تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

خواص و فواید ژلاتین برای بدن

ژلاتین عنصری منحصر به فرد در رژیم غذایی روزانه بسیاری از مردم می باشد. این ماده ی بی رنگ، ترد، شفاف و بی مزه از کلاژن درون پوست و استخوان حیوانات بدست می آید. ژلاتین بخش ضروری بسیاری از فرآورده هایی مثل ژله، پاستیل، مارشمالو و برخی از بستنی ها، ماست ها و دسرها می باشد و علاوه بر صنایع غذایی، در صنایع داروسازی، عکاسی و لوازم آرایشی بهداشتی مختلف نیز به کار می رود.

از فواید ژلاتین می توان به توانایی آن در تقویت رشد مو و ناخن، کاهش التهاب مفاصل، تقویت بدن و پوست، بهبود گوارش، افزایش رشد عضلات، تقویت رگ های خونی و شبکه های داخل سلولی، بهینه سازی سوخت و ساز بدن، تقویت استخوان ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به تنظیم وزن، رفع اختلالات خواب، سم زدایی بدن و سرعت بخشیدن به التیام زخم ها نام برد.

بیایید نگاهی دقیق تر به برخی از فواید ژلاتین داشته باشیم:

مدیریت وزن

برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهند، ژلاتین عاملی مهم در افزایش تولید HGH (هورمون رشد) می باشد. همچنین ژلاتین به واسطه ی مواد مغذی و اسیدهای آمینه موجود در آن، به تحریک سوخت و ساز بدن نیز کمک می کند.

علاوه بر این، مقدار فیبر و پروتئین موجود در آن باعث می شود احساس سیری کنید، که هوس غذا خوردن را از میان برداشته و باعث کاهش پرخوری می شود.

برای افرادی که سعی می کنند وزنشان را به طور طبیعی مدیریت کنند، ژلاتین غذایی مفید به حساب می آید.

التیام زخم

پروتئین از بخش های اساسی التیام زخم می باشد و ژلاتین حاوی اسید آمینه ای خاص به نام گلیسین است که ارتباط مستقیمی با کاهش التهاب دارد. این به این معناست که زخم میتواند از مرحله التهاب بسیار سریع تر به مرحله التیام برود.

اسیدهای آمینه و پروتئین افزوده نیز به ایجاد پوست و بافت های زخم جدید کمک می کنند.

ناخن، مو و دندان

مردم همواره در تلاش برای یافتن راه های جدید برای مراقبت از مو، پوست، ناخن و دندان هایشان هستند. کراتین، یکی از پروتئین هایی که در ژلاتین یافت می شود، در آن قسمت هایی از بدن در مقادیر بالایی یافت می شود و به قوی نگه داشتن آنها کمک می کند. از این رو، مصرف ژلاتین یک راه ساده و مؤثری است که این عناصر ظاهری بدنتان را در وضعیت خوبی نگه می دارد.

سلامت استخوان و مفاصل

پروتئین موجود در ژلاتیـن به همراه سلنیوم، فسفر و مس که در مقادیر قابل توجهی در ژلاتین یافت می شوند، می توانند به قوی نگه داشتن استخوان ها کمک کرده و تراکم استخوان در بدن را افزایش دهند. این می تواند یک مکانیزم دفاعی مهم در برابر پوکی استخوان به حساب بیاید، در حالی که برخی دیگر از اسیدهای آمینه موجود در ژلاتین باعث کاهش التهاب می شوند، که یعنی با مصرف ژلاتین، به شرایطی مانند آرتریت نیز می توان کمک کرد.

علاوه بر این، ژلاتین می تواند به رشد غضروف کمک کند، که مفاصل و استخوان ها را تقویت کرده و طول عمرشان را درازتر می کند.

‌تقویت سیستم ایمنی بدن

پرولین، اسید آمینه دیگری که در مقادیر قابل توجهی در ژلاتین یافت میشود، ارتباط مستقیمی با بهبود عملکرد ایمنی بدن در حیوانات دارد. به این معنی که، با مصرف ژلاتـین در رژیم غذایی روزانه مان میتوانیم سلامت و توانای کلی مان را برای مبارزه با عفونت ها و بیماری ها بهبود دهیم.

پوست

ژلاتین اساساً کلاژن خشک شده است. کلاژن یکی از عناصر مهم در پوست است که خاصیت ارتجاعی پوست و سفتی سلول های پوستی را حفظ می کند. با افزایش میزان کلاژن با مصرف ژلاتیـن، می توانید پوستی سفت داشته و جوان تر دیده شوید.

تنظیم سوخت و ساز بدن

همانطور که قبلاً اشاره شد، ژلاتیـن منبع فوق العاده ای از اسیدهای آمینه و نزدیک به منبع کاملی از پروتئین است. این به این معنی است که همه فعالیت های متابولیکی بدن با خوردن ژلاتین بهبود می یابند، از جمله ایجاد سلول های جدید، از بین بردن سلول های بیمار و ناسالم، افزایش در عضلات، استفاده و جذب مناسب مواد مغذی، و تعداد دیگری از عملکردهای مهم در بدن.

از دیگر فواید ژلاتین می توان به بهبود چرخه خواب، سلامت گوارش و تسکین آلرژی اشاره کرد.

توجه:

تنها عوارض جانبی گزارش شده از ژلاتین، آروغ زدن، نفخ و ناراحتی معده می باشد، ولی این واکنش ها نادر هستند.

از طرف سازمان های غذا و دارو در سراسر جهان هیچ گونه خطر سلامتی در مورد ژلاتین اعلام نشده است.

پس… لذت ببرید!

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *