پرهیزاتسلامتینکات سلامتی

موارد استفاده و عوارض قرص رانیتیدین

Ranitidine

یادآوری : پزشک معالج این دارو را براساس نوع بیماری و وضعیت خاص شما تجویز نموده است، لذا به توصیه های پزشک خود در زمینه مصرف دارو کاملا توجه داشته باشید . این دارو، مقدار اسیدی که توسط معده ساخته می شود را کاهش می دهد، لذا برای درمان و پیشگیری از زخم های معده و روده مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این دارو برای درمان رفلاکس که با برگشت اسید از معده به مری همراه است و سوزش سر دل را سبب می شود، کاربرد دارد. رانیتیدین می تواند قبل یا بعد از غذا مصرف شود.

حتما پزشک یا داروساز خود را در جریان اطلاعات زیر قرار دهید

ابتلا به بیماری های: کبدی؛ کلیوی و پورفیری
بروز این عوارض( بعد از مصرف): درد قفسه سینه؛ تب؛ گلو درد؛ احساس کوتاه شدن تنفس؛ سرفه با خلط سبز یا زرد؛ سریع کبود شدن یا خونریزی کردن؛ احساس ضعف غیر عادی؛ کند یا تند شدن سرعت ضربان قلب؛ مشکلات بینایی؛ سرخی و تاول پوستی؛ کاهش اشتها؛ زردی پوست و چشم؛ کدر شدن ادرار و مدفوع

ممکن است این عوارض در شما ظاهر شود

سردرد؛ گیجی؛ بی خوابی؛ کاهش توانایی جنسی؛ تورم و حساسیت پستان ها( در مردان)؛ تهوع؛ درد معده؛ یبوست یا اسهال( بیشتر)

مصرف در بارداری و شیر دهی

هنوز عوارضی از مصرف این دارو در دوران بارداری گزارش نشده است( دسته B)، اما پزشک را در جریان بارداری قرار دهید. بهتر است که این دارو در دوران شیردهی مصرف نشود، مگر آنکه به تشخیص پزشک باشد.

توصیه های مهم

ممکن است که درمان زخم های گوارشی تا 8 هفته طول بکشد. چنانچه تا 6 هفته بهبودی حاصل نشد، حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید. سوزش سر دل ممکن است که با علائم اولیه حمله قلبی اشتباه گرفته شود. لذا چنانچه با درد در ناحیه قفسه سینه همراه با احساس سنگینی، گسترش درد به نواحی شانه و بازو، تهوع، تعریق و احساس کسالت عمومی مواجه شدید، حتما به اورژانس مراجعه نمائید.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *