دهان و دندانسلامتی

روش های جلوگیری از مشکلات بریج

اگر شما برای پر کردن جای خالی یک یا چند دندان مجبور به گذاشتن بریج شده اید، به اهمیت این وسیله ی ساده که کمک می کند تا لبخند زیباتری داشته باشید و همچنین به بهتر غذا بخورید و صحبت کنید واقفید. همچنین بریج ازتغییر وضعیت دندانهای دیگر ممانعت می کند. با این حال بهتر است با مشکلاتی که ممکن است بریج دندان با خود داشته باشد آشنا شوید. به طور کلی وقتی کسی به بریج عادت کرد غذا خوردن برایش راحتتر خواهد شد اما اگر مشکلاتی در رابطه با بریج برایتان بوجود آمد،  دانستن نکاتی که توسط کلینیک کلولند۱۲ ارائه شده اند زیر به شما کمک خواهد کرد.

انباشته شدن خرده های مواد غذایی

وقتی که بریج روی لثه ها ثابت می شود، عواملی مثل مقاومت استخوان یا درست نصب نشدن بریج موجب ایجاد فاصله بین بریج و لثه می شود، در نتیجه خرده های مواد غذایی ممکن این فضای ایجاد شده گیر کنند. لذا اگر نتوانید دهان خود را به شیوه ای صحیح تمیز کنید بقایای مواد غذایی و باکتری ها در دهان انباشته می شوند. این امرممکن است تنفس شما را دچار بدبو کند و منتهی به بیماری های لثه شود.

ایجاد رسوب دندان

ازآنجاکه بریج در دهان ثابت است نمی توان آن را براحتی از دهان خارج نمود و تا دهان را تمیز کرد. زمانی که باکتری در دهان ایجاد شد و با بزاق ترکیب شدند، پلاک هایی در دهان ایجاد میشود واگر این پلاکها خارج نشوند تبدیل به رسوب یا سنگ می شوند که خارج کردن آنها بسیار مشکل تر خواهد بود. اگربریج توسط  دندان پزشک حداقل هر شش ماه یکبار تمیز نشود بنا به گفته ی انجمن دندان امریکا ممکن است منجر به تورم لثه و بیماری های دهان و دندان شود (از دست دادن استخوان یا دندان).

آسیب رسیدن به بریج

افرادی که بریج در دهان خود دارند طبق توصیه ی دندانپزشکشان باید از جویدن خوراکی های سفت، سبزیجات خام، شکلات، و یخ خودداری کنند. این خوراکی ها باعث صدمه زدن به بریج می شوند و اگر قابل اصلاح نباشد ممکن است فرد مجبور به تعویض بریج شود.

درمان مشکلات بریج

پیشگیری عامل اصلی محافظت از بریج است. شما بهترین نتیجه را از بریج خود می گیرید اگر:

-قبل از اینکه دندانپزشکی را ترک کنیداز ثابت شدن درست بریج در دهان خود مطمئن شوئد.

-اجتناب از خوردن خوراکی هایی که مناسب نیستند، مخصوصاٌ خوراکی های سفت و چسبناک.

-شستشوی مرتب داهن؛ روزی دوبار مسواک زده و هر شب قبل از خواب از نخ دندان استفاده شود.

-استفاده از مسواکهایی که با آنها بتوان همه ی قسمتهای دندان را تمیز کرد.

-شستشوی روزانه ی دهان با استفاده از دهان شویه های ضد عفونی کننده، مثل کولکیت توتالو دهان شویه ی گام هلت.

-چکاپ مرتب به منظور اطمینان از اینکه بریج سالم است و عملکرد درستی دارد.

-تمیز کردن مرتب دندانها در دندانئپزشکی به منظور جلوگیری از مشکلات و بوجود آمدن بیماری های دهان (طبق توصیه ی مراکز کنترل بیماری ها)۱۸.

بنابراین می توان از مزایای بریج بهره مند شد و از معایب آن،  با مراقبت از دهان و نظافت صحیح دهان و دندان، دوربود.

منبع: dentaliau.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *