تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

تضمین سلامتی با سبزیجات رنگی

دپارتمان غذا و کشاورزی آمریکا روزانه مصرف حداقل 5 – 9 واحد میوه و سبزیجات را توصیه می کند. علاوه بر مقدار دریافت سبزیجات، توجه به رنگهای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است، سبزیجات رنگارنگ خواص متفاوتی دارند.

بهتر است با افزودن سبزیجات رنگی به برنامه غذایی خود از دریافت مواد مغذی مختلف اطمینان حاصل نمایید و از بیماری های گوناگون در امان بمانید. هر رنگی از سبزیجات سرنخی از مواد مغذی موجود در این گروه از مواد غذایی است.

سبزیجات سبز رنگ

از مصرف سبزیجات سبزرنگ مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی، کاهو، نخود فرنگی، کرفس، لوبیا سبز، فلفل سبز و آرتیشو لذت ببرید و از خواص آن بهره مند شوید. این سبزیجات حاوی مقادیر مختلفی از ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، کلسیم، فولات، پتاسیم، لوتئین، زاگزانتین و لوتئولین هستند.

لوتیئن و زاگزانتین اعضای خانواده کاروتنوئید ها هستند. این مواد شیمیایی می تواند تا حدود از دژنراسیون ماکولای شبکیه چشم (تحلیل لکه زرد شبکیه، که شایعترین علت کوری در افراد مسن است) جلوگیری کرده و خطر ایجاد کاتاراکت (آب مروارید) را کاهش دهند. لوتئولین یک ماده پلی فنولیک بوده و یکی از اعضای زیر گروه فلاونوئید ها (ترکیبات شیمیایی هستند که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارند) می باشد. مطالعات نشان می دهد که لوتئولین می تواند اثرات ضد سرطانی، ضد التهابی، حفاظت از سلولهای قلبی و سلولهای عصبی داشته باشد. شواهد تجربی مقدماتی حاکی از این هستند که لوتئولین می تواند اثرات مثبت در سلامت استخوان داشته باشد و علیه عوامل انگلی موثر باشد.

سبزیجات قرمز رنگ

از سبزیجات قرمز رنگ مانند فلفل قرمز، تربچه، ریواس، گوجه فرنگی به دلیل داشتن ویتامین c، لیکوپن و آنتوسیانین غافل نشوید. لیکوپن رنگ دانه اصلی موجود در این گروه از سبزیجات است که در پیشگیری و درمان برخی از سرطان ها بخصوصسرطان پروستات و بیماری های قلبی عروقی مفید بوده. برخی از مطالعات نشان می دهند که لیکوپن در کنترل بیماری ایدز و سایر اختلالات سیستم ایمنی می تواند اثربخش باشد.

مواد مغذی موجود در این سبزیجات رنگی در بهبود سیستم بینایی و تقویت سیستم ایمنی و کاهش عفونت مجاری ادراری نیز موثر می باشند.

سبزیجات زرد و نارنجی

با سبزیجات زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، فلفل دلمه ای زرد و نارنجی از بدن خود محافظت کنید. این سبزیجات رنگی دارای رنگ دانه طبیعی به نام بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن در برابر برخی از سرطانها نقش حفاظتی داشته و از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند. این ماده به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و در پیشگیری از آب مروارید موثر است. سبزیجات زرد و نارنجی غنی از آنتی اکسیدان های نظیر ویتامین c و مواد مغذی مانند فلاونوئید، پتاسیم، فولات و کلسیم می باشد.

سبزیجات رنگی

سبزیجات بنفش

به رنگ بنفش سبزیجاتی نظیر کلم بنفش و بادمجان نگاه کنید. رنگ دانه اصلی عامل این رنگ در این گروه از سبزیجات آنتوسیانین نام دارد. آنتوسیانین، آنتی اکسیدان قوی است که از سلولها در برابر اکسیداسیون محافظت کرده و خطر سرطانهای مختلف، سکته و بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد و باعث بهبود حافظه می گردد. این گروه از سبزیجات خواص ضد التهابی دارند و با تقویت سیستم ایمنی به بدن برای مبارزه با عوامل عفونی کمک می کنند.

سبزیجات سفید

از خوردن سبزیجاتی نظیر سیر، کلم، قارچ، پیاز و تربچه لذت ببرید و از خواص سودمند آنها برای سلامتی خود بهره مند شوید. این سبزیجات سفید رنگ حاوی مواد مغذی مانند آنتوکسانتین، سولفور، آلیسین و کورستین می باشد.

آنتوکسانتین رنگ دانه طبیعی موجود در این گروه از سبزیجات است. این رنگ دانه طبیعی به کاهش کلسترول خون (کلسترول بد)، کاهش فشار خون و کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند.

سولفور موجود در این گروه از سبزیجات در حفظ سلامت پوست، مو و ناخن نقش مهمی دارد. کراتین گروهی از پروتئین های ساختاری بدن است که از ترکیبات اصلی پوست، مو و ناخن به شمار می آید. در حفظ ساختار این پروتئین سولفور نقش بسزایی دارد. برای پیشگیری از چین و چروک، افتادگی و شل شدن پوستتان این گروه از سبزیجات را فراموش نکنید.

آلیسین موجود در سیر خواص ضدسرطانی دارد. تحقیقات نشان داده است که این ماده در پیشگیری از سرطان معده موثر است.

کورستین یک ماده مغذی است که در سلامت کلی بدن بویژه سلامت سیستم قلبی عروقی و سیستم تنفسی نقش مهمی دارد. تحقیقات نشان داده است که این ماده در درمان مشکلاتی از قبیل سختی عروق و افزایش چربی خون کارایی زیادی دارد و همچنین عملکرد ورزشی ورزشکاران را بهبود می بخشد. برخی از مطالعات اثرات سودمند این ماده مغذی را در درمان بیماری هایی نظیردیابت، زخم معده، آسم، اسکیزوفرنی و عفونت های ویروسی را نشان داده اند.

منبع: آوای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *