تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتینکته های تغذیه ای

یائسگی زودرس با رژیم های طولانی

یائسگی زودرس با رژیم های طولانی

دفتر آموزش و ارتقای سالمت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعالم کرد:

یائسگی یک فرآیند طبیعی است و زنانی که شیوه زندگی سالم تری دارند دیرتر به یائسگی و عوارض آن دچار میشوند. یائسگی یکی از مراحل طبیعی زندگی ً زنان است که معموال در حدود ۴۸ تا ۵۵ سالگی شروع میشود که در ابتدا عادت ماهیانه نامرتب شده و سپس به طور کامل قطع میشود.

این گزارش می افزاید: علائم و نشانه های یائسگی در زنان متفاوت است و ممکن است ورود به این دوران با تعداد کمی از علائم یا تغییرات سلامتی باشد یا ممکن است تغییرات جسمی و روحی متعددی را به دنبال داشته باشد. در دوران یائسگی تعادل هورمونها دست خوش تغییرات می شود و عروق خونی متسع شده و سبب میشود درجه حرارت پوست بالا رفته و احساس گرمایی که از سمت سینه به طرف شانه ها، گردن و سر به طرف بالا حرکت میکند، ایجاد شود.

دفتر آموزش و ارتقای سالمت اعالم کرد: گرفتگی شایعترین علائم دوران یائسگی است که ممکن است از ۳۰ ثانیه تا ۳۰ دقیقه طول بکشد و در اکثریت افراد ظرف ۲ تا ۳ دقیقه از بین میرود. دفعات گرفتگی از هر زنی تا زن دیگر متفاوت است. بنابراین گزارش، قاعدگی نامنظم، اختالالت خواب و تعریق شبانه، تغییرات مثانه، بی اختیاری ادرار، تغییرات روحی و تغییرات ظاهری از دیگر علائم دوران یائسگی است.

 دلیل بروز یائسگی زودرس

1- برخی جراحی ها (هیسترکتومی یا برداشت رحم)
در عمل هیسترکتومی، برداشتن رحم به تنهایی موجب یائسگی نمی شود زیرا تخمدان ها وظیفه ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون را به عهده دارند؛ اما در صورتی که هم تخمدان ها و هم رحم برداشته شوند یائسگی به سرعت بروز می کند.

2- شیمی درمانی و پرتودرمانی
این درمان های بیماری سرطان می توانند محرکی برای یائسگی باشند و موجب ظهور علایمی نظیر گرگرفتگی در طی دوره های درمان و یا در طی مدت 3 تا 6 ماه گردند.

3- عدم کفایت اولیه تخمدان
در دوران جوانی اگر مقدار هورمون استروژن کاهش و مقدار هورمون تحریک کننده فولیکول ها (FSH) افزایش یابد می تواند بیانگر از کارافتادگی زودرس تخمدان ها باشد. 4-1 درصد از جمعیت زنان به این بیماری دچار می شوند و نازایی از پیامدهای آن است.

4- شیوه زندگی
تنش ها و بحران های شدید عاطفی می توانند موجب توقف چرخه فعالیت تخمدان ها شوند و یائسگی زودهنگام را در زنان پدید آورند.

5- کم وزنی های طولانی (بی اشتهایی عصبی)
زنانی که به مدت طولانی از رژیم های غذایی سخت پیروی می کنند، بیشتر در معرض یائسگی های زودتر از موعد هستند.

6- اضافه وزن های زیاد
به همان میزان که کمبود مفرط وزن نگران کننده است، چاقی هم با اختلال در ترشح هورمون ها احتمال نارسایی تخمدان و در نهایت نازایی را افزایش می دهد. پس مثل همیشه حفظ تعادل وزن بهترین اقدام است.

7- اختلالات هورمونی
(ترشح غیرعادی یا کارکرد نادرست گنادوتروپین ها FSH و LH)

8- بیماری های خودایمنی
(اختلالات تیرویید، آرتریت روماتیسمی، نارسایی غده های فوق کلیه، لوبوس)

9- سیگار کشیدن
زنانی که سیگار می کشند به علت عدم توازن هورمون های تخمدانی زودتر دچار یائسگی می شوند.

10- مواجه با آلاینده ها
یکی از مهم ترین عللی که برای یائسگی زودرس در نظر گرفته می شود، مواجهه با آلاینده های مختلف است. منظور از آلاینده انواع آفت کش ها، اجزای تشکیل دهنده پلاستیک، شوینده ها، انواع رنگ ها و عطرهاست.

منبع: تک اندام و سایت دکتر شمس

گردآوری: مجله سلامتی عطارباشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *