درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

آیا تفاوت بین انحراف بینی و کجی بینی می دانید؟

آیا همه بینی های به اصطلاح منحرف نیازمند جراحی هستند؟

در ابتدا باید انحراف بینی به دقت تعریف شود. انحراف بینی با کجی بینی فرق دارد. منظور از انحراف بینی، کج بودن تیغه داخل بینی است نه کج بودن خود بینی. تیغه داخل بینی صفحه عمودی نازکی است که به بینی شکل می دهد. درست مثل ستون چادر که آن را پابرجا نگاه می دارد. این صفحه عمودی گاهی به سمت چپ یا راست انحراف پیدا می کند. در این حالت اصطلاحا گفته می شود که فرد دچار انحراف بینی شده است. دقت کنید که انحراف بینی یک مشکل داخلی است و ممکن است در ظاهر دیده نشود .
اگر از گرفتگی بینی رنج می برید، شب ها در خواب خروپف می کنید، بویایی شما کمابیش دچار اشکال شده، شب ها هنگام خواب گلویتان خشک می شود و مشکلاتی نظیر مزمن شدن سینوزیت، خونریزی بینی دارید، احتمالا دچار انحراف تیغه بینی هستید .

کجی بینی

بینی یک ساختار سه بعدی به شکل تقریبی یک هرم است. گاهی کل این هرم کج رشد می کند. منظور از کجی بینی، انحراف کل هرم بینی است. در این حالت بینی در ظاهر کج به نظر می رسد. بینی هایی که در ظاهر کج باشند توسط تکنیک های جراحی زیبایی اصلاح می شوند و بیمه ها , هزینه آن را پرداخت نمی نمایند .
بینی های به ظاهر کج دو حالت دارند :
۱ – اگر تیغه وسط بینی همراه کل بینی کج شده باشد فرد ممکن است مشکل تنفسی نداشته باشد . چنین شخصی فقط مشکل زیبایی بینی دارد و فقط در صورتی که با ظاهر خود مشکل داشته باشد نیاز به جراحی زیبایی بینی دارد . در این حالت تیغه وسط بینی نیز به طور همزمان در حین جراحی زیبایی صاف خواهد شد تا با صاف شدن کل هرم بینی , تیغه وسط نسبت به کل ساختمان بینی کج نباشد . در غیر این صورت مشکل تنفسی ایجاد خواهد شد .
۲ – اگر بینی کج باشد تیغه وسط بینی هم به شکل نا متناسبی کج و تاب خورده باشد، این شخص هم مشکل زیبایی و هم مشکل تنفسی دارد . در این حالت نیز جراح باید همراه اصلاح کجی ظاهری بینی , تیغه وسط بینی را نیز به منظور برقراری تنفس بیمار صاف نماید .

انحراف بینی با کجی بینی فرق دارد

بنابر این برخلاف تصور بسیاری از بیماران، اصلاح انحراف ظاهری یا به اصطلاح کج بودن بینی فقط با تکنیک های جراحی پلاستیک (جراحی زیبایی) امکان پذیر است . برعکس اگر در ظاهر بینی کج نباشد و فقط تیغه داخلی بینی کج باشد طوری که تنفس از بینی را مختل کرده باشد درآن صورت با تکنیک های ساده تر مربوط به انحراف بینی مشکل قابل حل است و هزینه کمتری نیز در بر خواهد داشت .

هزینه درمان انحراف بینی بدون جراحی پلاستیک

جراحی انحراف تیغه ( داخلی )بینی بدون جراحی پلاستیک امکان پذیر است . هزینه اصلاح انحراف داخلی بینی یک و نیم میلیون است و بیمه های تکمیلی حدود ششصد تا یک میلیون تومان از آن را پرداخت می نمایند .
درمان همزمان انحراف ظاهری و داخلی بینی
امکان بر طرف کردن همزمان انحراف ظاهری و داخلی بینی وجود دارد و بهتر است این دو عمل همزمان انجام گیرد تا نتیجه بهتری حاصل شود . در این صورت باز هم بیمه تکمیلی فقط هزینه اصلاح انحراف تیغه بینی را پرداخت می نماید .

 

منبع: iranivs.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *