درمان بیماریسلامتی

استرس در دیابت را چگونه درمان می کنند.

هر کدام از ما با دیگران تفاوت های داریم. آنچه برای شما بی اهمیت بوده و ایجاد تنش نمی کند ممکن است برای فرد دیگری ایجاد استرس فراوان کند.

وقتی که احساس استرس یا تنش می کنیم، بدم ما آماده مقابله می شود و هورمون های مبارزه با تنش را وارد خون می کند. هورمون های مبارزه با تنش بدن ما را وادار می کند گلوکز و چربی ذخیره شده را برای تولید انرژی اضافی آزاد کند. این انرژی اضافی به ما کمک می کند با تنش مقابله کنیم یا این که از آن فرار کنیم، ولی گلوکز و چربی اضافی فقط در صورت وجود انسولین کافی می تواند مورد مصرف قرار بگیرد.

در افراد مبتلا به دیابت ممکن است انسولین کافی وجود نداشته باشد و هورمون های تنش نیز ممکن است باعث شوند، استفاده از انسولین اندک مجود، با مشکل مواجه شود. در صورت عدم وجود انسولین کافی، گلوکز و چربی بدون این که مورد استفاده قرار بگیرد، در خون می ماند. این امر می تواند منجر به بالا رفتن مقدار گلوکز و مواد کتونی در خون شود. برای اجتناب از بالا رفتن گلوکز و مواد کتونی، لازم است بدانید وقتی استرس به شما وارد می شود چه کارهایی باید انجام دهید.

راه های درمان استرس در دیابت

یوگا و تمرکز (مدیتیشن)

استرس، نقش قابل توجهی در پیشرفت بیماری دیابت دارد. پس هر روش درمانی ای که استرس را کم و به شما کمک کند تا آسوده باشید، احتمالا آثار سودمندی در کنترل دیابت و سلامت عمومی شما خواهد داشت. یوگا و تمرکز(مدیتیشن)، آثار مثبتی بر سطح گلوکز خون دارد، فعالیت بدنی متوسط، به انسولین کمک می کند تا در بدن بهتر عمل کند. استفاده از این روش، هر چند که نمی تواند دیابت را به طور کامل درمان کند اما می تواند تا حدودی بعضی از عوارض جانبی آن را تسکین بخشد. یوگا و مدیتیشن، گلوکز خون را از طریق ایجاد آرامش و کاهش استرس تنظیم می کند.

ماساژ پا و انگشتان پا

استفاده از روش ماساژ نسبتا آسان است و می تواند تا حد زیادی در کاهش سفتی و خشکی پوست و کندی جریان خون در پا موثر باشد. برای این منظور می توانید:
1- ماساژ را با ماساژ ران شروع کنید؛ به طوریکه با شل شدن ران ها، خون عضلات ساق پا به سمت بالا به جریان بیفتد. با استفاده از هر دو دست، در یک زمان یک ران را با ماساژ بین انگشتان و شست، مالش دهید.
2- برای اثر بخشی بهتر، با هر کدام از دست ها جداگانه ران خود را فشار دهید. برای این کار از زانو شروع کنید و به لگن و پشت برسید. این عمل را روی ران دیگر نیز تکرار کنید.
3- عمل مالش را در همه ی نقاط و به ویژه در زانو به همین روش انجام دهید؛ ولی برای نالش سبک و در جاهای محدود، از انگشتان استفاده کنید.
4- پای خود را خم کنید و در صورت امکان، پا را بالا بیاورید بر روی یک صندلی قرار دهید. با انگشت شست خود، بر پشت هر کدام از عضلات ساق، مالش چرخشی انجام دهید. این عمل را در هر پا، چند بار تکرار کنید و هر بار این عمل را از قوزک پا به سمت زانو ادامه دهید.
5- کف پا را با دست هایتان، فشار دهید تا ماهیچه های پاهایتان شل شوند و قوس کف پا خیلی آرام کشیده شود.
6- برای تکمیل ماساژ، با انگشت شست دست، فشار زیادی روی کف پا وارد کنید و سپس بر روی پای دیگر، تکرار نمایید.

راه های بی خطر مقابله با استرس در دیابت

– نفس عمیق بکشید.
– به تنش فکر نکنید.
– بدن خود را نرم کنید. (انجام حرکات کششی)
– فعالیت فیزیکی انجام دهید. (مانند دوچرخه سواری، قایق رانی، دویدن، اسکی کردن، شنا کردن و …)
– به چیزهای خوب فکر کنید.
– درباره تنش خود با دیگران صحبت کنید.
– مشکل خود را بر روی کاغذ بنویسید.
– کارهای جدید را امتحان کنید. (مانند مطالعه کردن)
– از تنش فاصله بگیرید.
– موسیقی گوش کنید.

– یک دوش آب گرم بگیرید.
– با خوابیدن تنش خود را فراموش کنید.
– به طبیعت نگاه کنید.
– به چیزهایی که باعث تنش شما می شوند، بخندید.
– ” نه گفتن ” را تمرین کنید.
– غذاهای خود را با دقت انتخاب کنید. (زمانی که تنش دارید بدن شما احتمالا مقدار بیشتری ویتامین های گروه B، ویتامین C، پروتئین و کلسیم مصرف می کند. با خوردن غلات کامل (سبوس دار)، آجیل و حبوبات به مقدار بیشتر، ویتامین های B مصرف شده را جایگزین کنید. با خوردن مرکبات، گریپ فروت و کلم بروکلی، ویتامین C بدن خود را تقویت کنید. با خوردن گوشت مرغ، ماهی و سفیده تخم مرغ، پروتئین مورد نیاز خود را تامین کنید و با خوردن شیر، ماست و پنیر کم چرب ذخایر کلسیم خود را بازسازی کنید.

منبع: آوای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *