شربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتینکته های عطارباشی

با این شربت های خانگی باهوش شوید

یکی از روش‌ها و راه‌کارهای طب سنتی برای مقابله با عارضه‌های گوناگون در فصل سرما استفاده از شربت‌های سنتی و خانگی است. شما میتوانید به جای مصرف شربت‌های سرفه شیمیایی که در بازار یافت میشوند، خودتان با مشورت متخصص طب سنتی دست به کار شوید و شربت های خانگی تهیه کنید که خواص درمانی داشته باشند. در این نوشتار به معرفی برخی از مفیدترین شربت های خانگی و طرز تهیه آنها میپردازیم. با عطارباشی همراه باشید.

 

شربت های خانگی

شربت لیمو

لیمو سرشار از ویتامین C است، به همین دلیل با کاهش التهابات گلو به رفع سرفه‌های خشک و درمان عفونت‌ها کمک می‌کند. اگر از سرفه‌های مداوم خسته شده‌اید، می‌توانید لیمو را با عسل بجوشانید و یک شربت ساده درست کنید. بسته به میزان شدت سرفه‌ها، این شربت می‌تواند به شکل روزانه مصرف شود. همچنین ترکیب عسل، آب لیموترش و فلفل قرمز نیز موثر است. این شربت را درست کرده و به شکل خوراکی مصرف کنید. عسل ضدعفونی کننده است و بافت‌های آسیب دیده‌ی گلو را تسکین می‌دهد.

شربت سیر

خواص ضدمیکروبی و ضدباکتریایی سیر در طب سنتی ایران شناخته شده است. یکی از کاربردهای موثر این سبزی، درمان سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی است، به این منظور باید شربت سیر را تهیه و استفاده کنید.

دو حبه سیر را در مقداری آب بجوشانید و به آن یک قاشق پونه‌ی کوهی اضافه کنید. وقتی دمای شربت به دمای اتاق رسید، مقدارکمی عسل به آن اضافه و سپس میل کنید. روش دیگر این است که یک حبه سیر را له کرده و آن را با چند قطره عسل و روغن میخک مخلوط و مصرف کنید. این شربت به کاهش سرفه‌های خشک کمک می‌کند و انواع ناراحتی‌های گلو را تسکین می‌دهد.

شربت زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای مفید و موثر برای خلاص شدن از شر سرفه‌های خشک است. فقط کافی است یک قاشق چای‌خوری زردچوبه را همراه مقداری زنیان، در یک فنجان آب بریزید و این مخلوط را بجوشانید تا حجم آب به نصف برسد. سپس چند قاشق چای‌خوری عسل به این محلول اضافه کنید و دو بار در روز از آن بخورید.

چای پیاز

پیاز خواص ضدآنتی بیوتیکی دارد و دشمن سرسخت میکروب‌ها و عفونت‌هاست. شربت پیاز که به چای پیاز نیز معروف است، برای رفع سرفه و گلودرد بسیار موثر است. آب لیموترش تازه را با عسل و پیاز رنده شده، داخل یک قوری آب جوش بریزید، در قوری را بگذارید و حرارت شعله را کم کنید تا به آرامی بجوشد. سپس این شربت را صاف کنید و هر یک ساعت درمیان، یک قاشق غذاخوری از آن بخورید.

همچنین می‌توانید یک کیلو پیاز را بشویید، تمیز کنید و به چهار قطعه برش بزنید. پیازها را در سه لیتر آب بریزید و حرارت دهید تا زمانی که نیمی از آب آن تبخیر شود، سپس اجازه دهید خنک شود. روی ۵۰ میلی لیتر از این مخلوط، یک قاشق عسل و کمی آبلیموی تازه بریزید. روزی دو بار از این شربت میل کنید.

شربت شیربادام

بادام نیز سرشار از مواد مغذی است که می‌تواند بدن را در برابر ویروس‌ها و میکروب‌ها قوی نگه دارد. برای درمان سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی، رفع خشونت سینه، حلق، حنجره، تنگی نفس و تسهیل خروج اخلاط سینه از شربت شیر بادام استفاده کنید. شیر بادام را از مغز بادام بو نداده و خام تهیه می‌کنند. مقدار ۵۰ گرم بادام پوست کنده، یک لیتر آب و ۵۰ گرم عسل را در داخل مخلوط‌کن برقی بریزید و آن قدر هم بزنید تا مایعی شیر مانند به دست آید. برای پوست کندن بادام می‌توانید آن‌ها را به مدت چند ساعت در آب جوش بگذارید تا پوستش کنده شود یا این‌که بادام را در آب بجوشانید تا آب به جوش بیاید.

شربت سیب

سیب خواص ضدعفونی کنندگی دارد و از رشد و تکثیر میکروب‌ها پیشگیری می‌کند، به همین دلیل یکی از بهترین داروها برای درمان سرفه و گرفتگی صداست.‌

برای تهیه‌ی شربت سیب، یک کیلو سیب را بشویید، با پوست قطعه قطعه کنید و در یک لیتر آب بپزید. سپس آن را با پارچه‌ی نازکی صاف کرده و مقداری عسل به آن اضافه کنید و دوباره روی آتش ملایم قرار دهید تا قوام بیاید. آن را از روی آتش بردارید. روزی دو تا سه قاشق غذاخوری از این شربت میل کنید یا آن را در یک لیوان آب رقیق کرده و سپس بنوشید.

شربت آویشن

آویشن ضدانقباض و ضدمیکروب و در باز کردن مجاری هوایی بسیار موثر است. همچنین به تسکین غشاهای آسیب دیده و کاهش هرگونه التهابی کمک می‌کند. برای تهیه‌ی این شربت کافی است نعناع، شیرین بیان و آویشن (از هرکدام دو قاشق چای‌خوری) را درون یک فنجان آب جوش بریزید و در فنجان را بگذارید تا به مدت ۳۰ دقیقه خیس بخورند. بعد از آن محلول را از صافی گذرانده و حدود نصف فنجان عسل به آن اضافه کنید. اگر عسل حل نشده، شربت را گرم کرده و به آرامی هم بزنید تا عسل در آن حل شود.

شربت به دانه

یک قاشق مرباخوری به دانه را در نصف لیوان آب جوش بریزید تا به قوام بیفتد، سپس آن را صاف کنید و لعاب به دانه را بنوشید. حتی می‌توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید. اگر گلودرد و سرفه شدت یافت، می‌توان یک فنجان از این دمنوش را در صبح و فنجان دیگر را در شب نوشید. نوشیدن این دمنوش در تسکین سرفه‌های خشک موثر است و باعث خروج خلط می‌شود.

شربت زنجبیل

زنجبیل خواص ضدویروسی دارد و جمع شدگی اخلاط، درد گلو و سرفه‌های مداوم را کاهش می‌دهد. برای تهیه‌ی این شربت گیاهی، مقداری زنجبیل تازه را له یا به قطعه‌های ریز خرد کرده و به آن مقدار کمی میخک و پودر دارچین اضافه کنید. این مخلوط را درون یک فنجان آب داغ بریزید و روزانه چهار بار از این محلول گیاهی استفاده کنید.

شربت های خانگی ، بارهنگ

بارهنگ از مدت‌ها پیش به عنوان یک داروی مفید در درمان التهابات ریوی شناخته شده و جوشانده‌ی آن برای درمان تب و آنفلوآنزا موثر است. برگ‌های بارهنگ برای درمان سرفه و تحریک غشای مخاطی به منظور مقابله با عوارض عفونت‌های مجاری تنفسی کاربرد دارد و التهاب بافت‌ ریه‌ها را التیام می‌بخشد. به این منظور مقداری از برگ‌های گیاه بارهنگ را در یک لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بماند. یک فنجان از این شربت سرفه‌ها را محو می‌کند.

شربت پرسیاوشان

در طب گذشته از گیاه پرسیاوشان در درمان سرفه و علائم سرماخوردگی استفاده می‌شد. برگ پرسیاوشان دارای موسیلاژ، قند، اسید گالیک، تانن، اسانس و ماده‌ای تلخ به نام کاپیلارین است و شربت آن درمان کننده‌ی بیماری‌های ریوی است که اخلاط سینه را نرم کرده و دفع می‌کند.

مقدار ۱۰۰ گرم پرسیاوشان خشک را با یک لیتر آب جوش و مقداری عسل مخلوط کرده و به مدت شش ساعت بگذارید بماند، سپس آن را با فشار از صافی بگذرانید و داخل ظرفی بریزید تا کم کم ته نشین شود. بعد قسمت صاف شده‌ی روی آن را بردارید و با مقداری عسل و ۸۰ گرم دیگر برگ پرسیاوشان مخلوط کرده و بجوشانید تا غلیظ شود. مقدار مصرف این شربت دو قاشق غذاخوری، چند بار در روز است.

آب نمک ولرم

به مقداری آب ولرم، کمی نمک اضافه کنید و گلوی خود را با آن شست‌وشو دهید، روزانه این کار را چندین بار تکرار کنید. مطمئن باشید بهترین نتیجه را خواهید گرفت. آب نمک ناراحتی‌های گلو مانند سوزش و التهاب آن را تسکین داده و به سست و شل شدن خلط‌ها کمک می‌کند.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *