تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزش

با توقف ورزش چه بلایی سر مغزمان می آید؟

اگر فقط دو هفته ورزش را متوقف کنید، می تواند باعث حس خستگی، و عصبانیت شود

چاق شدن تنها اتفاق بدی نیست که با متوقف کردن ورزش، رخ می دهد.

۰۸۱۶۹۵_۰۹۲۴_۱٫jpg
به گفته ی جان رتی، استاد روان پزشک در دانشگاه هاروارد: زمانی که ورزش می کنید سلول های مغذی بیشتری را فعال می کنید در مقایسه با زمانی که ورزش نمی کنید.

در اینجا ۵ اتفاق ذکر شده که هنگامی که ورزش را متوقف می کنید مغزتان از آنها رنج می برد.

ممکن است خلق و خوی شما بد شود

۰۸۱۶۹۵_۰۹۲۴_۲٫jpg

تحقیقات نشان می دهد که ورزش قلبی- عروقی درست مانند داروهای ضد افسردگی در ارتقای روحیه شما موثر است.

به گفته ی دکتر راتی: ” وقتی ورزش می کنیم بدنمان هورمون اندورفین ترشح می کند که باعث شادی می شود، هم چنین مواد شیمیایی دیگری هم چون سروتونین، دوپامین، نوراپی نفرین، اندوکانابینوئیدها (مواد شبه ماریجوانای بدن) نیز ترشح می کند.

بنابراین وقتی که ورزش را متوقف می کنید، ترشح این هورمون ها را از دست می دهید.

بر اساس پژوهشی در مجله روان پزشکی، درحقیقت هنگامی که ۴۰ تمرین معمول، به مدت دو هفته متوقف می شوند، آنها تاثیر بدتری بر روی آزمایش های خلق و خو دارند که میزان افسردگی، تنش و عصبانیت را اندازه گیری می کنند.

ممکن است قدرت حافظه کم شود

۰۸۱۶۹۵_۰۹۲۴_۳٫png

هنگامی که محققان دانشگاه مری لند، مغز ورزشکاران کهن سال را اسکن کردند، دریافتند که جریان خون به مغز ورزشکاران- مخصوصا به منطقه هیپوتالاموس، ساختاری که در یادگیری و حافظه نقش دارد- بعد از یک وقفه ی ده روزه در ورزش شدیدا کاهش می یابد.

به گفته ی دوی، پزشک کنترل درد: “ممکن است دلیل آن این باشد که کاهش جریان خون یادگیری را کم و ثبت حافظه جدید را سخت می کند”.

هم چنین براساس یک پژوهش جدید در مجله متابولیسم سلولی،وقتی ورزش کردن را متوقف می کنید بدن شما کاتپسین کمتری تولید می کند- که با افزایش حافظه ارتباط دارد.

ممکن است هوشتان کمتر شود

۰۸۱۶۹۵_۰۹۲۴_۴٫jpg

در پژوهشی که در فنلاند انجام شد، محققان ده جفت از دو قلوهای هم سان که به طور مرتب ورزش می کردند را انتخاب کردند.

یک نفر از دوقلوها فعال ماندند- در هفته دوبار ورزش می کردند- در حالی که دیگری کمتر ورزش می کرد.

بعد از سه سال، جفتی که بیشتر ورزش می کرد بخش خاکستری- بافتی در مغز که مسئول پردازش اطلاعات است- بیشتری داشت نسبت به کسی که کمتر ورزش می کرد.

به گفته ی دکتر راتلی، ورزش تمام بخش های بافت مغز را فعال می کند، از جمله بخش خاکستری. این امر باعث می شود مغزتان مقاومت بیشتری در برابر استرس و افزایش سن داشته باشد.

بنابراین اگر ورزش را متوقف کنید، بخش خاکستری ممکن است دچار شک شود، و پتانسیل برخورد با مسئله در پردازش اطلاعات و تفکر کم شود.

ممکن است در تمرکز دچار مشکل شوید

۰۸۱۶۹۵_۰۹۲۴_۵٫jpg

در پژوهشی که در ژرنال پزشکی بریتانیا چاپ شد، نتیجه گرفته شد که حتی تمرینات کوتاه مدت- ۱۰ تا ۴۰ دقیقه- منجر به افزایش آنی در تمرکز می شود.

محققان حدس می زنند که بخشی از این افزایش می تواند حداقل به دلیل افزایش جریان خون به مغزتان باشد. هم چنین دلیل آن می تواند افزایش سطوح مواد شیمیایی در خونتان باشد، هم چون اندورفین و هورمون های خاصی ای که مغز را هوشیار نگه می دارد.

بنابراین وقتی که ورزش را متوقف می کنید، این مواد شیمیایی و جریان خون آن افت می کند- و احتمالا دوره ای با کاهش تمرکز را به همراه خواهند داشت.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *