درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

آشنایی با درمان دیسک کمر

فتق دیسک کمر (بیرون زدگی دیسک کمر)  در اثر پاره شدن حلقه فیبری خارجی دیسک بین مهره ای و در نتیجه، بیرون زدگی بخش نرم مرکزی مهره (موسوم به “هسته نرم”) به وجود می آید.

این پارگی ممکن است منجر به آزاد شدن مواد واسطه ای شیمیایی التهابی شود که این مواد می توانند به طور مستقیم، حتی در غیاب فشردگی ریشه عصبی، موجب بروز درد شدید شوند.

درمان دیسک کمر

چگونگی درمان دیسک کمر توسط پزشک متخصص درمان دیسک کمر (متخصص طب فیزیکی و توانبخشی) تشخیص داده می شود و برای هر بیمار، درمانی متناسب با شرایط وی در نظر گرفته می‌شود

 کمپرس سرد و یا گرم  در درمان دیسک کمر

کمپرس گرم باعث می شود تا گرفتگی عضلانی و درد دیسک کمر کاهش یابد. کمپرس سرد نیز از بی حس شدن و ورم کمر جلوگیری می کند.

 ورزش کردن در درمان دیسک کمر

ورزش مناسب می تواند درد دیسک کمر را آرام کند، اما برای درد حاد مناسب نیست.

 دارو درمانی دیسک کمر

مهم ترین انواع داروها که برای کاهش درد دیسک کمر استفاده می شوند، عبارتند از:مسکن هایی مثل استامینوفن،مسکن های ضد درد موضعی از قبیل: کرم ها، پمادها و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که برای فروکش کردن درد دیسک کمر استفاده می شوند.

 تغییرات رفتاری در درمان دیسک کمر

نوع بلند کردن اجسام و یا هل دادن آن ها،نوع نشستن ، نوع خوابیدن،نوع ورزش، چاقی یا لاغری، حتی سیگار کشیدن هم در کاهش و افزایش درد دیسک کمر  تاثیرگذار است.

 درمان جایگزین و مکمل دیسک کمر

هنگامی که دیگر درمان ها اثری بر بهبودی دیسک کمر نداشته باشد، بسیاری از مردم به درمان های مکمل دیسک کمر رو می آورند. مانند: طب سوزنی و طب فشاری.

عود مجدد دیسک کمر بعد از درمان

در تمام روش‌های درمان دیسک کمر، امکان عود مجدد دیسک کمر وجود دارد، ولی معمولاً عودها در سطوح بالا‌تر و پایین‌تر دیسک کمر درمان شده ی قبلی اتفاق می‌افتد.

اگر بیمار مراحل درمان دیسک کمر را به خوبی انجام دهد و ورزش‌هایی را که برایش تجویز شده ادامه دهد و وزن خود را نیز کاهش دهد، ممکن است تا آخر عمر هیچ مشکل برایش پیش نیاید.

ولی اگر مراحل درمان دیسک کمر را کامل انجام ندهد، امکان عود مجدد دیسک کمر وجود دارد.

بیمار مبتلا به دیسک کمر نباید وزنه‌های سنگین را بلند کند و کارهای اشتباهی را که قبلا انجام می‌‌داده تکرار کند تا دچار مشکل نشود.

 

منبع: drfarkhani.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *