داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

همه چیز درباره عشبه بیابانی

آیا عشبه بیابانی در حقیقت خواص درمانی دارد؟ عشبه بیابانی یک گیاه گرمسیری از جنس مارچوبه است آن بومی جنوب آمریکا، جامائیکا، کارائیب، مکزیک، هندوراس و غرب هند است از ریشه آن در ساخت دارو استفاده شده است عشبه بیابانی برای درمان پسوریازیس و دیگر بیماری های پوست، آرتریت روماتوئید (RA) و در بیماری های کلیوی برای افزایش دفع ادرار، کاهش احتباس مایع و برای افزایش عرق کردن استفاده می شود.

عشبه بیابانی نیز همراه با داروهای معمولی برای درمان جذام و سیفیلیس استفاده می شود. ورزشکاران گاهی اوقات از عشبه بیابانی به عنوان یک استروئید برای افزایش عملکرد و یا بدنسازی استفاده می کنند برخی از سازندگان مکمل ادعا می کنند که مواد شیمیایی (استرول) در عشبه بیابانی را می توان به استروئیدهای آنابولیک مثل تستوسترون تبدیل کرد اما این ادعا نادرست است استرول موجود در عشبه بیابانی استروئیدهای آنابولیک نیستند و آنها در بدن به استروئیدهای آنابولیک تبدیل نمی شوند تستوسترون هرگز در عشبه بیابانی شناسایی نشده است عشبه بیابانی مکزیکی و هندوراس برای درمان سوزاک، تب و اختلالات گوارشی استفاده می شود. عشبه بیابانی به عنوان یک طعم دهنده در تولید غذاها، نوشیدنی ها و مواد دارویی استفاده می شود. بسیاری از گونه های مارچوبه که در رده عشبه بیابانی قرار می گیرند عبارتند از:
S. officinalis
S. japicanga
S. febrifuga
S. regelii
S. aristolochiaefolia
S. ornata
S. glabra
برای قرن ها، مردم بومی در سراسر جهان ریشه گیاه عشبه بیابانی را برای درمان مشکلات مفصلی مانند آرتریت و برای درمان مشکلات پوستی مانند پسوریازیس، اگزما، درماتیت و غیره استفاده می کردند همچنین تصور می کردند ریشه برای درمان جذام با توجه به خواص “تصفیه خون ” آن موثر باشد.
عشبه بیابانی بعد از آن به داروی اروپا معرفی شد و در نهایت به عنوان یک گیاه در فارماکوپه ایالات متحد برای درمان سفلیس ثبت شده است.

نامهای دیگر برای عشبه بیابانی

عشبه بیابانی با نام های مختلف، بسته به زبان و کشور مبدا است برخی از نام های دیگر برای عشبه بیابانی عبارتند از:
salsaparrilha
khao yen
saparna
smilace
smilax
zarzaparilla
jupicanga
liseron epineux
salsepareille
sarsa
ba qia

نوشیدنی عشبه بیابانی را بنوشید

عشبه بیابانی عموماً نوشیدنی ملایم است که در اوایل سال 1800 مطرح شده است نوشیدنی به عنوان یک درمان خانگی اغلب در کافه ها مورد استفاده قرار می گرفت
برخلاف باور عموم، نوشابه ملایم عشبه بیابانی به طور معمول از گیاه ساسافراس ساخته شده است و طعم و مزه آن مشابه آبجو ریشه یا آبجو توس است نوشیدنی هنوز هم در برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا محبوب است اما در ایالات متحده رایج نیست.

خواص عشبه بیابانی چیست؟

عشبه بیابانی شامل تعداد زیادی از مواد شیمیایی گیاهی است که یک اثر مفید بر بدن انسان دارد مواد شیمیایی شناخته شده به عنوان ساپونین ممکن است به کاهش درد مفاصل و خارش پوست و همچنین از بین بردن باکتری کمک کند دیگر مواد شیمیایی ممکن است در کاهش التهاب و حفاظت از کبد از آسیب مفید باشد این مهم است که توجه داشته باشید مطالعات انسانی برای این ادعا انجام نشده و یا بسیار قدیمی هستند مطالعات اشاره شده در زیر روی اجزای فعال فردی در این گیاه، مطالعات سلول های فردی و یا برای مطالعات از موش استفاده می شود در حالی که نتایج بسیار جذاب هستند مطالعات انسانی برای حمایت از این ادعاها مورد نیاز است.

1. پسوریازیس

مزایای ریشه عشبه بیابانی برای درمان پسوریازیس در دهه پیش ثبت شده است یک مطالعه نشان داد عشبه بیابانی به طور چشمگیری سبب بهبود یافتن ضایعات پوستی در افراد مبتلا به پسوریازیس شده است محققان این فرضیه که یکی از استروئید اصلی عشبه بیابانی به نام sarsaponin است که قادر به اتصال به اندوتوکسین مسئول ضایعات در بیماران مبتلا به پسوریازیس است و آنها را از بدن حذف می کند.

2. آرتروز

عشبه بیابانی ضد التهابی قوی است این عامل آن را نیز یک درمان مفید برای بیماریهای التهابی مانند آرتریت روماتوئید و علل دیگر از درد مفاصل و تورم ناشی از نقرس می سازد.

3. سیفلیس

عشبه بیابانی فعالیت علیه باکتری های مضر و دیگر میکروارگانیسم ها که به بدن حمله کرده اند را نشان داده است هرچند که ممکن است به عنوان آنتی بیوتیک مدرن و روز و ضد قارچ نیز باشد از آن برای قرن ها در درمان بیماری های عمده مانند جذام و سیفلیس استفاده شده است سیفلیس یک بیماری مقاربتی است که توسط باکتری جذام رخ داده و یکی دیگر از عفونت های ویرانگر ناشی از باکتری است.
فعالیت ضد میکروبی عشبه بیابانی در مطالعات اخیر ثابت شده است یک مقاله روی فعالیت بیش از 60 ترکیب فنلی مختلف جدا شده از عشبه بیابانی وجود دارد محققان این ترکیبات را در برابر شش نوع از باکتری ها و قارچ تست کرده اند این مطالعه18 ترکیب دارای اثر ضد میکروبی در برابر باکتری و یکی در برابر قارچ را پیدا کرده است.

4. سرطان

یک مطالعه اخیر نشان داد که عشبه بیابانی خواص ضد سرطانی در رده های سلولی از انواع مختلف سرطان ها در موش داشت مطالعات بالینی در سرطان پستان و سرطان کبد نیز خواص ضد توموری عشبه بیابانی را نشان داده اند تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود ایا عشبه بیابانی می تواند در پیشگیری و درمان سرطان استفاده شود.

5. حفاظت از کبد

عشبه بیابانی نیز اثرات محافظتی را بر روی کبد نشان داده است تحقیقات انجام شده در موش ها با آسیب کبدی پیدا کرده است که ترکیبات سرشار از فلاونوئیدها از عشبه بیابانی قادر برعکس کرده آسیب به کبد و به عملکرد کبد در بهترین حالت آن کمک می کند.

6. بهبود زیست فراهمی سایر مکمل ها

عشبه بیابانی در ترکیبات گیاهی به عنوان یک عمل کمکی (Synergist) استفاده می شود به عبارت دیگر، تصور می کردند که ساپونین موجود در عشبه بیابانی دسترسی زیستی و جذب در سایر گیاهان را افزایش می دهد.

عوارض جانبی عشبه بیابانی

هیچ عوارض جانبی شناخته شده با استفاده از عشبه بیابانی وجود ندارد با این حال، مصرف مقدار زیادی ساپونین ممکن است باعث تحریک معده گردد آگاه باشید که اداره غذا و دارو ایالات متحده (FDA) می گوید گیاهان و مکمل ها تنظیم نیستند و آنها مورد ایمنی دقیق و آزمایش اثر بخشی نیستند و باید قبل از بازاریابی تست شوند.
عشبه بیابانی ممکن است با داروهای خاص در تعامل باشد این می تواند توانایی بدن شما برای جذب دیگر مواد دارویی را افزایش دهد اگر شما تجربه هر گونه عوارض جانبی را در حال گرفتن عشبه بیابانی دارید به دکتر خود اطلاع دهید.

خطرات

عشبه بیابانی به طور کلی ایمن در نظر گرفته شده است بزرگترین خطر برای شما بازاریابی جعلی و اطلاعات غلط است.

ادعاهای جعلی

عشبه بیابانی به دروغ توسط سازندگان مکمل به بازار عرضه شده که شامل استروئیدهای آنابولیک مثل تستوسترون است در حالی که دریافتند استروئید گیاهی در گیاه عشبه بیابانی می تواند در آزمایشگاه سنتز شیمیایی و به استروئید تبدیل شود ولی این اتفاق تا به حال مستند نشده است که در بدن انسان نیز صورت گیرد بسیاری از مکمل های بدنسازی حاوی عشبه بیابانی است اما ریشه آن هرگز ثابت نشده است که همان اثرات آنابولیک را داشته باشد.

مواد تشکیل دهنده کاذب

عشبه بیابانی با عشبه بیابانی هند گیج کننده است عشبه بیابانی هند گاهی اوقات در آماده سازی عشبه بیابانی استفاده می شود اما مواد شیمیایی فعال همان عشبه بیابانی در جنس مارچوبه را ندارد.

خطرات بارداری

مطالعاتی که نشان دهد عشبه بیابانی برای مادران باردار یا شیرده بی خطر است وجود ندارد شما باید از مصرف ان در زمان شیردهی و یا حاملگی اجتناب نمایید.
نکته:
نشان داده شده است که فیتوکمیکال های مفید در ریشه گیاه عشبه بیابانی خواص ضد سرطان، ضد التهاب، ضد میکروب و اثرات ترمیم مفصل و پوست را دارد عشبه بیابانی برای اکثر مردم ایمن در نظر گرفته شده است اما با احتیاط باید مواظب ادعاهای دروغین باشید ثابت نشده است گیاهان در درمان سرطان یا بیماری های دیگر موفق بوده باشند و هیچ مدرکی نیز وجود ندارد که آن حاوی استروئیدهای آنابولیک باشد که اغلب بدنسازان دنبال آن هستند.
اگر شما مایل به دریافت عشبه بیابانی برای یک بیماری پزشکی هستید شما باید با یک دکتر قبل از شروع صحبت کنید هر چند نشان داده شده است که عشبه بیابانی برای کمک به مشکلات پزشکی خاص است اما آن ممکن است موثرترین درمان برای شرایط خاص پزشکی نباشد حتی اگر شما فکر می کنید عشبه بیابانی به شما کمک خواهد کرد با دکتر خود در مورد آن صحبت کنید.

منبع: رژیم غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *