تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

روش های غیرمعمول کالری سوزی

6 راه غیر معمول برای سوزاندن کالری

سوزاندن کالری بیشتر می تواند به شما در از دست دادن و حفظ یک وزن سالم کمک کند ورزش و خوردن مواد غذایی سالم دو راه موثر برای انجام این کار مناسب هستند با این حال، برخی از راه های غیر معمول بیشتر برای افزایش تعداد کالری که می سوزانید وجود دارد در اینجا شش راه غیر متعارف برای سوزاندن کالری آورده می شود.

1. قرار گرفتن در معرض سرما
2. نوشیدن آب سرد
3. جویدن آدامس
4. اهدای خون
5. بی قراری بیشتر
6. لبخند بیشتر

1. قرار گرفتن در معرض سرما

قرار گرفتن در معرض هوای سرد ممکن است میزان سوخت و ساز شما را با تحریک فعالیت چربی قهوه ای در بدن افزایش دهد.
علاوه بر چربی عمدتاً سفید، ذخایر چربی شما نیز از مقدار کمی از چربی قهوه ای ساخته شده است این دو نوع چربی در بدن اثرات بسیار متفاوت دارند.
چربی سفید سبب ترویج التهاب، مقاومت به انسولین و ذخیره چربی می شود در مقابل، چربی قهوه ای سوزاندن کالری را افزایش می دهد و ممکن است برای از دست دادن وزن و کنترل بیماری مفید باشد.
نشان داده شده است که اثر کالری سوز چربی قهوه ای در میان افراد مختلف متفاوت است به طور کلی، به نظر می رسد در افراد چاق چربی قهوه ای فعال کمتر از افراد لاغر است.
بر اساس تحقیقات اولیه حیوانی، اعتقاد بر این است که تماس مزمن با سرما منجر به چربی “قهوه” از چربی سفید می شود با این حال، این هنوز در حال مطالعه است.
مطالعات انسانی نشان داده است که قرار گرفتن در معرض هوای سرد ممکن است به طور قابل توجهی سوزاندن کالری را بسته به میزان چربی فعال قهوه ای در بدن افزایش دهد.
همچنین لازم نیست که شما دمای انجماد را برای کسب منافع آن تحمل کنید.
در یک مطالعه، مردان جوان سالم با ترکیبات بدن مشابه در یک محیط 66 درجه فارنهایت (19 درجه سانتی گراد) به مدت دو ساعت باقی مانده اند اگرچه سوزاندن کالری در همه مردان افزایش یافته است اثر در مردان با بالاترین فعالیت چربی قهوه ای  سه بار بیشتر بود.
در مطالعه دیگری، وقتی 10 مرد جوان لاغر به طور منظم تا دمای 62 درجه فارنهایت (17 درجه سانتی گراد) به مدت دو ساعت قرار گرفتند آنها به طور متوسط  164 کالری اضافه تر در طول روز سوزاندند.
چند راه برای به دست آوردن مزایای قرار گرفتن در معرض سرما شامل کمی کاهش درجه حرارت در خانه، دوش گرفتن سرد، راه رفتن در بیرون منزل در آب و هوای سرد می باشد.

2. نوشیدن آب سرد

آب بهترین انتخاب نوشیدنی برای رفع تشنگی و به خوبی هیدراته ماندن است.
همچنین در مطالعات نشان داده شده است که آب آشامیدنی به طور موقت سبب افزایش متابولیسم بدن بزرگسالان و کودکان عادی و دارای اضافه وزن می شود همچنین برخی از مطالعات نشان داده اند که شما ممکن است قادر باشید این اثر نوشیدن آب سرد را به حداکثر برسانید.
یک گروه از محققان گزارش دادند که 40 درصد از این افزایش در میزان متابولیسم در نتیجه گرم کردن آب توسط بدن برای رسیدن به درجه حرارت بدن است.
دو مطالعه دیگر در بزرگسالان جوان دریافتند که نوشیدن 17 اونس ( 500 میلی لیتر ) آب سرد سوزاندن کالری را تا 24 – 30 ٪ در مدت 90 دقیقه افزایش می دهد.
با این حال، تعداد افراد مورد مطالعه نسبتاً کوچک بود و تحقیقات بیشتری نشان می دهد که اثر آب بر میزان سوخت و ساز ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
به عنوان مثال، در مطالعه دیگری روی بزرگسالان جوان و سالم دریافتند که نوشیدن 17 اونس (500 میلی لیتر) آب سرد مصرف کالری را تنها 4.5٪ در مدت 60 دقیق افزایش می دهد.

3. جویدن آدامس

نشان داده شده است که جویدن آدامس برای ارتقای احساس سیری و کاهش مصرف کالری در میان وعده موثر است.
همچنین شواهدی وجود دارد که ممکن است آن سرعت سوخت و ساز بدن شما را بالا ببرد.
در یک مطالعه کوچک، مردان با وزن طبیعی وعده های غذایی را در چهار نوبت جداگانه مصرف کردند آنها کالری قابل توجهی سوزاندند وقتی که آنها بعد از غذا آدامس مصرف کردند.
در مطالعه دیگر، زمانی که 30 مرد و زن جوان به مدت 20 دقیقه بعد از هر وعده غذایی آدامس جویدند میزان سوخت و ساز آنها بالاتر از وقتی بود که آدامس نجویدند.
مطمئن شوید که آدامس های بدون قند را به منظور رسیدن به این اثرات مفید بر روی سوخت و ساز بدن و حفظ سلامت دندان های خود انتخاب می کنید.

4. اهدای خون

اهدای خون ممکن است زندگی کسی را که به آن نیاز دارد نجات دهد.
علاوه بر این، اهداء خون تعداد کالری که می سوزانید را حداقل به طور موقت افزایش می دهد.
به گفته منابع آنلاین، محققان در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو نشان دادند که اهدای نیم کوارت از خون به طور متوسط 650 کالری می سوزاند.
در حالی که مطالعه به منظور بررسی این رقم در دسترس نیست افزایش قابل توجهی در مصرف کالری را حس خواهید کرد.
هنگامی که شما خون اهدا می کنید بدن شما از انرژی برای سنتز پروتئین های جدید، سلولهای قرمز خون و دیگر اجزای خون به جای آنچه از دست رفته استفاده می کند.
البته، اهدای خون چیزی است که شما بتوانید هر روز انجام دهید به طور کلی، شما نیاز دارید تا حداقل هشت هفته به منظور پر کردن جریان خون خود صبر کنید.
همچنین، تحقیقات نشان می دهد که اهدای خون ممکن است چند خواص درمانی، از جمله کاهش شاخصهای التهابی، افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را ارائه دهد.
اما مهمتر از همه، هر زمان که شما خون اهدا دارید شما به طور بالقوه زندگی خود را ذخیره می نمایید.

5. بی قراری بیشتر

ورزش سبب مقدار زیادی کالری سوزی می شود و به تناسب اندام کمک می کند.
با این حال، اشکال ظریف تر فعالیت بدنی می تواند سرعت سوخت و ساز شما را افزایش دهد این مفهوم به عنوان گرمازایی با فعالیت های غیر ورزشی (NEAT)، که شامل بی قرار بودن می باشد.
بی قراری شامل حرکت قسمت های مختلف بدن به شیوه ای بی قرار است مثالها عبارتند از ضربه زدن انگشت بر روی یک میز و بازی با حلقه است.
در یک مطالعه، افرادی که در حالت نشسته و یا ایستاده بی قرار هستند نشان داده شده است که به طور متوسط پنج تا شش بار کالری بیشتر از زمانی که آنها نشسته و یا ایستاده اند کالری می سوزاند.
مطالعه دیگری نشان داد که مردم با بالاترین وزن بدن تجربه بیشترین افزایش را در میزان متابولیسم در پاسخ به بی قراری و انواع دیگر از فعالیت های غیر ورزش دارند
در برخی از موارد NEAT می تواند سهم قابل توجهی را در مصرف کالری روزانه داشته باشد.
به عنوان مثال، یک گروه از محققان نشان دادند که ترکیبی از بی قراری، راه رفتن و ایستادن می تواند سبب سوزاندن 2000 کالری اضافی تر بسته به سطح وزن و فعالیت یک شخص شود.
بر اساس توانایی شما برای سوزاندن کالری و جلوگیری از افزایش وزن برخی از کارشناسان درخواست دارند که مردم بی قراری و دیگر اشکال فعالیت های غیر ورزشی را با زندگی روزانه خود ترکیب کنند.
راه های دیگر برای (NEAT) شامل راه رفتن از پله ها و تمیز کردن یک میز ایستاده است.

6. لبخند بیشتر

می گویند خنده بهترین دارو است.
در واقع پژوهش تایید کرده است که ممکن است خنده بسیاری از جنبه های سلامت روانی و جسمانی، از جمله حافظه، ایمنی و عملکرد شریانی را بهبود بخشد.
علاوه بر این، خنده نیز کالری می سوزاند.
در یک مطالعه روی 45 زن و شوهر که فیلم های طنز آمیز و یا جدی را تماشا می کردند هنگامی که آنها در طول فیلم های خنده دار می خندیدند میزان سوخت و ساز آنها 10 – 20 % افزایش یافته است.
اگر چه این خیلی زیاد نیست خنده به صورت منظم هنوز هم یک راه عالی برای بهبود سلامت کلی است و شما را شادتر می کند.

منبع: رژیم سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *