سلامتیسلامتی پوست

اگزما و خلاصی از آن.

خشکی پوست یکی از مشکلات استاندارد پوست است، اما اگر مرطوب کننده هم نتوانست آن را درمان کند چه باید کرد؟

به گزارش سایت دکتر کرمانی، اگر پوست خشک شده تان به نظر قرمز و پوست پوست می آمد و یا احساس خارش داشتید، ممکن است مشکل بیشتر از یک خشکی پوست ساده باشد. شاید مشکلتان اگزما است.

اگزما چیست؟

اگزما – که با نام درماتیت نیز شناخته می شود – مشکل خارش پوستی است که معمولا جایی که پوست چین می خورد بروز می کند، جاهایی مانند آرنج ها و زانوها.

واژه اگزما بسیار گسترده است. در واقع می تواند اشکال مختلفی داشته باشد: راش پوستی، زخم، التهاب و یا فقط یک خشکی پوست ساده.

بیشتر مواقع اگزما را با نشانه هایی مانند قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن می توان شناسایی کرد.

چه چیزی باعث اگزما می شود؟

بیشتر موارد اگزما به دلیل فاکتورهای ژنتیکی رخ می دهند. اگر سابقه خانوادگی اگزما داشته باشید ممکن است خودتان هم به آن مبتلا شوید.

سابقه خانوادگی بیماری آسم یا آلرژی های فصلی نیز می تواند خطر ابتلا به اگزما را افزایش دهد.

همچنین این بیماری معمولا زیاد می ماند و طغیان های علائمش بسته به شرایط بیرونی مانند استرس یا تماس با تحریک کننده ها ممکن است بیایند و بروند.

برای مثال مواد شوینده قوی و مواد شیمیایی می توانند واکنش التهابی را تحریک کنند که معمولا خود را به صورت قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن نشان می دهند.

چگونه اگزما را درمان کنیم؟

برخی کارها هست که برای محافظت از پوستتان در خانه می توانید انجام دهید.

در برنامه نظافت خود کمی تغییر ایجاد کنید: از صابون ها و لوسیون های معطر یا دارای موادی که باعث تحریک پوست می شوند مانند باسیتراسین استفاده نکنید.

از آنجا که اگزما سد پوستی شما را به خطر انداخته و پوستتان را به شدت تحریک پذیر می کند، آن را در برابر مواد تحریک کننده آسیب پذیرتر خواهد کرد.

به دنبال محصولاتی باشید که برچسب ضد حساسیت دارند. این محصولات، سد پوستی تان را با مشکل روبرو نمی کنند.

همچنین بازنگری در مدت زمان دوش گرفتنتان هم می تواند کمک کننده باشد. حرارت را روی ولرم تنظیم کنید زیرا حمام آب گرم، پوستتان را خشک می کند و نقاط حساس شده را بدتر می کند. در حمام، از صابون مرطوب کننده ای استفاده کنید که به پوستتان آب رسانی کند.

بلافاصله بعد از حمام و زمانی که منافذ پوستتان باز است از یک لوسیون استفاده کنید. در این حالت پوستتان می تواند کاملا محصول را جذب کند و اگر به پوستتان خوب آب رسانی شود احتمال شعله ور شدن اگزما نیز کمتر می شود. نرم کننده ها نیز می توانند کمک کنند.

این محصولات می توانند آب را از هوا جذب پوست کنند و رطوبتی که هنوز از حمام روی پوستتان است را به دام انداخته و نگه دارند. آنها همچنین سد پوستی تان را بهبود می بخشند.

همچنان با اگزما مشکل دارید؟

اگر با تمام این راه ها همچنان اگزما رهایتان نکرد، بهترین کار مراجعه به یک متخصص پوست است. اگر مشکلتان جدی باشد متخصص پوست استروئید های موضعی یا خوراکی تجویز می کند تا التهاب پوست هرچه سریعتر فروکش کند و سد پوستی تان بهبود یابد.

 

منبع: سلامت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *