درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

ابتلا به بیماری قلبی با چاقی شکم و افزایش کلسترول خون در زنان

چاقی شکم و افزایش کلسترول خون در زنان بويژه در دوران یائسگی، خطر ابتلا به بیماری قلبی افزایش میيابد.محققان معتقدند این یافتهها میتواند علت افزایش حملات قلبی و سکته را در زنان یائسه ای که تحت هورمون درمانی هستند، بیان کند. این یافتهها همچنین نشان میدهد، زنان جوانتر میتوانند بدون هیچ خطری تحت هورمون درمانی قرار گیرند.محققان دانشگاه کلرادودربولدردريافتند كهزنان یائسه که کلسترول خون بالاتر و چاقی شکمی دارند، فشار اکسیداتیو بیشتری را تجربه میکنند.هر دوی این عوامل با بیماری قلبی ارتباط دارد؛ اما این اولین بار است که بین این دو عامل نیز ارتباط کشف میشود. با افزایش سن، سرخرگها سختتر میشوند؛ و ایجاد فشار اکسیداتیو یعنی رادیکالهای آزادی که میتوانند به سلولهای بدن آسیب برسانند، یک علت سخت شدن سرخرگها است.

زنان یائسه ای که تجمع چربی در ناحیهی شکم آنها بیشتر است، فشار اکسیداتیو بیشتری دارند. بعد از یائسگی، بروز تغییرات در بیشتر زنان باعث میشود چربی بیشتری در ناحیهی شکم جمع شود. این امر میتواند باعث فعال شدن دستگاه عصبی سمپاتیک و سخت شدن سرخرگها شود که عملکرد عروق خونی را کنترل میکند.از آن جایی که بدن زنان یائسه دیگر هورمون استروژن نمیسازد که یک آنتی اکسیدان طبیعی است، آنان به بیماری سرخرگی مبتلا میشوند. محققان، 31 زن سالم کم تحرک را بررسی کردند و دریافتند انعطافپذیری سرخرگهای زنان یائسه 56 درصد کمتر از زنانی است که هنوز یائسه نشدهاند.

آنها با تزریق وریدی اسید اسکوربیک (ویتامینC)، فشار اکسیداتیو را بررسی کردند و دریافتند انعطاف پذیری سرخرگ ها 26 درصد بهبود مییابد.تاثیرویتامینCدرمان استروژن در صورتی که قبل از بروز آسیب سرخرگ ها مورد استفاده قرار گیرد، می تواند از آن پیشگیری کند، اما وقتی برای رگ ناسالم هورمون درمانی انجام میشود، در واقع وضع را بدتر میکند. بنابراین اگر رگ سالم تحت هورمون درمانی قرار گیرد، یعنی زمانی که فرد یائسه میشود، نتایج متفاوتی بهدست خواهد آمد.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *