اعصاب و روانسلامتی

آیا داروهای اعصاب و روان باعث اعتیاد می شوند؟

می ترسم قرصی شوم

این سوالی است که تقریبا تمامی مراجعه کنندگان به متخصص اعصاب وروان (روانپزشک) از پزشک خود میپرسند یا حداقل در ذهن خود دارند.حتی بسیاری از مبتلایان به انواع اختلالات اعصاب وروان حاضرند رنج ناشی از بیماری را تحمل کنند اما از ترس گرفتن دارو به متخصص مراجعه نکنند.در مطالبی که در ادامه میاید سعی میشود به این نگرانی وترس شایع پاسخ داده شود:

1. داروهای اعصاب و روان بسیار متنوعند : داروهای ضد اضصراب ،داروی ضد افسردگی ،داروهای ضد تشنج ، داروها خواب آور و… شاید حدود 1000 عنوان دارو وجود داشته باشد که به عنوان داروی اعصاب شناخته میشوند، بنابراین نسبت دادن یک قانون به تمامی این داروها غیر منطقی است.

2. خطر وابستگی، بیشتر شامل داروهای قدیمی میشود، درعلم اعصاب وروان (روانپزشکی) نیز مانند سایر حوزه های علم ،پیشرفت های چشم گیری در زمینه تولید داروها صورت گرفته که نه تنها وابستگی به دارو کاهش یافته بلکه میتوان با کمترین عارضه و بعد از سپری کردن طول دوره درمان مصرف آنها را متوقف کرد.

3. اعتیاد یک بیماری است و با مصرف مواد نه تنها فرد مصرف کننده درمان نمی شود بلکه با مصرف آنها روز به روز بیمارترهم میشود،اما مصرف مناسب و به جای داروهای اعصاب و روان ، زیر نظرمتخصص این رشته ، بیمار را روز به روز به سمت بهبودی کامل نزدیک تر میکند.

4. اعتیاد آور بودن داروهای اعصاب بیشتر از سوی کسانی مطرح میشود که یا سرخود ( و یا به توصیه این وآن ) به مصرف این داروها مبادرت ورزیده اند ، یا اینکه سالها پیش به دکتر مراجعه کرده و دارو گرفته اند و همچنان همان داروها را مصرف میکنند بدون اینکه الان زیر نظر پزشک باشند.

5. در پایان یادآور میشود که داروهای اعصاب وروان مانند تمام داروها چه داروهای آنتی بیوتیک ، چه داروهای فشارخون و چه حتی مصرف داروهای ویتامین ، اگر به جا و با دوز و مدت مناسب و بویژه زیر نظر متخصص مربوطه مصرف شوند ، نه تنها اعتیادآورنیستند ، بلکه التیام بخش بسیاری از رنج ها و دردها در بیماران خواهند بود.امیداست این مطالب مایه تسکین خاطرافرادی باشد که بدلیل ترس از داروهای اعصاب وروان خود را ازدرمان مناسب محروم میکنند.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *