تقویت حافظه

چگونه حافظه مان را تقویت کنیم؟

برای تقویت حافظه مجموعه شرایط و اقداماتی لازم هست که به مواردی اشاره می شود. داشتن هوش و حافظه برتر در طب سنتی به معنای گرمی مزاج تعریف می شود و در صورت افزایش سردی و تری(بلغم) در مغز کاهش حافظه و هوش را در پی داریم که علائم سپیدی، نرمی و سستی پوست، سنگینی حواس، ریزش لعاب دهان و آب بینی رقیق غیر سوزان، آروغ ترش و ضعف معده (با خوردن ترشیجات)، ضعف جسم و مفاصل، بی میلی به غذای صبح، و در صورت افزایش و شدت بیماری سكته، برص، سفیدی ادرار، درد عقب سر، خواب زیاد (سطحی) را در پی دارد.

هم هوش و هم حافظه قابل افزایش است و اگر چه مزاج معتدل و ژنتیک بصورت كلی و پایه نقش اصلی را در آن بازی می كند اما با هر پایه ای از هوش می توان آنرا افزایش داد.

ثابت شده است كه بر خلاف دیگر اعضا هر چه مغز بیشتر بكار گیری شود توانایی آن افزایش می یابد. با وجود اینكه به نظر می رسد میزان حجم حافظه در مغز ثابت است اما هر چه مطالب بیشتر در مغز ذخیره شود توانایی حفظ در آن بیشتر می شود به شكلی كه نمی توان برای آن مرزی تعیین كرد. به عنوان مثال حافظان قران یا دیوان شاعران از این توانایی نسبت به دیگران بیشتر برخوردارند. بنابراین از روشهای مختلف حفظ مطالب، تستها و تمرینات هوش و ریاضی كه در بازار به وفور یافت می شود استفاده كنید تا هم ضریب هوشی و هم حافظه در شما افزایش پیدا كند.

اگر اضطراب و استرس زیاد باشد می تواند تاثیر منفی بر حافظه بگذارد بنابراین حفظ آرامش خاطر برنامه ریزی و خواب و استراحت كافی بر حافظه تاثیر گذار است. تقویت حافظه نیز مانند تقویت قوای جسمانی نیازمند تمرین و ممارست و پشتكار دارد داشتن برنامه منظم برای تكرار مطالب بسیار مهم است همچنین فرد باید از نظر روحی در آرامش باشد استراحت كافی داشته باشد، خواب آلودگی، نگرانی و استرس بیش از حد باعث تاثیر بر حافظه و تمركز فرد خواهد شد.

پیشگیری

اعتدال مزاج و تنظیم تغذیه بر اساس مزاج و داشتن هدف و انگیزه كافی نظم و برنامه ریزی و تكرار مطالب در فواصل منظم و نیز استراحت كافی و داشتن تمركز در هنگام مطالعه به تقویت حافظه كمک می كند کلا از نگاه طب سنتی رعایت ضرورتهای شش گانه زندگی مثل:

1. وجود هوای سالم

2. خوراکیها( ماکولات ) و نوشیدنیها( مشروبات ) متناسب با مزاج

3. خواب و بیداری به اندازه

4. فعالیتها و حرکت و سکون جسمانی متناسب سن و جنس

5. بهداشت روانی

6. توجه به احتباس و استفراغ (مندفعات بدن)، در حفظ سلامت بدن خیلی موثر است، که با حفظ سلامتی و نبود بیماری هوش و حافظه خوبی هم در فرد وجود خواهد داشت.

داشتن هوش و حافظه برتر در طب سنتی به معنای گرمی مزاج تعریف می شود و در صورت افزایش سردی و تری(بلغم) در مغز کاهش حافظه و هوش را در پی داریم.

از نگاه طب کلاسیک

در مورد تقویت حافظه می توان از مواد افزایش دهنده حافظه، كولین را نام برد( ماده ای كه به طور طبیعی در بسیاری از غذاهای چرب وجود دارد ) كه موجب افزایش حافظه می شود.

مواد غذایی كه دارای بیشترین مقدار كولین هستند به ترتیب شامل : جگر گاو ، تخم مرغ، گوشت كبابی گاو، گل كلم، كاهو ، بادام زمینی و روغن بادام زمینی است. مواد آنتی اكسیدان كه در سبزیجات تازه زیاد اند، موجب خون رسانی خوب به مغز می شوند و هر عاملی كه خون رسانی به مغز را دچار وقفه كند، موجب كاهش توانایی های فكری می شود. مصرف زیاد و بیش از حد گوشت حیوانات كه حاوی هموسیستئین است، موجب افت عملكرد مغزی خصوصاً در افراد مسن می شود.

برای افزایش حافظه

 نمک و چربی اشباع كمتری مصرف كنید. چربی امگا 3 را كه در ماهی زیاد است، بیشتر مصرف كنید. تمشک، توت فرنگی، اسفناج و سیر بیشتر مصرف كنید، سویا را هفته ای یكبار در برنامه تان بگنجانید و مكمل اسید فولیک، B12، ویتامین E برایتان مفید است.

مواد ‏افزودنی به غذاها، برخی داروها مثل داروهای مخدر، مسكن و آنتی هیستامین و آرام بخش و نیز ‏كشیدن سیگار در این زمینه اثر دارد. استفاده از یادداشت و مرور مطالب می تواند به تقویت ‏حافظه كمک كند از طرفی تغذیه نیز بر حافظه تاثیر دارد قند، چربی و نمک باید كمتر مصرف شود ‏ولی مصرف میوه در رژیم غذایی باید رعایت شود.

از منظر طب سنتی

بیشتر عالمان طب سنتی از کندر به عنوان ماده ای موثر در افزایش هوش و تقویت حافظه نام می برند و از جمله معتقدند که اگر مادران آن را در دوران بارداری مصرف کنند، موجب افزایش هوش و توانایی یادگیری و تقویت حافظه در فرزندان می شود. کندر می تواند دارای تاثیری مثبت بر روند تکامل مغز و احتمالا شکل گیری مناسب درختهای دندریتی ، اکسونها و برقراری ارتباطات صحیح بین آنها باشد.

پیشنهاد درمانی

1. آشنای با مزاج سرشتی خود و رعایت تغذیه براساس مزاج

2.  پرهیز از مصرف مواد غذای بسیار سرد

3. مصرف میوه های خاصیت دار مثل سیب و انگور و به و انجیر

4. شربت عسل روزی 1 لیوان

5. کندر جویدنی روزی یک نخود جویده شود

6. حجامت عام و تکرار آن

7. قرائت چند آیه قران در روز

منبع: تبیان


نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.