درمان بیماری

درمان خانگی و سنتی ریفلاکس معده به مری (ترش کردن)

بیماری ریفلاکس معده و مری (GERD) یک بیماری مزمن گوارشی بوده و زمانی رخ می دهد که اسید معده و یا بعضی اوقات صفرا به مری (لوله منتقل کننده غذا از دهان به معده) شما باز می گردد. بازگشت اسید موجب تحریک رویه‌ی مری شده و در نتیجه علایم بیماری ریفلاکس معده به مری ظاهر می شود. علایم و نشانه های شامل ترش کردن و سوزش معده می باشد. خیلی از افراد ناراحتی ناشی از سوزش معده و ترش کردن را با تغییرات سبک زندگی و داروهای در دسترس می توانند، تحمل نمایند. توجه کنید درمان ها و مواردیکه در ادامه می آید فقط برای انواع معتدل و ضعیف این بیماری بوده و در موارد جدی میبایست برای درمان به پزشک مراجعه نمود.

حفظ تناسب اندام

وزن اضافی باعث فشار بر شکم، فشرده شدن معده و در نتیجه برگشت اسید به مری می شود. اگر وزنی متناسب دارید، به حفظ آن کمک نمایید. اگر چاق هستید و یا اضافه وزن دارید، سعی به کاهش وزن نمایید. برای چک کردن اینکه وزن شما متناسب است یا خیر از ابزارهای تناسب اندام ما استفاده نمایید.

اجتناب لباس تنگ

لباسهایی که تنگ هستند به شکم و دریچه مری شما فشار آورده و باعث ترش کردن و یا ریفلاکس معده می شوند.

تغییر در عادات غذایی

بجای 2 یا 3 وعده غذایی حجیم، چندین وعده غذایی کم حجم میل نمایید.
بعد از غذاخوردن، 2 تا 3 ساعت صبر کنید و بعد بخوابید. خوردن شبانه نیز می تواند باعث ریفلاکس معده شود.
شکلات، نعناع و الکل رفلاکس معده به مری را بدتر می کنند. این خوراکی ها دریچه بین معده و مری را شل می نمایند.
خوراکی های ادویه دار، خوراکی های پراسید (مانند گوجه و پرتقال) و قهوه باعث بدتر شدن رفلاکس معده به مری می شود. همچنین اگر بعد از خوردن غذایی خواص ترش کردید(دچار رفلاکس شدید) پس بهتر است خوردن آن را ترک نمایید.
بالا آوردن بالای تخت

اگر اغلب اوقات شبها هنگام خواب دچار ریفلاک معده می شوید، از قوه جاذبه کمک بگیرید. با قراردادن یک تکه چوب یا آجر زیر پایه های بالایی تختتان و بالاآوردن 10 تا 15 سانتیمتری سر تخت، به بهبود ریفلاکس معده خود کمک نمایید.

کنترل استرس

استرس خود را کاهش دهید، چراکه استرس می تواند باعث بدتر شدن رفلاکس شود.

ترک سیگار

سیگار کشیدن باعث باعث کاهش توانایی و عملکرد ماهیچه واسطه(اسفنکتر) مری می شود و ترک سیگار به شما در بهبود مشکلتان کمک می نماید.

درمان با طب سنتی یا جایگزین

هنوز درمانی سنتی تایید شده‌ای برای درمان این مشکل وجود ندارد، اما ترکیب بعضی از درمان های جایگزین با درمان تجویزی پزشک به شما در بهبود مشکلتان کمک می نماید.

داروهای گیاهی

می توان از بعضی از انواع داروهای گیاهی برای درمان ریفلاکس معده به مری استفاده نمود. این داروها شامل بابونه، شیرین بیان، نارون لغزنده و گل ختمی می شود. داروهای گیاهی ممکن است عوارض جدی داشته و باعث عوارض جانبی شد، پس قبل از مصرف آنها با پزشکتان مشورت نمایید.

طب سوزنی

طب سوزنی شامل فروکردن سوزن به نقاط خاص بدن می شود، یک تحقیق جدید نشان می دهد که می شود از طب سوزنی برای درمان سوزش معده ای که حتی بعد از درمان هم باقی است، استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *