شیرین کننده ها

10 شیرین کننده طبیعی

مي‌دانستيد علاوه بر قند و شكري که به غذاها اضافه مي‌كنيم، بسياري از موادغذايي مثل سبزي‌هاي كنسروي يا برخي نان‌ها حاوي قندهايي نظير گلوكز، فروكتوز، مالتوز، گالاكتوز، ساكاروز، سوربيتول و… هستند؟ تحقيقات گوناگون نشان داده‌اند هرچه ميزان قند مصرفي در طول روز بالاتر رود، قندخون بيشتر افزايش مي‌يابد و احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي-عروقي بيشتر مي‌شود…

سازمان جهاني بهداشت توصيه كرده تا حد ممكن ميزان قند مصرفي را كاهش دهيم و سعي كنيم فقط 10 درصد از كالري دريافتي روزانه‌مان از قندهاي اضافه‌شده به موادغذايي باشد. يعني در طول روز، زنان بيش از 50 گرم و مردان بيش از 70 گرم نبايد قند يا شكر مصرف كنند. البته روي بسته‌بندي موادغذايي از شكر و قند با عنوان گلوسيد يا کربوهيدارت نام مي‌برند. کافي است حين خريد محصولات به جدول ارزش غذايي آنها نگاه کنيد. اگر روي بسته‌بندي درج شده، 10 گرم گلوسيد در 100 گرم ماده غذايي يعني محصولي که مي‌خريد حاوي قند بالايي است اما اگر اين ميزان 2 گرم در 100 گرم باشد، مي‌توانيد مطمئن باشيد كه خوراكي مورد نظر قند كمي دارد. اين مطلب شما را با 10 شيرين?کننده طبيعي آشنا خواهد کرد که ممکن است نام آنها را روي بسته بندي مواد غذايي ديده باشيد.

1. عسل

 عسل فراورده توليدي زنبور است و برحسب گلي كه زنبور روي آن نشسته، رنگ، مزه و تركيب‌هاي آن تفاوت دارد. عسل مي‌تواند تا 40 درجه حرارت ببيند اما كيفيت خود را حفظ كند به همين دليل براي شيرين کردن بيشتر غذاها مي‌توان از آن استفاده کرد. البته فراموش نکنيد هر قاشق غذاخوري عسل در کنار خواص فوق‌العاده، انرژی فراوانی دارد.

2. شربت غليظ‌شده افرا

 براي تهيه شربت، بايد شيره درخت افرا را جمع‌آوري كنيد و بجوشانيد. مزه اين شربت از يك نقطه جغرافيايي تا نقطه ديگر و از فصلي به فصل ديگر متفاوت است. شربت افرا حاوي ميزان کمي پتاسيم و کلسيم و مقدار قابل‌توجهي روي و منگنز است. ساکاروز بيشترين نوع قند در شربت افراست. 100گرم شربت غليظ افرا، 261 کيلوکالري انرژي دارد. از اين شربت مي‌توان براي شيرين كردن انواع پنكيك و كرپ استفاده كرد.

3. استويا

 استويا، شيرين‌كننده‌اي است كه از گياهي به همين نام تهيه مي‌شود و به اشكال مختلف از جمله پودر، برگ و شربت در بازار موجود است. كالري استويا تقريبا صفر است و قدرت شيرين‌كنندگي فوق‌العاده بالايي دارد.

4. شربت آگاو

 آگاو در مكزيك تهيه مي‌شود و در مقايسه با عسل رقيق‌تر و كم‌شيرين‌تر است. از آن براي شيرين كردن نوشيدني‌هاي سرد مثل چاي سرد استفاده مي‌كنند. اين شربت در درجه حرارت پايين به سرعت حل مي‌شود و کالري آن برابر با شکر است.

5. شكر قهوه‌اي

از تبلور شربت نيشكر، قندي با دانه‌هاي ريز و قرمز به دست مي‌آيد كه به آن شكر قهوه‌اي مي‌گويند. مزه خاص شكر قهوه‌اي باعث استفاده از آن در صنعت شيريني‌پزي شده است. براي پيشگيري از سفت و چسبناك شدن اين نوع شكر، بهتر است تكه‌اي نان داخل ظرف دربسته آن بيندازيد. هر 100 گرم شکر قهوه‌اي، 370 کيلوکالري و هر 100 گرم شکر سفيد، 400 کيلوکالري انرژي دارد.

6. شربت برنج

 شربت برنج از تخمير برنج و جوي دوسر به دست مي‌آيد. مزه كاراملي اين شربت به علاوه موادمعدني‌اي كه دارد (مثل پتاسيم و منيزيم)، باعث شده طرفداران زيادي داشته باشد. قندهاي موجود در شربت برنج (گلوكز و مالتوز) با سرعت متفاوتي جذب مي‌شود و به همين دليل اين شربت شيرين‌كننده موردعلاقه ورزشكاران است.

7. فروكتوز

 فروكتوز قند ميوه‌هاست و قدرت شيرين‌كنندگي آن 20 تا 49 برابر شكر است. توصيه مي‌شود از اين قند استخراج‌شده به صورت سرد روي غذاهاي آماده استفاده كنيد. البته مراقب باشيد زيرا فروكتوز محرك اشتهاست.

8. عصاره پوست درخت غان يا زايليتول

 عصاره پوست درخت غان مزه‌اي شبيه شكر دارد اما كالري آن پايين‌تر است و در دهان احساس خنكي و شادابي ايجاد مي‌كند. در شكلات‌ها و آبنبات‌هاي خنك‌كننده دهان معمولا از اين نوع شيرين‌كننده استفاده مي‌كنند.

9. تاگاتوز

 تاگاتوز از قند شير گرفته شده و با وجود اين حاوي لاكتوز نيست. مي‌توان آن را به راحتي حرارت داد و كاراملي كرد. باعث پوسيدگي دندان نمي‌شود و خاصيت پروبيوتيكي دارد و 4/2 برابر شكر شيرين مي‌كند. اين شيرين‌كننده در تركيب بيشتر آدامس‌ها، نوشيدني‌هاي گازدار، بستني‌ها و شيريني‌ها استفاده مي‌شود.

10. ملاس

 ملاس از پالايش نيشكر يا چغندر به دست مي‌آيد و از شربت غليظ و چسبناك آن براي تهيه شيريني استفاده مي‌شود.
100 گرم ملاس، 249 کيلو کالري انرژي دارد.

منبع: بوعلی دارو


نویسنده مطلب:




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *