سلامتیسلامتی مو

درمان دارویی ریزش مو

در حال حاضر تنها دو دارو برای درمان ریزش مو وجود دارند که عملاً مؤثر هستند. آزمایشات بالینی، مؤثر بودن این دارو‌ها را ثابت کرده‌اند. این دو دارو، پروپشیا و روگین هستند که تنها داروهای تأییدشده توسط انجمن غذا و داروی آمریکا برای درمان ریزش مو می باشند.

داروهای ضد ریزش مو، روند نازک شدن مو را کند می‌کنند، با تأثیر بر رویش مجدد موها، پرپشتی و پوشش مو را بیشتر می‌کنند و ضخامت موهای سر را افزایش می‌دهند. البته این داروها باید به‌طور دائمی مصرف شوند. درصورتی‌که شخص مصرف دارو را قطع کند، موهای تازه رشد یافته کم‌کم ریزش می‌کنند و موهای سر شما ظرف مدت 6 تا 12 ماه به حالت اولیه خود (قبل از شروع درمان) بازمی‌گردد.

انواع داروهای ضد ریزش مو

پروپشیا (فانستراید) و روگین (ماینوکسیدیل) دو داروی ضد ریزش مو هستند که به دو شیوه کاملاً متفاوت عمل می‌کنند. داروی پروپشیا به‌صورت قرص است و روزی یک بار باید مصرف شود. درحالی‌که روگین یک محلول است که باید روزی دو بار به سر مالیده شود. متأسفانه نه داروی پروپشیا و نه روگین در رشد مجدد موهای جلوی سر مؤثر نیستند. این داروها تنها به تقویت موهای نازک شده و رشد مجدد موها در نواحی بالا و پشت سر کمک می‌کنند. درصورتی‌که موهای جلوی سر ریزش کنند، تنها راه بازیابی آن‌ها عمل کاشت و پیوند زدن مو می‌باشد.

پروپشیا (فانستراید)

پروپشیا (فانستراید) در سال 1997 به بازار عرضه شد و اولین و تنها داروی خوراکی برای درمان ریزش مو در مردان است که توسط انجمن غذا و داروی آمریکا تأیید شده است. تأثیر این دارو بر زنان اثبات نشده است و این دارو برای زنان تجویز نمی‌شود. پروپشیا موجب توقف تبدیل هورمون‌های مردانه (تستوترون) به هورمون بسیار قوی DHT (آندروژن دی هیدرو تستوسترون) می‌شود. هورمون DHT عامل اصلی ریزش مو در مردان است. البته هورمون DHT تنها دلیل ریزش موی مردان نیست و گاهی تنها دلیل ریزش مو، عوامل ژنتیکی است؛ اما در مواردی که ریزش مو بر اثر عوامل ژنتیکی نیست، تنها علت ریزش مو می‌تواند هورمون DHT باشد.

پروپشیا به تقویت و رشد مجدد موهای ضعیف شده کمک می‌کند و جلوی ریزش بیشتر موها را می‌گیرد. درصورتی‌که شروع به مصرف داروی پروپشیا کنید، ظرف مدت سه ماه شاهد کاهش ریزش موهای خود خواهید بود و ظرف مدت 6 تا 12 ماه موهای جدید روی سر شما رشد می‌کنند. درصورتی‌که با گذشت 12 ماه از مصرف دارو تأثیر مثبتی مشاهده نشود، احتمال مؤثر بودن دارو بعدازآن نیز بسیار کم است. درصورتی‌که مصرف داروی پروپشیا را متوقف کنید، ظرف 12 ماه تمامی موهایی که مجدداً رشد کرده بودند، ریزش خواهند کرد.

مصرف داروی پروپشیا در اکثر مردان نتایج مثبت دارد و در مطالعات انجام شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، مصرف این دارو موجب رشد مجدد موها در 2 مرد از بین هر 3 مرد شده است.

مطالعات بالینی همچنین نشان داده‌اند که داروی پروپشیا سازگاری خوبی با بدن دارد و عوارض ناشی از این دارو در تعداد بسیار کمی از مردان (کمتر از 2 درصد)، بر عملکرد جنسی آنان تاثیر گذاشته است. عوارض جانبی این دارو بر عملکرد جنسی، شامل کاهش میل جنسی، اشکال در نعوظ و کاهش مقدار مایع منی می‌شود. بعد از توقف مصرف دارو، این عوارض نیز برطرف می‌شوند.

مزایای پروپشیا

طریقه‌ی مصرف آسان – خوردن روزانه یک قرص.

مؤثر بودن در اغلب مردان – تعداد بسیار زیادی از مردانی که این دارو را مصرف کرده‌اند از اثرات مثبت آن بهره‌مند شده‌اند.

جلوگیری از پیشرفت روند ریزش مو.

کمک به رشد مجدد موها.

داشتن عوارض جانبی مفید مانند کوچک شدن غده پروستات در مردانی که مستعد بزرگ شدن غده پروستات هستند.

معایب پروپشیا

پروپشیا ریزش مو را به‌طور قطعی و دائم درمان نمی‌کند. این دارو تنها در صورت استفاده‌ی مداوم دارای اثرات بلند‌مدت است و در صورت قطع مصرف دارو، تمامی موهایی که با مصرف دارو رشد کرده‌اند ظرف 12 ماه دوباره ریزش خواهند کرد.

مصرف این دارو برای زنان تأیید نشده است.

این دارو می‌تواند موجب عوارض منفی بر عملکرد جنسی فرد ازجمله کاهش میل جنسی، اشکال در نعوظ و کاهش مقدار مایع منی شود.

درمان مداوم و همیشگی با این دارو ممکن است گران باشد.

این دارو تنها با نسخه پزشک قابل تهیه است.

 روگین (ماینوکسیدیل)

روگین (ماینوکسیدیل) برای اولین بار به‌صورت قرص و برای درمان فشارخون بالا عرضه شد. پس از مدتی پزشکان متوجه شدند که گاهی در بیمارانی که این دارو را مصرف می‌کنند، موهای جدیدی رشد می‌کنند؛ بنابراین فرمول‌بندی دارو برای این مصرف اصلاح شد. روگین اولین داروی مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان ریزش مو در مردان بوده و همچنین تنها داروی مورد تأیید این سازمان برای درمان ریزش مو در زنان است.

ماینوکسیدیل یک داروی غیر تجویزی (قابل تهیه بدون نسخه پزشک) است که اثرات مثبت آن بر ریزش مو بر اثر آلوپسی، آلوپسی آندره‌ژنیک و آلوپسی آره‌آتا تایید شده است. (آلوپسی به معنای ریزش قسمتی یا تمامی موهای در نقطه‌ای از بدن است، آلوپسی آندره ژنیک طاسی با الگوی مردانه و آلوپسی آره آتا طاسی منطقه ای است)

ماینوکسیدیل به صورت محلول دو درصد و پنج درصد قابل تهیه است. سازندگان ماینوکسیدیل توصیه می‌کنند که زنان تنها از محلول دو درصد ماینوکسیدیل استفاده کنند، چراکه مصرف محلول ماینوکسیدیل پنج درصد (یا هر دوز بالای دو درصد) برای خانم‌ها، از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده نیست.

ماینوکسیدیل باید روزی دو بار به محلی از سر که دچار ریزش مو شده است مالیده شود. نحوه عملکرد و تأثیرگذاری ماینوکسیدیل بر رشد موها کاملاً مشخص نیست. این دارو دارای اثر گشادکنندگی عروق است و باعث می‌شود که دیواره‌ی رگ‌ها شل شوند و رگ‌ها گشاد شوند و بدین ترتیب خون بیشتری در رگ جریان پیدا می‌کند.

اما اکثر متخصصین معتقدند که این دارو اثرات دیگری نیز دارد که با رشد موها در ارتباط است، اما این اثرات همچنان نامعلوم باقی‌مانده‌اند. اثر محلول ماینوکسیدیل بیشتر بر قسمت‌های بالایی و پشت سر است و در قسمت‌های دیگر سر تأثیر کمتری دارد. در مطالعات بالینی بر روی مردانی که محلول ماینوکسیدیل را در قسمت بالایی سر خود مصرف می‌کرده‌اند، 48 درصد از مردان رشد متوسط تا زیاد موها را ظرف یکسال گزارش کرده‌اند. همچنین 36 درصد از مردان رشدِ کمِ موها و 16 درصد عدم رشد مو را گزارش کرده‌اند. این آمارها در نتایج مطالعات انجام‌شده روی زنان نیز مشابه بوده است.

ماینوکسیدیل یک روش برای کنترل و مقابله با ریزش مو است و روش درمان قطعی و دائمی ریزش مو نیست. درصورتی‌که مصرف منظم دارو متوقف شود، تمامی موهایی که در طی دوره درمان رشد پیدا کرده بودند، ظرف 3 تا 6 ماه مجدداً ریزش می‌کنند.

عوارض جانبی ناشی از ماینوکسیدیل بسیار خفیف هستند و بروز این عوارض بسیار نادر است. شایع‌ترین عوارض ماینوکسیدیل حساسیت و خارش پوست سر است. داروی ماینوکسیدیل خوراکی دارای اثر کاهش فشارخون است اما ماینوکسیدیل محلول که به سر مالیده می‌شود این اثر را ندارد. احتمال بسیار کمی وجود دارد که بر اثر استفاده از محلول ماینوکسیدیل موهای صورت نیز رشد کنند. البته رشد موهای صورت می‌تواند بر اثر عوارض جانبی دارو باشد و یا تنها به خاطر مالیده شدن تصادفی دارو به‌صورت باشد. ماینوکسیدیل بدون داشتن نسخه از داروخانه قابل تهیه است.

 مزایای روگین

این دارو تنها داروی تایید شده از سوی سازمان FDA برای درمان ریزش موی زنان است.

این دارو روند ریزش موها را کند می‌کند.

باعث رشد مجدد موها می‌شود.

عوارض جانبی بسیار کمی دارد. خطرات و عوارض جدی ناشی از داروی ماینوکسیدیل، درصورتی‌که به‌صورت محلول استفاده شود، بسیار کم است.

افرادی که عمل کاشت مو انجام داده‌اند، می‌توانند از این دارو استفاده کنند. بسیاری از متخصصین کاشت مو استفاده از محلول ماینوکسیدیل را چند هفته بعد از کاشت مو توصیه می‌کنند تا بدین‌وسیله به رشد فولیکول‌های موی کاشته شده کمک کنند.

معایب روگین

روگین یک روش درمان قطعی و دائمی برای ریزش مو نیست و تنها در صورت استفاده‌ی مداوم دارای اثرات بلندمدت است. در صورت توقف مصرف دارو، احتمالاً تمامی ‌موهای تازه رشد یافته، دوباره ریزش خواهند کرد.

تأثیرات این دارو محدود است. داروی روگین بر روی تمامی افرادی که به‌طور ارثی دچار ریزش مو هستند، اثر می‌کند. این دارو بر قسمت‌های جلوی سر تأثیر کمی دارد و بیشتر بر بالای سر و پشت سر مؤثر است. همچنین تأثیر دارو بر طاسی‌های منطقه‌ای وسیع، بسیار کمتر از طاسی‌های منطقه‌ای کوچک است.

این دارو ممکن است برای مردانی که طاسی شدید دارند مؤثر نباشد.

روگین یک محلول بی‌رنگ و بی‌بو و کاملاً بدون چربی است و بلافاصله بعد از مالیدن به سر خشک می‌شود و اثری از آن روی سر باقی نمی‌ماند. بااین‌حال برای بسیاری از افراد زدن محلول به سر ناخوشایند است.

 هزینه درمان با روگین بالاست. این دارو به‌عنوان دارویی با مصرف زیبایی تلقی می‌شود و بنابراین بیمه‌ی درمانی هزینه‌ی آن را پوشش نمی‌دهد.

منبع: hairtransplantation.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *