تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

سیب زمینی کربوهیدراتی مظلوم و طرد شده

پدربزرگ ها و مادربزرگ های ما قدر این گیاه ارزشمند را خوب می دانستند و همیشه در وعده های غذایی مختلف، بخشی از غذاهای همیشگی شان بود. اما با گذشت روزگار و تغییر عادات غذایی، سیب زمینی به یک دلیل طرد و رانده شد: چون کربوهیدرات بود!

حتما این واژه ها برای شما هم آشناست: کم کربوهیدرات، بدون کربوهیدرات، ضد کربو هیدرات و … این ها روش های متداولی است که این روز ها بسیاری از مردم برای رژیم غذایی خود برمی گزینند و مادربزرگ ها با نگرانی نصیحت می کنند که  سیب زمینی برایتان خوب است ، بخورید .
اما احتمالا با نگاه مهربانانه ای به مادربزرگ می خندید و در دل می گویید : آخر شما از تغذیه و سلامت چه میدانید؟

فراموش نکنید زمان مادربزرگ هایتان چاقی و افزایش وزن اینگونه بیداد نمی کرد و فراگیر نبود و الان باور نمی کنند که چطور این نسل یک گروه غذایی را محکوم کرده و سیب زمینی خوشمزه را خطرناک می داند . و حتما به شما گوشزد کرده اند که اگر می خواهید سالم باشید و از چاقی در امان ، همه چیز بخورید اما اندک.
آری ، مادر بزرگ ها متخصص تغذیه و رژیم درمانی نیستند ، اما زمانی که اختیار آشپزخانه ها دست آنها بود ، وضعیت تناسب اندام و سلامت جامعه بسیار رضایت بخش تر بود و دیدگاهشان امروزه توسط متخصصان تغذیه ترویج می شود . آنها نیز مخالف قطع مصرف کربوهیدرات ها بخصوص غلات ، میوه ها و سبزیجات هستند .
تحقیقات دانشگاهی متعدد نیز نشان می دهد که جوامعی که در رژیم های غذاییشان از کربوهیدرات های کم چربی بیشتر استفاده می کنند ، میزان کلسترول خون بالاتری دارند . بی شک سیب زمینی یکی از همین کربوهیدرات های مظلومی است که توسط بسیاری از مردم طرد شده است . برای بسیاری از مردم شنیدن نام کربوهیدرات ها هم ترسناک است . در حالی که مصرف روزانه ۱۵۰ گرم سیب زمینی ۴۰ درصد نیاز یک فرد بالغ به ویتامین C را مرتفع می سازد و پتاسیمی بیشتر از موز به وی می رساند . این گیاه همچنین حاوی فولات ، نیاسین و همه انواع ویتامین های B است و مصرف آن با پوست ، منبعی مناسب از فیبر های رژیمی است . سیب زمینی به طور طبیعی بدون گلوتن و کلسترول است و اسیدهای چرب اشباع و سدیم کمی دارد . با این همه چرا باید از سیب زمینی ترسید ؟
سیب زمینی در فرهنگ های غذایی مختلف نقش پررنگی دارد و علتش اول از همه قابل کشت بودن در بیشتر نقاط آب و هوایی و قیمت مناسب آن است . کشت آن آسان و سریع است و به آب زیادی نیاز ندارد . نگهداری و انبار کردنش راحت است و انواع مختلفی قابل پخت و استفاده می باشد . آب پز ، کبابی ، سرخ کرده ، پوره ، خام و … بخشی از ده ها روش استفاده از این گیاه مهربان است . شاید به همین دلیل مردم نیوزلند سال گذشته ۱۱۹ میلیون دلار سیب زمینی مصرف کردند . علت دیگر برتری سیب زمینی به سایر غذاهای کربوهیدراتی مانند برنج و پاستا ، محلی و بومی بودن آن برای همه مناطق است که به همین دلیل با طبیعت افراد مختلف سازگاری دارد.
کسانی که به بهانه تناسب اندام و سلامتی از مصرف سیب زمینی خودداری می کنند ، بدانند مصرف این کربوهیدرات هم در وعده های تمرینی و هم ریکاوری برای ورزشکاران حرفه ای توصیه می شود . گرچه همه ما ورزشکار حرفه ای نیستیم اما مسلما از مصرف یک کربوهیدرات خوب که ریزمغذی های ارزشمندی دارد ، ضرر نمی کنیم .
طی تحقیقات انجام شده در مراکز غذایی و کشاورزی ، ارزش سیب زمینی بیش از بحث انرژی زا بودنش ، به ریزمغذی های فراوانش است . می بینید که مادربزرگ ها بدون اینکه متخصص تغذیه باشند یا با کسی مشورت کرده باشند ، فقط و فقط طبق تجربیات شان درست می گفتند که سیب زمینی غذای خوبی است ، بخورید .

منبع: ادکوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *