تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

تفاوت ارزش تغذیه ای ماست یونانی با ماست معمولی

اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که “تفاوت بین ماست یونانی و ماست معمولی در چیست؟” بدانید که تنها نیستید. محبوبیت ماست یونانی اخیرا به سرعت افزایش یافته و شاید شما تعجب کنید که آن همه سر و صدا برای چیست. آیا ماست یونانی مغذی‌تر از ماست معمولی می‌باشد؟ با نزدیک به ۲۸ درصد از آمریکایی‌هایی که در حال حاضر به صورت روزانه ماست مصرف می‌کنند، این سؤالی است که ارزش بررسی کردن را دارد.

تفاوت ماست یونانی و ماست معمولی

ماست

ماست از شیری به دست می‌آید که به آن باکتری‌های سالمی اضافه می‌شود که باعث تخمیر آن می‌گردند. در طول این فرآیند، ماست غلیظ شده و طعم کمی تندی پیدا می‌کند. سپس ماست از طریق یک توری نازک که اجازه می‌دهد بخش آب پنیر مایع شیر از آن کشیده شود، صاف می‌گردد. ماست معمولی، دو بار صاف می‌شود، در حالیکه ماست یونانی ۳ بار صاف می‌شود تا آب پنیر بیشتری از آن جدا شود که در نتیجه غلظت بیشتری دارد.

در حالیکه اکثر ماست‌ها دارای مزایای سلامتی متعددی هستند (از جمله پروبیوتیک‌ها)، اما آمار تغذیه‌ای برای ماست یونانی و ماست معمولی با هم متفاوتند. تفاوت این دو ماست را در زیر می‌خوانید:

پروتئین

ماست یونانی تقریبا دو برابر ماست معمولی پروتئین دارد. ۲۳۰ گرم ماست یونانی حدود ۲۰ گرم پروتئین دارد، در حالیکه ماست معمولی حدود ۱۱ تا ۱۳ گرم پروتئین دارد. محتوای بالای پروتئین ماست یونانی باعث شده که این ماست در میان کسانی که سعی دارند وزن‌شان را کنترل کنند محبوب شود زیرا به جلوگیری از گرسنگی کمک می‌کند.

کربوهیدرات‌ها

ماست یونانی، کربوهیدرات کمتری نسبت به ماست معمولی دارد. این مسئله می‌تواند برای افراد دیابتی که باید مراقب مصرف کربوهیدرات‌شان باشند، مفید واقع شود.

کلسیم

ماست معمولی حدود سه برابر ماست یونانی، کلسیم دارد. هر دوی آن‌ها منابع خوب کلسیم هستند اما ممکن است خانم‌هایی که کلسیم کافی از سایر مواد غذایی دریافت نمی‌کنند، بخواهند به خاطر مزایای استخوان سازی ماست معمولی، به آن پایبند بمانند.

سدیم

ماست یونانی، نصف ماست معمولی سدیم دارد.

کالری

انواع ساده بدون چربی ماست یونانی و ماست معمولی، کالری یکسانی در هر وعده دارند اما قندهای افزوده می‌توانند کالری هر یک از این دو ماست را به طور قابل توجهی افزایش دهند.

بافت

ماست یونانی غلیظ‌‌تر و خامه‌ای‌تر از ماست معمولی می‌باشد زیرا به تعداد دفعات بیشتری صاف شده است. همچنین، ماست یونانی می‌تواند در آشپزی نیز مورد استفاده قرار گیرد زیرا مانند ماست معمولی در هنگامیکه حرارت ببیند، دلمه نمی بندد.

قیمت

متأسفانه به احتمال زیاد برای خرید ماست یونانی باید دو برابر ماست معمولی هزینه کنید. این تا حد زیادی به دلیل افزایش تقاضای مشتری است زیرا طعم، بافت و ویژگی‌های تغذیه‌ای ماست یونانی، مصرف کنندگان را جذب می‌کند. همچنین ماست یونانی قیمت بالاتری دارد چون صاف کردن اضافی، به شیر بسیار بیشتری نیاز دارد بنابراین منبع غلیظ‌تری از پروتئین است.

اگرچه اکثر مردم از ماست به عنوان میان وعده استفاده می‌کنند اما همه کاره بودن آن را دست کم نگیرید. هر دو نوع این ماست‌ها می‌توانند به عنوان جایگزین‌های کم کالری‌تر برای مواد تشکیل دهنده‌ی چرب به کار روند. به جای تخم مرغ و روغن در کیک‎ها و نان‌ها از ماست یونانی استفاده کنید یا هر یک از این دو نوع ماست را به جای خامه ترش پر چرب، خامه سنگین، مایونز یا پنیر خامه ای در دستورالعمل‌ها به کار ببرید. هر دو نوع این ماست‌ها می‌توانند به جای سایر مواد تشکیل دهنده پر کالری در دیپ‌ها، چاشنی‌ها، سس‌های سالاد، اسموتی‌ها و دسرها به کار روند.

از ماست اغلب به عنوان یک غذای سالم ایده‌آل یاد می‌شود و اگر نوع درست آن را انتخاب کنید، می‌تواند همین طور باشد. ماست یونانی و معمولی کم چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید و به دنبال ماست‌هایی باشید که فاقد قند افزوده‌اند یا قند افزوده کمی دارند، زیرا قند افزوده تعداد کالری ماست‌ها را بالا می برد.

منبع: کافه پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *