آشپزیغذای ایرانی و محلیغذای رژیمی

دستور طبخ كشک و بادمجان کم کالری

کشک، این خوراکی خوشمزۀ شور و کمی ترش یکی از فرآورده‌های فرعی شیر محسوب می‌شه که در روش سنتی از جوشوندن و غلیظ کردن دوغی که بعد از کره‌گیری باقی مونده و یا از ماست بدون چربی تهیه‌ش می‌کنن. کشک یه محصول صددرصد ایرانیه و بنابراین غذاهایی هم که توی پخت‎شون از کشک استفاده می‌شه معمولا از خوراکی‌های سنتی ایران محسوب می‌شن.

این بار طرز تهیۀ یکی از همین غذاهای کشک‌دار پرطرفدار و خوش‌طعم رو براتون انتخاب کردیم: «کشکِ بادمجان» که ظاهرا اوایل بیشتر توی کرمان و کاشان طبخ می‌شده اما امروز دیگه روی سفرۀ همه ایرانی‌ها دیده می‌شه.

مواد لازم جهت تهیه كشك و بادمجان رژيمى

بادمجان متوسط:  ۴ عدد
پیاز: ۱ عدد
سیر: ۶ عدد

کشک: 1 پیمانه

طرز تهیه كشك و بادمجان رژيمى

دو عدد از بادمجان ها را به هر طريق كه مايليد كبابى كنيد. ( منقل/فر )
و بعد از اينك خنك شد پوست آن را جدا كنيد و به قطعات كوچك خرد كنيد، داخل ماهيتابه كمى پياز را تفت دهيد به آن سير ريز خرد شده و يا له شده را اضافه كنيد و كمى زرد چوبه و نمك بريزيد، بادمجانهاى كبابى را هم اضافه كنيد، حالا دو عدد بادمجانى كه باقى مانده را هم پوست بگيريد و به برشهاى كوچك تقسيم كنيد و به بقيه مواد اضافه كنيد درب ظرف را گذاشته و با حرارت خيلى ملايم اجازه دهيد بادمجانها كاملاً پخته و نرم شوند … به طورى كه آبى نداشته باشند” چون درب ظرف بسته است غذا خودش آب مياندازد” زمانى كه مطمئن شديد بادمجانها كاملاً پخته، داخل ظرف سرو كشيده و روى آن را با نعناع داغ، سير داغ، پياز داغ، گردو و زعفران و كشك تزئين كنيد … ( اگر برای میزان کالری آن مشکلی ندارید می توانید تزئین کنید..)

نكته در تهیه كشك و بادمجان رژيمى

اگر فقط دو عدد از بادمجان ها را كبابى كردیم فقط به خاطر عطر و بوييست كه به غذا ميدهد . چون زمانى كه كبابى ميشوند گوشت شان هم كمى كمتر ميشود … وترجيح ميدهم بادمجان هاى ديگر كامل و گوشتى استفاده شوند .
من در تفت دادن يك عدد پياز هم فقط از يك قاشق غذا خورى روغن استفاده كردم .
در صورت تمايل ميتوانيد ۱/۲پيمانه كشك را در آخر پخت اضافه كنيد خوب هم بزنيد بعد از چند دقيقه از روى حرارت برداشته و روى آن را تزئين نمائيد .

منبع: دکتر سلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *