چند مرتبه در روز ورزش کنیم؟

ممکن است افرادی که به دنبال تناسب اندام هستند وسوسه شوند که روزی دو بار ورزش کنند مثلا صبح ها بدوند و عصرها یوگا تمرین کنند. بله روزی دو بار ورزش کردن خیلی خوب است اما ممکن است خطراتی هم داشته باشد، مثلا آسیب دیدگی، خستگی و فرسایش شدید.

آیا دلیل خوبی دارد که بخواهیم هر روز دو برابر ورزش کنیم؟

البته اگر می خواهید در مسابقاتی که در پیش دارید رکورد جدیدی ثبت کنید، دو بار ورزش کردن در روز خوب است. در سایر اوقات هم گاهی ورزشکاران هدفمند دوست دارند تمرینات متنوع و اضافی انجام دهند.

مثلا ورزشکارانی که در مسابقات سه گانه شرکت می کنند و مجبورند در سه رشته مختلف با هم رقابت کنند (شنا، دوچرخه سواری و دو). آنها مجبورند هفت روزه هفته کلی تمرین کنند، مثلا صبح ها دوچرخه سواری کنند و عصرها به شنا یا تمرینات قدرتی بپردازند.

اما اگر شما برای کاهش وزن روزی دوبار ورزش کنید ممکن است به نتیجه برسید. ولی اگر بخواهید هر روز بیشتر و بیشتر کالری سوزی کنید ممکن است این برنامه قابل تحمل نباشد؛ در حقیقت این برنامه برای دراز مدت خوب نیست. اما اگر در بین جلسات تمرینی خود گاهی این کار را هوشمندانه انجام دهید می تواند به طور بالقوه کار مفیدی باشد.

اما در هر صورت این طور ورزش کردن خطراتی دارد

احتمال افراط کردن و اوور دوز در ورزش هم وجود دارد. حتی ورزشکاران قدرتمندی که تجربه زیادی دارند باید مراقب باشند. اگر هم می خواهید روزی دو بار ورزش کنید این کار را بیشتر از سه روز در هفته انجام ندهید. اگر بیش از این مقدار تمرین کنید احتمال آسیب دیدگی و فرسایش وجود دارد.

چه ورزش هایی را می توان در یک روز با هم انجام داد و چه ورزش هایی را نباید در یک روز با هم انجام داد؟

اگر صبح ها به شدت می دوید برای عصر می توانید به یک جلسه شنای سبک یا یوگا بروید. در یک روز دو ورزش شدید را با هم انجام ندهید، مثلا دویدن شدید و بعد هم ورزش های قدرتی مثل وزنه برداری.

اگر دونده ماراتن هستید و می خواهید وقت بیشتری روی پاهای خود کار کنید می توانید صبح ها تمرین دوی شدید داشته باشید و عصرها آهسته تر بدوید.

کدامیک را باید اول انجام داد، ورزش سخت تر یا آسان تر؟

بهتر است اول ورزش سخت تر را انجام دهید و بعد ورزش آسان تر. به لحاظ روانی هم این کار ساده تر است و می توان ورزش آسان تر را به عنوان تمرینی برای ریکاوری بعد از ورزش سخت تر انجام داد.

اگر ابتدای روز، اول ورزش آسان تر را انجام دهید ممکن است دچار اوردوز شوید و زیادی آن را انجام دهید که می تواند به تنهایی یک جلسه تمرین سخت حساب شود نه آسان!

حرف آخر

دو بار ورزش کردن در روز شیوه ای موثر است که بتوانید بیشتر ورزش کنید و در بین این دو جلسه فرصتی هم برای ریکاوری داشته باشید.

اما این کار را نباید زیاد انجام داد؛ اما کسی که محدودیت زمانی دارد می تواند از یک جلسه از سه جلسه ورزشی خود در هفته را به صورت دوبل تمرین کند.

در هر صورت فراموش نکنید که حداقل یک روز در هفته باید به طور کامل استراحت کنید.

منبع: فیتامین


نویسنده مطلب:




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *