تغذیه و تناسب اندامورزش

عوارض کم خوابی برای ورزشکاران

اگر به سختی تمرین می کنید و تغذیه خوبی هم دارید ولی از چربی های بدنتان کاسته نمی شود دلیل این مساله چیست ؟

عوارض کم خوابی

تمرین و تغذیه مناسب تنها وقتی باعث پیشرفت شما می شود که شرایط استراحت و ریکاوری مناسب را هم برای بدن فراهم کنید . درواقع شاید مشکل شما کمبود خواب باشد. خواب شبانه کمتر از هفت ساعت می توان آثار مثبت رژیم را کاهش داده یا حتی خنثی کند ، بر اساس مطالعه ای که نتایج آن ، در نشست سالیانه طب داخلی منتشر شد .

مطالعه مذکور نشان داد وقتی افراد تحت رژیم ، خواب خود را کاهش می دهند ، مقدار چربی که از دست می دهند هم کاهش می یابد – به بیش از نصف (۵۵درصد) – حتی وقتی پایبندی کاملی به رژیم خود دارند . افراد تحت بررسی همچنین به طور چشمگیری احساس گرسنگی بیشتری داشتند . احساس سیری کمتر پس از وعده های غذایی و فقدان انرژی برای تمرین.
وقتی خواب شما کافی نباشد ، بدن دچار عدم تعادل متابولیک می شود . مساله ای که محققانی در دانشگاه شیکاگو اصطلاح « سستی متابولیک » را برای آن در نظر گرفته اند . آنها به تجزیه و تحلیل این مساله پرداختند که پس از تنها چهار روز خواب کم ، چه اتفاقی در بدن رخ می دهد . مشخص شد در همین مدت کوتاه ، سلول های چربی شما تا ۳۰ درصد حساسیت کمتری به انسولین پیدا می کنند . این به ذخیره سازی چربی بیشتر ، بخصوص در کبد منجر می شود و شما را در مسیر دیابت نوع ۲ قرار می دهد و نتایج بدی هم برای عضلات شما خواهد داشت . خواب کمتر از ۶ ساعت برای یک هفته ، می تواند باعث کاهش ۱۵ درصدی سطح تستسترون هم شود .
بنابر این نه تنها باید نسبت به نظم تمرین و پایبندی به رژیم غذایی مناسب حساس باشید ، بلکه باید به همان اندازه به خوابتان هم اهمیت بدهید . برای کسب بهترین نتایج به ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه دارید .

منبع: ادکوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *