داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینکته های عطارباشی

خواص دارویی قارچ های دنبلان

قارچ ها به ۳ دسته تقسیم می شوند: پرورشی، زیرزمینی و وحشی؛ ما امروز می خواهیم درمورد قارچ های دنبلان که جزء گروه قارچ های زیرزمینی هستند با شما صحبت کنیم.

قارچ های دنبلان به دو دسته تقسیم می شوند :

۱ـ قارچ های جنگلی
۲ـ قارچ های صحرایی و نیمه خشک

قارچ های دنبلان یک نمونه از خوش مزه ترین و پرخاصیت ترین قارچ های زیرزمینی هستند که توانایی بسیاری در کاهش کلسترول خون انسان دارند؛ این قارچ ها ضمن کاهش کلسترول خواص دیگری هم در خود جای داده اند.

خواص قارچ های دنبلان

کاهش قند و فشار خون، ممانعت از به وجود آمدن بیماری های ناشی از باکتری ها و قارچ ها ، ضد سرطان و بیماری های انگلی و مهار تجملات پلاکتی .

قارچ های دنبلان ضمن طعم و مزه ی خاصی که در خود گنجانده از لحاظ اجتماعی و اقتصادی هم بسیار مفید می باشند زیرا این قارچ ها به صورت طبیعی رشد می کنند؛ زمان برداشت قارچ های دنبلان اوایل بهار و نیمه های زمستان می باشد.

قارچ دنبلان را می توان به دو صورت مصرف نمود :

۱ـ به صورت بوداده
۲ـ بر روی آتش ( البته این قارچ ها را می توان با تخم مرغ هم سرخ کرد )

بیشترین مناطقی که از قارچ های دنبلان استفاده می کنند، کشورهای عربی و کشورهای حوزه دریای مدیترانه هستند؛ عده ای از اعراب بیابانی بعضی از کشورها از قارچ های دنبلان به عنوان گوشت استفاده می کنند زیرا شیوه ی مصرف و پختن قارچ های دنبلان بسیار شبیه گوشت می باشد .

قارچ های دنبلان مملوء از پروتئین، کربوهیدرات و فیبر هستند، قارچ دنبلان کوهی یکی دیگر از قارچ های دنبلان محسوب می شود ؛ دنبلان کوهی شامل ۴٫۷۶ درصد آب، ۱۸ تا ۲۰ درصد ماده ی خشک، ۴۰ تا ۶۰ درصد کربوهیدرات، ۲۰ تا ۲۷ درصد پروتئین، ۳ تا ۷ درصد لیپید ( چربی )، ۷ تا ۱۳ درصد فیبر خالص و ۷ تا ۹ درصد خاکستری می باشد؛ قارچ های دنبلان ضمن خواص بالا خواص دیگری هم دارد که در مرحله ی آزمایش می باشند و هنوز کامل به اثبات نرسیده اند به طورمثال: ویژگی های زیست شیمی و بیولوژکی.

وجود کربوهیدرات ها در قارچ های دنبلان کوهی موجب شده که این قارچ های به مواد غذایی منحصر به فردی تبدیل شوند، غذایی که برای عملکرد دستگاه گوارش بسیار مفید است؛ بعضی از قارچ های دنبلان حاوی آمینواسیدهایی هستند که در پروتئین ها یافت می شود.

منبع: یک جم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *