تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزنلاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

عضلات تفکیک شده با نکات رژیمی

در مورد رژیم مسابقات مهمترین و اولین نکته این است که به خاطر داشته باشید شما روی صحنه درست به اندازه ای که در رژیم خود پایبند باشید موفق خواهید بود.

این که در دوران حجم چقدر عضله کسب کرده اید اهمیتی ندارد، آنچه واقعا در مسابقات به حساب می آید تفکیک و شکل عضلات است. به حرف آدم های نا آگاهی که می گویند امسال باید در فلان وزن شرکت کنی یا در فلان مسابقه باید سنگین تر از فلان مسابقه باشید گوش نکنید .

به این موضوع باور داشته باشید که یک بدنساز به واسطه وزن خود فوق العاده به نظر نمی رسد ، بلکه بر مبنای شکل و تفکیک عضلاتش خوب ارزیابی می شود. زمانی که بدنتان شکل و فرم داشته باشد بدون اینکه وزنتان در آن لحظه اهمیتی داشته باشد، ظاهرتان بزرگ و قوی دیده خواهد شد. درست است که هرکسی نمی تواند یک بدن مثل فلکس ویلر بسازد یا هر کسی استعداد کسب حجم مثل رونی کولمن را ندارد، اما در عین حال هر بدنسازی می تواند برای مسابقه عضلات خود را خوش فرم و تفکیک شده نمایان سازد . شما باید با تمرین غذاهای سازگار با بدن خود در رژیم را پیدا کنید، به مدت زمان کافی رژیم بگیرید و یاد بگیرید که چگونه با وسوسه ها در رژیم مبارزه کنید. به این مقاله به نکاتی در مورد رژیم مسابقات اشاره کرده ایم که برایتان مفید خواهد بود .

شیرینی را قورت ندهید !

فقط طعم شیرینی است که معمولا برای بدنسازانی که در رژیم هستند از لحاظ روانی و فیزیکی مسئله ساز است . اگر شما نمی توانید بدون طعم شیرینی زندگی کنید ، یک تکه شیرینی بردارید و فقط بخش کوچکی از آن را میل کنید و بقیه آن را دور بیاندازید . یا اینکه یک تکه از آن را داخل دهان کنید ، بخورید و سپس آن را قورت ندهید . با این روش کالری کمی وارد بدن می کنید اما نیازی نیست که آن را روی تردمیل بسوزانید .

به وزن فکر کنید

این جا یکی از بزرگترین دلایلی که روز مسابقه بدنی نرم و صاف را به نمایش می گذارند را می خوانید، دلیلش این است که آنها فکر می کنند چون بدنشان ۹ کیلو وزن اضافه کرده صرفا در شکل مسابقه اضافه شده است که این همیشه الزاما صحیح نیست. اجازه دهید آینه راهنمای شما برای کاهش دادن وزن باشد . کاهش وزن باید تا حدی باشد که بدن در بهترین شکل خود قرار بگیرد نه بیشتر، نه کمتر، وقتی بدن در بالاترین آمادگی قرار گرفت در همان وزن شرکت کنید.

نیازی به نام خواب

ریکاوری همیشه برای بدنسازانی که می خواهند حجم عضلانی اضافه کنند مهم است، اما ناگفته نماند برای بدنسازانی که در رژیم هستند نیز ریکاوری به همان اندازه اهمیت دارد، رژیم گرفتن باعث خستگی بدن می شود و آن را به افت می کشاند. خستگی فیزیولوژیکی می تواند منجر به تمایل شدید به مصرف شیرینی شود و این در دوران رژیم خیلی بد است. در دوران رژیم هرچه بیشتر خواب باشید کمتر سختی می کشید مگر اینکه رویاهایی برای شکم خود داشته باشید.

ادویه و شکر ممنوع !

از خوردن شکر و ادویه جات که باعث تحریک اشتها می شوند خودداری کنید. با این ملاحظه می توانید رژیم را بهتر حفظ کنید. غذاهای خیلی شیرین باعث ولع بیشتر شما برای مصرف کربوهیدرات ها می شود و در نتیجه دیگر خودداری از مصرف برنج و سیب زمینی بسیار سخت می شود.

آب فراموش نشود

حدود ۴ هفته قبل از مسابقات سعی کنید آب معدنی را حداقل به ۲ لیتر در روز برسانید . توصیه می کنیم یک پودر بی کالری به صورت نوشیدنی با آب مخلوط کنید و در طول روز میل کنید تا طعم آب برایتان تکرار نشود . شکر های رژیمی برای این منظور وجود دارند . نوشیدن آب باعث بوجود آمدن احساس سیری شده و از احتباس آب جلوگیری می کند . نگاه کردن در آینه می تواند تفاوت بین اینکه شما در رژیم خود تقلب می کنید یا اینکه در کار خود خیلی مصمم هستید را تعیین می کند.
در کنار خود یک فرد دیگر را که رژیم دارد را داشته باشید. حریف تمرینیتان هم باید همین طور باشد. البته این دقیقا یک قانون نیست اما باید رعایت شود. وقتی که در تمرین انرژیتان به علت کالری دریافتی پایین، کم می شود به حریف تمرینی خود نگاه کنید و دلگرم شوید که او هم شرایطی مثل شما دارد. زمانی که می خواهید او را برای تحمل رنج ها قانع کنید، او را به یاد تصویرش در آینه بیندازید .

گرسنگی را از ذهن منحرف کنید

زمان هایی که در رژیم گرسنه می شوید و اینکه در روز نمی توانید از یک حد مشخص غذای بیشتری بخورید در شرف عصبانی شدن قرار می گیرید ، سعی کنید پیاده روی کنید یا به یکی از دوستان خود سر بزنید یا به سینما بروید . به هر حال هر کاری که بتواند ذهن شما را از تمرین و رژیم دور کند را می توانید انجام دهید .

مقداری کالری برای پایان روز نگه دارید

اگر اصرار دارید که آخر شب هم چیزی میل کنید، باید مقداری از کالری دریافتی روزانه خود را برای آن زمان نگه دارید. باید در وعده آخر فقط از غذاهایی که مخصوص شب هستند میل کنید. اگر نزدیک مسابقه هستید نباید در وعده آخر کربو هیدرات مصرف کنید . به خاطر داشته باشید که نوشیدن آب همیشه برای ایجاد احساس سیری خوب است.

برای پاداش رژیم از غذا استفاده نکنید

بدنسازان خیلی زیاد به استفاده از غذاهای نادرست خود گرفته اند، به طوری که بعد از انجام یک مسابقه با موفقیت رژیم خود را ناگهان زیر و رو می کنند و در دوران حجم از هیچ قاعده ای پیروی نمی کنند و می توان خیلی از آنها را دچار ناهنجاری غذایی دانست . در دوران رژیم به جای اینکه خودتان را برای تحمل یک هفته رژیم سخت پاداش دهید از خوردن دسر استفاده نکنید ، بلکه برای خودتان یکی از چیزهایی که خیلی دوست دارید را خریداری کنید.

دفتر رژیمی داشته باشید

همه چیز را ثبت کنید، بینید که کاهش دادن چه غذاهایی در رژیم باعث می شود شما مستعد زیر پا گذاشتن رژیم شوید و بخواهید از آن تخطی کنید. روز بعد می توانید شرایط را بررسی کنید و عملکرد خود را مشاهده کنید.

منبع: ادکوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *