درمان بیماریسلامتی

توصیه هایی به خانم های باردار مبتلا به دیابت

دیابت بارداری یک اختلال نیمه دوم حاملگی است و عموما” بعد از ختم حاملگی برطرف می شود. در حالی که افزایش قند خون در سه ماهه اول معمولا” به معنای دیابت آشکار است. از عوامل خطر مرتبط با ایجادآن سن و وزن بارداری و سابقه خانوادگی دیابت می باشد.ایـن دیابت مربوط به خانم های بارداری است که قبلا” هیچ سابقه ای از دیابت نداشته اند . در این اختلال احتمال تولد نــوزاد نــارس، درشت ، افت قند خون در نوزاد ، مرده زایی و افزایش فشار خون (پره اکلامپسی) افزایش می یابد. ساده ترین تست برای تشخیص دیابت حاملگی، GCT می باشد.برای خانم هایی که دیابت بارداری در آنها تشخیص داده شده است باید علاوه بر تاکید بر تامین همه مواد مغذی مورد نیاز ،از افزایش قند خون جلوگیری شود(با کنترل شدید قند خون و انسولین درمانی).
– از وزن گیری مناسب آن ها اطمینان حاصل شود.

به خانم های باردار مبتلا به دیابت توصیه می شود

1- حتما” غذا را در حجم کم و به دفعات بیشتر (5 وعده در روز) میل کنند.
2- در هیچ وعده ای بیش از حد غذا نخورند.
3- در برنامه غذایی خود از همه گروه های غذایی به شکل متنوع و متعادل استفاده کنند.
4- مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده را کاهش دهند.
5- مصرف نمک را کاهش دهند.
6- روزانه از مواد غذایـی فیبــردار مانند حبوبات، سبزی، میوه و نان های سبوس دار مانند سنگک که در کاهش قندخون موثر است استفاده کنند.
7- مصرف قندهای ساده (مانند قند ،شکر و تنقلات شیرین) را کاهش دهند.
8- مواد غذایی با نمایه گلیسمی پایین (نان بربری، نان تافتون، سنگک ،چغندر، لپه، عدسی، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و ماش) را جایگزین مواد غذایی با نمایه گلیسمی بالا (لواش ماشینی، باقلا بدون پوست، هویج، سیب زمینی و پوره سیب زمینی) نمایند.

در خانم های باردار مبتلا به دیابت با نمایه توده بدنی بالاتر از 26 توصیه می شود در طول بارداری وزن گیری تا حدود 9 کیلوگرم داشته باشند. علاوه بر توصیه های فوق، بر رعایت نکات ذیل تاکید می شود :
– از مصرف میان وعده های متعدد خودداری کنند.
– بعد از وعده های غذایی کمی پیاده روی داشته باشند.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *