داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

نکاتی جالب درباره‌ی خواص فلفل سیاه

فلفل سیاه ادویه‌است که به دلیل طعم و عطر دلپذیرش زیاد  استفاده می‌شود اما آیا از خواص فلفل سیاه برای درمان بعضی مشکلات جسمی‌آگاهی دارید؟

درختچه فلفل سیاه

نامهای دیگر: فلفل اسود. پلپل سیاه.

مشخصات: گیاهی است از خانوادهٔ Piperaceae درختچه‌ای بالا رونده که به حالت خودرو و وحشی در مناطق مختلفی می‌روید. بالا رونده و نیمه انگلی است که در حین بالا رفتن از درختان مجاور ریشه‌های نابجا از آن خارج می‌شود و به ساقهٔ درختان مجاور فرو می‌رود و می‌پیچد، برگه‌های بیضی نوک تیز و پهن با سطح فوقانی سبز تیره و سطح زیرین سبز روشن به طول حدود ده تا پانزده سانتیمتر. گل‌های آن سفید کوچکی به صورت سنبله و مانند شاتون فندق آویزانند. میوهٔ آن گرد و کوچک‌تر از نخود است که ابتدا به رنگ سبز و پس از رسیدن به رنگ قرمز تیره در می‌آید و به شکل خوشه‌ای به طول هشت تا نه سانتیمتر از ساقه آویزان می‌شود، در هر سنبل ممکن است پنجاه تا شصت دانه منفرد باشد، میوهٔ این گیاه به شدت تند و سوزاننده است. ارتفاع درختچهٔ فلفل تا ده متر ولی ضخامت ساقهٔ آن کم و در حدود یک تا یک و نیم سانتیمتر می‌باشد. دانه‌های فلفل موقعی که کاملاً رسیده و هنوز سبز است چیده می‌شود و آن‌ها را چند روز روی هم توده می‌کنند که تخمیر شود بعد دانه‌های تخمیر شده را در آفتاب پهن می‌کنند تا رنگ پوست دانه‌ها قهوه‌ای سیر یا سیاه شود. این گیاه در حال حاضر در اغلب مناطق حارهٔ دنیا مانند هندوستان، مالاکا، هندوچین و کامبوج کاشته می‌شود.

دانه فلفل سیاه

طبیعت آن: خیلی گرم و خشک است.

خواص آن

– آن‌را بخورید. مقوی معده، محرک اشتها، بادشکن، تونیک و مقوی کبد سرد مزاجان است، گرم کننده و پاک کنندهٔ بلغم می‌باشد، محرک و قرمزکنندهٔ پوست است، برای معالجهٔ اسهال تابستانه و اسهال خونی و وبا مصرف می‌شود، سرماخوردگی را درمان می‌کند، سرفه‌های سرد و رطوبی را تسکین می‌دهد، آروق را متوقف می‌نماید، قاعده‌آور است و دردهای قاعدگی را تسکین می‌دهد، حافظه را تقویت می‌کند.

– اگر مکرراً محلول فلفل در آب جوش را بخورید و قی کنید برای رفع مسمومیت مارگزیدگی و عقرب گزیدگی و مسمومیت حاصل از خوردن تریاک مفید است.

– کوبیدهٔ آن‌را با عسل مخلوط کنید و بخورید. برای پاک کردن ریه مفید است.

– مضمضهٔ آب جوشاندهٔ آن با پوست خشخاش و گلاب برای رفع درد دندان که از نزله باشد مفید است، از پوسیدگی دندان جلوگیری و بعضی ناراحتی‌های لثه را درمان می‌نماید.

– ضماد آن‌را برای معالجهٔ و رفع تورم غده و تحلیل جوش و کورک و کولیک و روماتیسم و سردرد بکار می‌رود..

– مالیدن گرد آن به چشم برای رفع تاری و تیرگی چشم و درخشان کردن سفیدهٔ چشم نافع است.

– سائیدهٔ آن‌را با روغن گل مخلوط کنید و هر روز بر موضع بمالید. فلج و فلج القوه یا ایستادن عضو یا بی حسی اعضاء را درمان می‌کند.

– ضماد کوبیدهٔ آن با حنا برای رویانیدن ناخن که در اثر چرک انگشت از بین رفته باشد. مفید است.

– چنانچه اعضای بدن زیاد خواب می‌رود، آب جوشاندهٔ آن‌را بر اعضا بمالید و مقداری مالش دهید و چند روز تکرار کنید.

– مقداری از آن‌را همراه با پیاز و روغن حیوانی سرخ کنید و به غذای خود اضافه نموده و بخورید. برای تقویت قوای جنسی در مرد و زن مؤثر است.

– اگر کوبیدهٔ آن با کوبیدهٔ زنجبیل و عسل خورده شود جنین را سقط می‌کند.

تذکر: هرچند خواص فلفل سیاه بسیار است اما برای کبد و کلیهٔ گرم مضر است، برای زخم معده و ناراحتی‌های شدید گوارشی مضر است، برای گرم مزاجان ضرر دارد، اگر در مجاری ادرار التهاب و زخم هست نباید خورده شود زیرا آن‌را تحریک و ناراحت می‌کند، سینه و حلق را خراش می‌دهد.

منبع: اینفو سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *