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند. آنتی بیوتیک ها خود باعث کاهش پروبیوتیک ها می شوند که توصیه مجدد مصرف پروبیویتک ها در طول چنین درمانی بسیار مفید واقع شده است.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *