تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ایورزش

استراتژی هایی برای کنترل علاقه شدید به شیرینی

شما تمام مواد غذایی فراوری شده را از آشپزخانه تان جمع کرده و دور انداخته اید. سپس مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل انبار کرده اید. حتی از مواد ارگانیک استفاده می کنید. اما هنوز هم هوس شیرینی می کنید. اینها بنظرتان آشناست؟ اجازه ندهید شیرینی شما را دوباره از راه به در کنند. ما در اینجا چند استراتژی ساده دراختیارتان قرار می دهیم که به شما کمک می کنند هوس چیزهای شیرین را مهار کنید.

از وعده های غذایی صرفنظر نکنید

ثابت نگه داشتن سطح قندخون شما در طول روز، اولین گام برای مقابله با آن هوس هاست. اگر قند خون شما بیش از حد افت کند یا به سرعت افزایش یابد، شما را وادار می کند که بعنوان یک چاره موقت، هوس نوشیدنی یا دونات شیرین کنید.

راه حل: مطمئن شوید وعده های غذایی کاملی مصرف می کنید که از ۴۰% کربوهیدرات (مانند سبزیجات برگ دار، سالاد و سبزیجات) ۳۰% پروتئین(مرغ، بوقلمون ، ماهی) و ۳۰% چربی (روغن زیتون، آجیل، کره های آجیلی) تشکیل شده اند. اگر وعده غذایی شما فقط شامل کربوهیدرات ها باشد، آنها بسرعت هضم خواهند شد و قندتان را بسرعت بالا می برند. پروتئین و چربی های خوب، قند خون را ثابت نگه می دارند و از هوس چیزهای شیرین جلوگیری می کنند.

مواظب رژیم های غذایی کم کربوهیدرات باشید

این رژیم های غذایی اغلب باعث هوس شیرینی و نشاسته می شوند زیرا مغز شما ترجیح می دهد با استفاده از گلوکز فراهم شده توسط کربوهیدراتها کار کند. به یاد داشته باشید که کربوهیدراتها ، نوع خوب و بد دارند. کربوهیدراتهای خوب شامل میوه ها و سبزیجات، غلات کامل و مواد غذایی کامل هستند. کربوهیدراتهای بد عبارتند از تمام مواد غذایی بشدت فراوری شده ای که در فروشگاههای مواد غذایی وجود دارند و قند خون شما را به شدت افزایش داده و باعث هوس چیزهای شیرین می شوند. هنگامیکه شما با مقدار کافی از کربوهیدراتهای خوب به بدنتان سوخت نرسانید، بدنتان به مواد غذایی مغذی نیاز پیدا خواهد کرد و اگر آنها را دریافت نکند، هوس چیزهای شیرین می کند.

راه حل: کمی وقت بگذارید و یک وعده غذایی کوچک شامل یک یا چند ماده غذایی کامل مانند سیب زمینی شیرین، غلات کامل، سبزیجات، سالاد یا سایر سبزیجات برگ دار درست کنید. به هر وعده غذایی، سبزیجات رنگارنگ و مقدار کمی چربی های سالم از آجیل، روغن زیتون و روغن فندق اضافه کنید. همیشه یک منبع پروتئین با کیفیت بالا به غذایتان اضافه کنید. این کار از عضلات پشتیبانی می کند و هر چه عضلات بیشتری داشته باشید، کالری بیشتری خواهید سوزاند. (حتی وقتی نشسته اید و این مقاله را می خوانید). علاوه بر این پروتئین، انتشار کربوهیدراتها به جریان خون را کند می سازد و سطوح قند خون را ثابت نگه می دارد.

روزتان را با مصرف مواد قندی آغاز نکنید

این مورد، بسیار ساده است: قند باعث می شود که شما هوس قند بیشتری کنید. بعلاوه می تواند اشتهای شما را تحریک کند، بنابراین هرچه غذای بیشتری می خورید، غذای بیشتری می خواهید.

راه حل: برای فرونشاندن میل شدیدتان به شیرینی، یک جایگزین سالم مانند ماست، جودوسر و کشمش که به شکل پارفیت با هم مخلوط شده اند، پیدا کنید. یک سیب را با مقداری کره بادام درختی بخورید. بجای استفاده از شکر دانه ریز در هنگام درست کردن پای ها یا کیک های خاص، از قند خرما که از خرماهای خشک پودر شده و خالص ساخته شده است و در اکثر فروشگاههای مواد غذایی سالم یافت می شود، استفاده کنید.

مشکلات عاطفی یا استرس تان را با شیرینی تسکین ندهید

ما هر روز در معرض انواع استرس قرار داریم. هر چند شما نمی توانید همیشه از آن اجتناب کنید اما می توانید با تغذیه خوب به بدنتان کمک کنید تا در کنترل موقعیتهای استرس زا از شما پشتیبانی کند. مصرف کوکی ها، کیک ها، پای ها، کافئین و قند ، همه چیز را بدتر خواهد کرد و با ایجاد دردها و تیر کشیدن های بیشتر، سوء هاضمه و چربی اضافه بدن  به مشکلات سلامتی بیشتر منجر می گردد.

راه حل: برای مقابله با استرس، راههای دیگری پیدا کنید، مانند شرکت در یک کلاس یوگا یا یادگیری مدیتیشن. کمی قدم بزنید یا به یک موسیقی آرامش بخش گوش کنید. بعبارت دیگر، کمی به خودتان استراحت دهید تا هوس شیرینی تان محو شود.

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *