سلامتیسلامتی پوستسلامتی مو

معیارهای زیبایی صورت و تناسب اندام چیست؟

خیلی از ما وقتی کسی را برای اولین بار می‌بینیم، ابتدا متوجه ظاهرش می‌شویم بنابراین نمی‌توانیم اهمیت ظاهر را نادیده بگیریم. چه بخواهیم و چه نخواهیم، در دنیای واقعی، زیبایی و زیبا به نظر رسیدن مهم است. زیبایی دو بخش دارد؛ زیبایی ظاهری بر اساس ملاک‌ها و معیارهای زیبایی‌شناختی و بخش مهم‌تر که خودانگاره و درک ما از زیبایی است. برای اینکه حس زیبایی‌شناختی در کسی ایجاد شود، باید ترکیب این دو مجموعه با هم وجود داشته باشد.

آیا زیبایی معیاری دارد؟

زیبایی یک مجموعه یا یک کل است و بیشتر هارمونی اعضای چهره  و بدن در کل باعث می‌شود فردی زیبا به نظر برسد نه زیبایی تک‌تک اعضای چهره‌اش. افلاطون هم زیبایی را با اندازه‌ها و نسبت‌های اجزا که در رابطه هارمونیک کنار هم قرار می‌گیرند، تعریف می‌کند. توجه به قسمت آخر این تعریف، یعنی رابطه هارمونیک اجزا، بسیار مهم است. نکته مهم‌تری که در مورد زیبایی وجود دارد، این است که در چهره افراد بسیار زیبا هم نقص‌هایی وجود دارد که خیلی وقت‌ها جذاب‌ترشان می‌کند و آن‌ها را از حالت بی‌روح یک مجسمه تراشیده شده درمی‌آورد و چهره واقعی‌تر و انسانی‌تری به آن‌ها می‌دهد. خیلی از افراد این نکته را نمی‌دانند و تصور می‌کنند اگر با جراحی پلاستیک نقص‌های هر یک از اجزای چهره‌شان را برطرف کنند، زیباتر به نظر می‌رسند درحالی‌که این‌طور نیست و انسان‌ها به دنبال زیبایی طبیعی هستند نه زیبایی مصنوعی.

معیار زیبایی پوست

این روزها شاید بسیاری از بانوان تلاش کنند تا برنزه شوند و انواع کرم‌های اتوبرنزه و حمام‌های آفتاب و سولاریوم را امتحان کنند تا کمی رنگشان تیره شود ولی چند صدسال پیش‌ازاین، برنزگی نشانه طبقه فقیر و سطح پایین جوامع اروپایی بود و نشان می‌داد که این افراد در اثر کار کردن در مزرعه بسیار آفتاب‌سوخته شده‌اند.

در آن روزگار داشتن پوستی سفید و شفاف نشانه طبقه مرفه جامعه بود. باوجود بالا گرفتن تب برنزه شدن در کشورهای اروپایی و آمریکایی، هنوز هم در کشورهای گوناگون نظر مردم برای ارزیابی رنگ پوست افراد و نظر دادن درباره زیبایی‌شان متفاوت است. بااین‌حال در اکثر کشورها پوست صاف و روشن نشان جوانی است که بسیاری از روش‌های زیباسازی چون جوان‌سازی پوست، کشیدن پوست جهت رفع چین‌وچروک و افتادگی پوست، میکرودرم  و آب‌رسانی پوست جهت رسیدن به این خواسته‌ها استفاده می‌شود.

معیارهای زیبایی صورت

ذکر این نکته مهم است که این معیارها ممکن است از جامعه‌ای به جامعه دیگر متفاوت باشد و در هر جامعه تعریف خاصی از صورت و بینی جذاب وجود داشته باشد.

قرینگی صورت (FACIAL SYMMETRY)

در اکثریت قریب به اتفاق افراد دو طرف صورت کاملاً با هم قرینه نیستند، یعنی شکل هر ۲ ابرو،‌ هر ۲ چشم و یا دو طرف گوشه لب اگر با موشکافی کامل بررسی شوند تفاوت‌هایی هرچند بسیار جزئی با هم دارند.

14

عرض صورت

در شرایط ایده‌آل باید بتوان صورت را به ۵ قسمت مساوی که عرض هرکدام آن‌ها برابر عرض یک چشم است تقسیم کرد.

15

عرض لب و دهان (MOUTH WIDTH)

فاصله بین دو گوشه لب باید هم‌اندازه فاصله بین قسمت‌های داخلی ۲ قرنیه چشم باشد.

16

طول صورت

باید بتوان طول صورت را به ۳ قسمت مساوی تقسیم کرد:

  • فاصله موجود بین خط رویش مو تا ابرو
  • فاصله موجود بین ابرو تا انتهای بینی
  • فاصله موجود بین پایین بینی تا چانه

17

۱/۳ پایینی صورت خود به ۲ قسمت قابل تقسیم است که قسمت پایینی آن باید ۲ برابر قسمت بالایی باشد یعنی از پایین بینی تا خط بین ۲ لب باید اندازه‌ای نصف فاصله بین خط بین ۲ لب و چانه داشته باشد. برای رسیدن به این تناسب و قرینگی در چهره روش‌های زیبایی ازجمله تزریق ژل و چربی در گونه، چانه و پیشانی، دور چشم‌ها  صورت می‌پذیرد.

18

چانه

یکی از مهم‌ترین عناصر صورت که در ایجاد زیبایی دخالت داد چانه است. چانه می‌بایست با سایر اعضاء صورت هماهنگی لازمه را داشته باشد. طبق قانون اگر خطی به‌صورت عمود از لب پایینی به بینی وصل شود و به پایین ادامه یابد چانه می‌بایست در آقایان روی این خط و در خانم‌ها مقدار اندکی پشت این خط (حدود ۲ میلی‌متر) باشد. اگر چانه عقب‌تر از موارد ذکرشده باشد تأثیر بسزایی در عدم زیبایی صورت خواهد داشت و به‌عنوان چانه عقب‌رفته تقسیم‌بندی می‌شود که نیازمند اقدامات درمانی زیبایی خواهد بود که به آن عمل تزریقات زیبایی در چانه گفته می‌شود.

 معیار تناسب اندام

در بیشتر کشورهای دنیا و ملل جهان، قد بلند و کشیده، نشانه زیبایی است. در بیشتر فرهنگ‌های دنیا، آقایان دوست دارند، قد بانوانشان از آن‌ها کوتاه‌تر باشد. یکی از مزایای کوتاهی قد خانم‌ها و ریزنقش بودنشان این است که جوان‌تر به نظر می‌رسند.

باید توجه داشت که در سلامت بدن موارد بسیار زیادی دخیل است و تنها لاغر بودن ملاک سلامت نمی‌باشد و موضوع این که چه کسی سالم‌تر است بسیار پیچیده‌تر از آن است که گفته شود تناسب اندام یعنی لاغری. طبیعی است که امروزه افراد به دلایل زیبایی‌شناسی علاقه‌مند هستند که تا حد امکان در محدوده سالم وزن قرار گیرند، ولی همیشه این سؤال باقی است که چه اندامی متناسب است. باید در نظر گرفت که ترکیب و موقعیت استخوان‌ها، عضلات و بافت چربی عمده‌ترین مواد مؤثر در شکل گرفتن اندام افراد می‌باشد.

مهم‌ترین مطلب در مورد چگونگی توزیع چربی در بدن این است که بپذیریم چگونگی این توزیع عمدتاً ارثی است. یعنی این که چربی در شکم، پهلوها، پاها (پایین‌تنه)، باسن و یا در پشت شانه‌ها تجمع یابد کاملاً ارثی است

چاقی یا لاغری موضعی

برخی از افراد زیبایی اندام را لاغری بسیاری از اندام‌ها و فربه بودن برخی دیگر از اندام‌ها می‌دانند. برای مثال، بیشتر خانم‌ها علاقه‌مند هستند که پاها و شکم کم‌چربی داشته باشند، ولی توزیع چربی در صورت و سینه‌هایشان کم نشود. به همین دلیل بسیاری از افراد به بحث لاغری‌ها و یا چاقی‌های موضعی روی می‌آورند که ازنظر متخصصان سلامت و زیبایی بسیار بحث‌برانگیز است.

هیچ نوع رژیم غذایی قادر نیست چربی‌ها را به‌صورت موضعی کاهش یا افزایش دهد، بنابراین ممکن نیست که ما رژیم غذایی داشته باشیم که برای مثال شکم فرد را کوچک نماید، ولی صورت را فربه‌تر نماید

روش‌های متعددی وجود دارد که باعث لاغری برخی از اندام‌ها می‌شود، درصورتی‌که بافت‌های دیگر را لاغر ننماید. ازجمله این روش‌ها مانند لیپوساکشن، هایفوتراپی،  لیزر و مانند این‌ها و یا برجسته کردن سینه و باسن با روش‌های مثل تزریق چربی و ژل در سینه و باسن و غیره جهت خوش‌فرم کردن بدن استفاده می‌شود.

معیار زیبایی موها

این روزها بیشتر بانوان داشتن موهایی پرپشت و زیبا را نشانه زیبایی می‌دانند ازجمله کاشت مو و ابرو از روش‌هایی جهت رسیدن به این خواسته است.  و یا روش‌هایی جهت درمان ریزش مو تا هرچه سریع‌تر ریزش آن‌ها متوقف شود.

منبع: drmehrabian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *