دهان و دندانسلامتی

چند سالگی ارتودنسی کنم؟

در سن هفت سالگی فک ها و دندان ها به یک مرحله کلیدی از فرآیند رشد خود می رسند. انجمن ارتودنسی آمریکا پیشنهاد می دهد این سن برای بررسی وضعیت دندان ها یا مشکلات بالقوه آنها مناسب است. درمان هایی که ممکن است در این سن برای بیمار استفاده شوند، دارای اهداف زیر هستند:

تاثیرگذاری بر فرآیند رشد فک به شیوه مناسب
کاهش نیاز احتمالی به کشیدن دندان های دائمی
کاهش نیاز به انجام عمل جراحی فک
پایین آوردن ریسک آسیب دیدگی به خاطر جلو آمدگی دندان های پیشین
اصلاح عادت های مضر دهانی
بهبود زیبایی و افزایش عزت نفس
با وجودی که روش های درمانی مورد استفاده در سنین جوانی می تواند تغییرات شگرف برای فرد به همراه داشته باشد، برای اکثر کودکان مشاهده و تحت نظر داشتن شرایط احتمالاً تنها چیزی است که به آن نیاز می باشد. به هر حال، باید بیان کرد هیچ محدودیت سنی مشخصی برای استفاده از درمان های ارتودنسی وجود ندارد. متخصصان این مرکز در طول روز بسیاری از کودکان که به دنبال روش های درمانی مناسب به منظور بهبود وضعیت ظاهری یا برای اهداف سلامتی هستند را ملاقات می کنند. با این وجود سی درصد تمام بیماران ارتودنسی دندان افراد بزرگسال هستند.

زمان لازم مراجعه به متخصص ارتودنسی

در صورت مواجه شدن با علائم هشدار دهنده زیر، لازم است با متخصص ارتودنسی ملاقات شود:

1-از دست دادن پیش از موعد یا دیر هنگام دندان های شیری

2-ایجاد مشکل در جویدن یا گاز گرفتن

3-بوی بد دهان

4-مکیدن انگشت یا سایر عادت های نامطلوب دهانی

5-شلوغی، قرارگیری نامناسب، یا مسدود شدن مسیر رشد دندان ها در دهان

6-صدا دادن فک، جلو آمدگی یا عقب نشینی آن

7-ایجاد مشکل در صحبت کردن

8-گاز گرفتن گونه یا بافت داخل دهان

9-جلو آمدگی دندان ها

10-عدم تماس دندان ها با یکدیگر با یک الگوی مناسب یا قرار نگرفتن آنها بر روی یکدیگر

11-عدم توازن یا تقارن در اعضای صورت

12-دندان قروچه یا سایش دندان ها به یکدیگر

مطابق بررسی های انجمن ارتودنسی آمریکا، در صورت مشاهده شرایط فوق ممکن است زمان برنامه ریزی ملاقات با یک متخصص ارتودنسی برای شما فرا رسیده باشد.

مزایای ارتودنسی در سنین پایین

ارزیابی به موقع دندان ها می تواند شناسایی زود هنگام مشکلات دندان را امکان پذیر کرده و فرصت عالی برای درمان موثر مشکل در اختیار متخصص ارتودنسی قرار دهد. اقدامات احتیاطی اتخاذ شده در مرحله رشد و توسعه دندان ها و فک می تواند از ایجاد مشکلات جدی تر در آینده جلوگیری نماید. هنگامی که استفاده از روش های درمان ارتودنسی برای بیمار لازم نباشد، متخصص ارتودنسی می تواند به دقت فرآیند رشد و توسعه دندان ها و فک را تحت کنترل داشته و در صورت ایجاد مشکل، درمان مناسب را در زمان لازم آغاز نماید. بعضی از اصلی ترین نتایج درمان های پیش گیرانه به شرح زیر هستند:

_کاهش طول مدت درمان با بریس

_ایجاد فضا برای دندان های موجود و نیز دندان های جدید

_ایجاد تقارن در اجزای صورت با کنترل فرآیند رشد فک

_کاهش ریسک آسیب دیدگی به خاطر جلو آمدگی دندان های پیشین

_حفظ فضای لازم برای رشد دندان هایی که هنوز در نیامده اند

_کاهش نیاز به کشیدن دندان ها

 روش های درمان ارتودنسی برای افراد بزرگسال

استفاده از بریس ها دیگر فقط برای کودکان نیست. وضعیت تراز بندی دندان ها ممکن است در همه سنین دچار تغییر شود. به این ترتیب در این کلینیک مجموعه ای از روش های درمانی متنوع برای گروه های سنی مختلف شامل افراد بزرگسال طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد. روش های درمان ارتودنسی در سنین بالاتر می تواند تاثیر زیاد بر ویژگی های ظاهری فرد و عزت نفس وی داشته باشند. علاوه بر این، بهبود سطح سلامت دندان ها و لثه ها نیز برای افراد از اهمیت زیاد برخوردار است. کج شدن دندان ها و مشکلات مربوط به گاز گرفتن همچنین می تواند با مشکلات لثه و از بین رفتن استخوان، پوسیدگی دندان، فرسایش غیر عادی مینا و سطوح دندان، سر درد و درد در مفصل فک (TMJ/ TMD) ارتباط داشته باشد. به هر حال برای این مشکلات روش های درمانی مناسب وجود دارد! تکنیک ها و ابزارهای جدید مورد استفاده در ارتودنسی می تواند به کاهش قابل توجه ناراحتی فرد، کاهش تعداد دفعات لازم برای ملاقات با پزشک، و کوتاه شدن طول مدت درمان کمک کرده و بیمار می تواند از بین این روش های درمانی روش مناسب را برای خود انتخاب نماید. روش های درمانی در این حالت می تواند شامل بریس های فلزی، بریس های شفاف، یا تراز کننده های نامرئی باشد.

پیشنهادات فعلی برای بریس های مورد استفاده افراد بزرگسال

متخصصان این مرکز از آخرین تکنولوژی بریس برای افزایش راحتی بیمار، کاهش تعداد دفعات لازم برای ملاقات با پزشک و کوتاه کردن طول مدت درمان استفاده کرده و همیشه ویژگی ها و زیبایی ظاهری بیمار را در طول درمان مورد توجه قرار می دهند. توجه داشته باشید روش قبلی پیچیدن حلقه های فلزی دور هر دندان مربوط به گذشته است و دیگر کاربرد ندارد!

منبع: iranortodensi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *