سلامتیسلامتی مو

ریزش مو به علت یک مشکل زمینه ای سلامت

همه انسان ها موهایشان می ریزد، هنگامی که حمام هستید، موها را خشک یا شانه می کنید ممکن است چندین تار بریزد و این کاملا نرمال و عادی است.
به طور متوسط، مردم در حال از دست دادن 50 تا 100 تار مو در روز به عنوان رشته های قدیمی مو هستند، که مو های جدید جایگزین موهای ریخته شده می شوند.
اما اگر موهای شما بیش از این تعداد است، دچار ریزش غیرطبیعی هستید و باید آن را درمان کنید.

درست است که ژنتیک، استرس ، بعضی قرص ها ، استفاده از محصولات شیمیایی برای مو ،ابزار گرمایشی برای حالت دادن مو، رژیم غذایی نامناسب(کاهش وزن شدید)، قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی سخت و مراقبت نادرست از مو می توانند سبب ریزش گسترده ای از رشته های مو شوند، اما گاهی اوقات ریختن مو به علت یک مشکل زمینه ای سلامت است.

بیماری ها

در حدود سی بیماری داخلی مختلف، ریزش مو یک علامت هشدار دهنده است . وقتی بیماری زمینه ای نباشد ریزش مو نیز کنترل می شود .
دو بیماری شایعی که بیشتر از همه باعث ریزش مو می شود : 1- کم کاری تیروئید و 2- کم خونی می باشد .

این ریزش مو در حقیقت ریزش موی واکنشی و خود بخود محدود شونده است . چند ماه بعد از بیماری اولیه ریزش مو به طورناگهانی آغاز شده و موها به ویژه در ناحیه گیج گاه کاهش می یابد .

کم خونی فقر آهن

کسانی که از کم خونی فقر آهن رنج می برند اغلب از نازک شدن و موهای شکننده شکایت دارند. در واقع از دست دادن مو یکی از برجسته ترین و اولین نشانه فقر آهن در بدن است.

با توجه به سطح آهن و وظیفه اکسیژن رسانی در بدن، انتقال کافی اکسیژن به سلول های سراسر بدن، از جمله فولیکول های مو به خوبی انجام نمی شود و فولیکول ها از مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای رشد و استحکام محروم می شوند.

مطالعه ای در سال 2006 در مجله آکادمی درماتولوژی آمریکا منتشر شده که گزارش می دهد که کمبود آهن با ریزش مو در ارتباط است. حتی ممکن است به آلوپسی آره آتا، آلوپسی آندروژنتیک، تلوژن افلوویوم و ریزش مو منتشر مربوط شود.

نشانه ها: کمبود آهن باعث خستگی مفرط، ضعف و رنگ پریدگی می شود. این بیماری ممکن است با سردرد، اختلال در تمرکز، دست و پای سرد و ریزش مو نیز همراه باشد.

روش های درمان: غذاهایی که حاوی آهن هستند همچون گوشت گوساله، ماهی، سبزیجات سبز، حبوبات و غلات زیادی مصرف کنید. این غذاها را به همراه غذاهایی که ویتامین c دارند مصرف کنید تا آهن آنها به خوبی جذب شوند.
خانم ها به 18 میلی گرم آهن در طول روز نیاز دارند و پس از یائسگی نیز به 8 میلی گرم آهن در طول روز نیاز دارند. برای جلوگیری از ریزش مو می توانید با نظر پزشکتان از مکمل های آهن استفاده کنید.

کم کاری تیروئید

فعالیت هورمون های غده تیروئید برای رشد و توسعه مناسب موها مورد نیاز است.
در کم کاری غده تیروئید هورمون های تیروئید به اندازه کافی تولید نمی شوند و این می تواند روی رشد مو و بافت موی بر روی پوست سر (به عنوان مثال ابرو و موهای بدن ) تاثیر بگذارد.

نشانه ها: کم کاری غده تیروئید باعث افزایش وزن، خستگی، یبوست، افسردگی و اخلال در تمرکز می شود. مو، ناخن و پوست نیز مواردی هستند که در نتیجه این بیماری آسیب می بینند.
این مساله بیشتر در خانم های بالای 50 سال بسیار رایج است.

پر کاری غده تیروئید نیز باعث کاهش وزن، تپش قلب نامنظم، عصبی بودن، پرخاشگری، اسهال، پوست مرطوب، ضعف عضلانی و تغییر حالت چشم می شود. در نتیجه این بیماری چون متابولیسم بدن زیاد می شود، ممکن است موهای خود را نیز از دست بدهید.

روش های درمان: برای بیماری های تیروئید باید به پزشک مراجعه کنید تا داروهای مناسب با دوز کافی را برای شما تجویز کند. تشخیص مناسب و دارو تیروئید می تواند سطح هورمون های شخص را به حالت عادی بازگرداند. این به نوبه خود از دست دادن مو را متوقف خواهد کرد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

خیلی از خانم ها از عارضه کیست تخمدان رنج می برند. این بیماری می تواند از 11 سالگی آغاز شود و باعث عدم تعادل هورمونی می شود.سندروم تخمدان پلی کیستیک( PCOS) اصولا منجر به ناباروری نیز می شود.

PCOS منجر به ترشح بیش از حد تستوسترون یا آندروژن هورمون ها در بدن می شود، که این هورمون ها با آنزیم های موجود در فولیکول های مو تعامل داشته و باعث اختلال در پیاز و حفره های کوچک تولید مو می شوند و به تدریج باعث نازک، ضعیف شدن و در نهایت ریزش مو میگردد.

PCOS می تواند باعث رشد موهای صورت، پریودهای نامنظم، آکنه و کیست تخمدان شود. اگر به ریزش موی سر دچار شده اید، ممکن است متوجه شوید رشد موهای دیگر قسمت های بدنتان افزایش یافته است، اینها نشانه های کیست تخمدان هستند.

روش های درمان: بیشتر بیماری های PCOS با قرص های ضدبارداری قابل درمان هستند. این داروها حاوی ضد استروئیدهای قوی هستند که مانع ازترشح تستوسترون می شود.
اگر نمی توانید از قرص های ضدبارداری استفاده کنید، ممکن است پزشک، داروهایی همچون اسپیرونولاکتون برایتان تجویز کند که مانع از ترشح هورمون های مردانه می شوند. کاهش وزن نیز می تواند در کاهش تاثیرات هورمون های مردانه موثر باشد.

تشخیص به موقع و درمان مناسب می تواند به شخص کمک می کند که از عوارض ناشی از PCOS ، مانند دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا، ناباروری و افسردگی جلوگیری کند.

لوپوس

لوپوس نوعی بیماری مزمن خود ایمن است که خود سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم آسیب می رساند. حدود 1.5 میلیون نفر از مردم دنیا به این بیماری دچار هستند و بیشتر آنها را زنان تشکیل می دهند که در طول سال های باروری تحت تاثیر این بیماری قرار دارند.

در این بیماری، سیستم ایمنی بدن با حمله به بافت های سالم خود باعث التهاب می شود. در نتیجه ی التهاب پوست و پوست سر، ریزش مو رخ می دهد. در واقع، تنک شدن مو اغلب یکی از اولین نشانه های لوپوس است.
ریزش مو در بیماران مبتلا به لوپوس ممکن است عمدتا هنگام شامپو زدن موهای بیمار رخ دهد. به علاوه موها خشک، شکننده و درشت می شوند.

نشانه ها: لوپوس اصولا با خستگی مفرط، سردرد، زخم های دهانی و مفاصل متورم همراه است. بسیاری از مردم در قسمت استخوانی بینی خود دچار لکه پروانه ای شکل هستند و حساسیت بالایی به نور خورشید پیدا می کنند. از دیگر نشانه های آن باید به تب، ورم دست و پا و پف اطراف چشم ها، درد سینه و کم خونی اشاره کرد. بیشتر مردم نیز موهای خود را از دست می دهند.

روش های درمان: اگر دچار ریزش مو و درد مفاصل، خستگی و دیگر نشانه های لوپوس شدید حتما به متخصص روماتیسم مراجعه کنید. احتمالا پزشک برایتان داروهای خوراکی همچون پرد نیزون تجویز می کند. اگر لکه های در کاسه سر خود دارید باید به متخصص پوست مراجعه کنید تا لوسیون های مناسب برایتان تجویز کند.

تلوژن افلوویوم

Telogen effluvium، بیماری پوسته سر است که پس از بارداری، جراحی های مهم، کاهش وزن شدید یا استرس زیاد به وجود می آید. در اثر این پدیده شما هر روز دسته دسته موهای خود را به ویژه هنگام شامپو کردن، حالت دادن یا شانه زدن آنها از دست خواهید داد.

این مساله می تواند عوارض جانبی برخی از داروها همچون داروهای ضدافسردگی، ضد اضطراب و کاهش دهنده التهاب نیز باشد. در طول این بیماری، موها پیش از اینکه از پوسته سر بیرون بیایند بسیار سریعتر از حالت نرمال، از فاز رویش به فاز استراحت می رسند.

در اثر نوسانات هورمونی نیز این واقعه رخ می دهد مثل بارداری و زایمان که اغلب منجر به ریزش مو بیش از حد می شود. اما بعد از مدت کوتاهی باز وضعیت هورمون ها به حالت عادی خود باز می گردد و مشکل ریزش مو نیز برطرف می شود.
و هم چنین مثل تغییرات هورمونی هنگامی که یک زن وارد یائسگی می شود. در طول این زمان، سطوح هورمون استروژن کم است، که باعث موهای خشک و همچنین باعث از دست دادن مو می شود.

به غیر از عدم تعادل هورمونی، کم خونی و کم کاری تیروئید نیز می توانند باعث تلوژن افلوویوم شود. مطالعه ای در سال 2015 در مجله پوست و پوست جراحی منتشر شد که گزارش داد که تلوژن افلوویوم در زنان بزرگسال معمولا با کم خونی فقر آهن و کم کاری تیروئید همراه بود.

نشانه ها: خانم ها به طور طبیعی 6 هفته تا 3 ماه پس از اتفاق های استرس زا دچار ریزش موی شدید می شوند. در بیشترین حد این بیماری ممکن است مشت مشت موهای خود را از دست بدهید.

روش های درمان: در برخی موارد، همچون بارداری یا جراحی های مهم، باید صبر کنید تا این دوره ریزش تمام شود. اما اگر در نتیجه مصرف داروها ریزش موی شدید دارید، با پزشک صحبت کنید تا دوز آن را کاهش دهد.
اگر در نتیجه استرس دچار این مشکل شده اید نیز بهترین راه کم کردن اضطراب و هیجان های منفی است.

درمان برخی سرطان ها

به دنبال درمان برخی سرطان ها ریزش مو ایجاد می شود . رادیو تراپی و شیمی درمانی منجر به ریزش مو می شوند . اغلب موارد به دنبال اتمام درمان سرطان موها به حالت نرمال بر می گردند .

 عفونت های قارچی سر

در بچه ها شایع است . ریزش مو توأم با پوسته ریزی و خارش سر به صورت موضعی می باشد .

ریزش موی ارثی

ریزش موهای ارثی یکی از دلایل رایج ریزش موی سر است. این مشکلی است که ممکن است فرد، ژن آن را از پدر یا مادر خود دریافت کند.

نشانه ها: نشانه های ریزش موی ارثی از اوایل 20 سالگی آغاز می شود. اگر هر دو پدر و مادر این مشکل را داشته باشند، فرزند هم دچار آن خواهد شد.
ریزش موها در برخی از افراد پراکنده است یعنی بخش های مختلفی از سر دچار ریزش مو می شود. برخی هم فقط بخش مشخصی ار سرشان می ریزد.

روش های درمان: با کمک ماینوکسیدیل می توانید تاحدی جلوی ریزش موها را بگیرید. برای این منظور باید روزی دومرتبه از این محلول استفاده کنید. داروهایی نیز برای جلوگیری از ریزش موها برای مردان و زنان وجود دارد. البته خانم ها باید مراقب عوارض جانبی این داروها باشید. مصرف ماینوکسیدیل برای زنان باردار یا شیرده ممنوع است. برای مردان نیز از داروهای خوراکی و فاینستراید استفاده می شود.

کاهش وزن ناگهانی و غیر اصولی

مصرف بیش از اندازه ویتامین ها : مصرف بیش از اندازه ویتامین A که معمولاً در مکمل های ویتامینی یا قرص روآکوتان یافت می شود، منجر به ریزش مو می شود .

بعد از قطع و نرمال شدن ویتامین A بدن مو ها به حالت نرمال بر می گردند .

کم مصرف کردن پروتئین

 

مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است، در نتیجه مصرف پروتئین به طور مستقیم با رشد مو و کیفیت آن مرتبط است. پروتئین برای اعمال مختلف بدن مثل تنظیم هورمون و ترمیم بافت مهم است.کمبود آن می تواند منجر به چند علائم از جمله رشته های ضعیف که منجر به ریزش مو زودرس و یا موهای خشک و شکننده شود. اکثر مردم دچار کمبود پروتئین به علت جذب کم این درشت مغذی هستند. جذب ضعیف پروتئین می تواند به علت عدم تحمل به گلوتن، بیماری کیسه صفرا، نارسایی کبدی، بیماریپانکراس، تحرک غیر طبیعی روده و رشد بیش از حد باکتری ها در معده رخ دهد. اگر مقدار مصرف پروتئین شخص کافی نیست، می تواند مصرف پروتئین خود را با مصرف گوشت بدون چربی،مرغ، ماهی، حبوبات، محصولات سویا، بادام، ماست و تخم مرغ در رژیم غذایی افزایش دهد. زنان باردار و کسانی که مشغول به ایجاد عضله با تمرین هستند باید پروتئین رژیم غذایی خود را افزایش دهند.روی یک ماده معدنی مهم است که باعث ترویج تکثیر سلول، رشد و ترمیم بافت می شود. برای اصلاح کمبود روی از آجیل ها مانند گردو، بادام زمینی و…. در رژیم غذایی خود استفاده کنید. دیگر منابع خوب روی گوشت قرمز، تخم مرغ، حبوبات، حبوبات، غلات سبوس دار، غلات صبحانه غنی شده، فراورده های لبنی مانند پنیر و شیر کم چرب هستند.

منبع: آوای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *