تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزننکته های تغذیه ای

خوراکی های خوشمزه اما چاق کننده

خوارکی های برتر، غذاهایی مغذی هستند که برای سلامت ما مفیدند. ممکن است فکر کنید چون این خوراکی ها برای سلامت مفیدند هر چه بیشتر از آنها بخورید بهتر است، اما باید بدانید که این خوراکی ها را هم باید در اندازه های کم و مناسب مصرف کرد.

آب میوه ها

وقتی به فروشگاه های مواد غذایی می روید خوراکی های برتر را در قفسه ها می بینید که یکی از آنها بطری های آب میوه هستند.

۰۷۲۸۹۵_۰۶۰۱_۲٫jpg

آب میوه ها می توانند به سرعت مواد مغذی را به بدن شما برسانند و اغلب سرشار از کالری و مواد قندی هستند که ممکن است منجر به اضافه وزن شوند. مراقب اندازه بطری ها باشید چون ممکن است محتویات آن به اندازه ای زیاد باشد که نباید آن را یکجا مصرف کنید.

پاستا

پاستاهای مختلف سرشار از مواد مغذی هستند اما کالری آنها هم زیاد است. پاستاهایی که از آرد عدس درست شده اند دارای مواد مغذی مانند فولیت هستند که ممکن است به کاهش وزن کمک کند، همچنین دارای تیامین هستند که کمک می کند کربوهیدرات ها به انرژی تبدیل شوند.

۳۹۷۴۴_splash_big_pic_3

در این نوع پاستاها فیبر و پروتئین فراوان وجود دارد که سبب می شود سریع سیر شوید و تا مدت زیادی هم احساس سیری کنید. اما چون منشا این ماده غذایی گیاهی است نباید فکر کنید که اشکالی ندارد مقدار زیادی از آن بخورید .

پاستا را همراه با سبزیجات تازه مصرف کنید تا سبب تعادل در وعده غذایی شما شود از بزرگ شدن شکم شما جلوگیری کند.

آووکادو

تحقیقات نشان داده است که خوردن نصف یک آووکادو هنگام نهار می تواند احساس گرسنگی را در ساعات بعد از آن کاهش دهد.

۰۷۲۸۹۵_۰۶۰۱_۴٫jpgنکته مهم این است که چه مقدار آووکادو می خورید. اگر یک آووکادوی کامل بخورید ۳۰۰ کالری اضافه دریافت می کنید. چربی های سالم به شما احساس سیری می دهند اما مصرف زیاد آنها هم می تواند سبب چاقی شود.

گردو

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، اسیدهای چرب امگا ۳ که در گردو وجود دارند می توانند به کاهش وزن و سلامت قلب کمک کنند. اما گردو مقدار زیادی کالری هم دارد که به همین علت باید در مصرف آن احتیاط کرد.

۰۷۲۸۹۵_۰۶۰۱_۵٫jpg

یک اونس گردو دارای ۲۰۰ کالری انرژی است، یعنی چند مشت از آن می تواند میزان کالری روزانه شما را تا حد زیادی افزایش دهد. پس بهتر است هر روز مقدار کمی گردو مصرف کنید تا هم اسیدهای چرب مفید را دریافت کنید و هم چاق نشوید.

روغن زیتون

تحقیقات نشان داده است که یکی از علل سالم بودن غذاهای مدیترانه ای وجود روغن زیتون است. چربی های مفید موجود در روغن زیتون می تواند سبب کاهش وزن در بزرگسالان شود.

۰۷۲۸۹۵_۰۶۰۱_۶٫jpg

اما برای اینکه از این مزیت بهره مند شوید باید در مصرف آن میانه روی را رعایت کنید. تعادل در هر چیزی خوب است، درست است که روغن زیتون برای سلامتی بسیار مفید است اما این روغن هم دارای کالری است.

روغن نارگیل دارای تری گلیسیریدهایی است که زنجیره متوسط دارند و می توانند به تامین انرژی بدن کمک کنند و در برخی موارد سبب کاهش وزن شوند.

اما روغن نارگیل هم مثل سایر روغن ها سرشار از کالری است و یک قاشق غذاخوری از آن دارای ۱۲۰ کالری است. بنابراین بهتر است به اندازه یک قاشق چای خوری مصرف شود تا کالری اضافی به بدن شما وارد نکند و سبب افزایش وزن نشود.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *