سلامتیسلامتی پوست

این محصولات بهداشتی را به صورت تان نزنید

گاهی اوقات پیش می‌آید که یکی از محصولات بهداشتی مورد نیازمان مانند ضد آفتاب ، کرم مرطوب کننده یا پاک کننده را تمام کرده ایم و فوراً به فکر استفاده از دیگر محصولات بهداشتی افتاده ایم ، درحالیکه خیلی از مواد آرایشی بهداشتی ، مناسب پوست صورت نیستند.

در این مقاله، مهمترین محصولات بهداشتی نامناسب برای پوست صورت شما را معرفی می کنیم :

اسپری مو

این روزها بسیاری از آرایشگران برای فیکس کردن آرایش ، از اسپری مو ( تافت ) استفاده می کنند و شاید دیده باشید که آرایشگران ناآگاهی آن را به صورت هم زده اند ! گفتنی است لاک و الکل موجود در اکثر محصولات بهداشتی بویژه اسپری مو ، باعث ایجاد چین و چروک ، خشکی پوست ، سوزش و جوش می شود .

رنگ مو

از محصولات بهداشتی پرطرفدار ، می توان به انواع رنگهای مو در مراکز خرید اشاره کرد . استفاده مکرر و گاهی عجولانه و بی دقت از آنها می تواند موجب سوزش ، حساسیت و ریزش اشک چشم ها شود .

خوب است برای هماهنگ کردن رنگ ابرو با موهایتان از ریمل ابرو یا رنگ گیاهی استفاده نمایید زیرا فرمولاسیون آن خیلی ملایم تر میباشد .

شامپو

عده ای هستند که از شامپو مو ، برای شستن پوست صورت استفاده می کنند و نمی دانند که مواد موجود در شامپو هایی که برای شستشوی موها مناسب اند با ترکیب مواد شامپوهایی که برای پوست صورت تولید می شوند فرق دارند !

همچنین فرمول شیمیایی قوی که در شامپو ها می باشد برای تمیز کردن آلودگی ها و چربی های موی سر است و در صورت استفاده برای پوست صورت ، موجب ناراحتی و خشکی آن می شود .

لوسیون بدن

لوسیون بدن برای پوست های معمولی و خشک نتایج خوبی دارد اما استفاده از آن برای پوست صورت جالب نیست چرا که حاوی عطر و ترکیبات سنگین تری نسبت به محصولات بهداشتی پوست صورت است. برای شادابی پوست صورت ، استفاده از محصولات بهداشتی ملایم تر توصیه می شود .

کرم پا

عقل حکم می کند که هرگز کرم پا را برای پوست صورت استفاده نکنیم حتی هنگامی که هیچ یک از محصولات بهداشتی مورد استفاده مان را در اختیار نداریم . استفاده از کرم پا حتی به مقدار اندک ، به پوست لطیف شما صدمه می زند زیرا فرمولاسیون شیمیایی آنها برای رفع پینه های عمیق پا طراحی شده است .

مام ، دئودورانت ، ضد عرق

هر یک از محصولات بهداشتی تعریف و کاربرد خود را دارند . دئودورانت ها برای پیشگیری از عرق کردن زیر سینه و بغل هستند . استفاده نامناسب آن بر روی پوست صورت : سبب بروز لکه های قهوه ای ، انسداد منافذ ، عدم تنفس پوست می شود .

نکته : گاهی دیده میشود خانمها برای پوست صورت خود از مام و ضد عرق استفاده می کنند تا آرایش صورت شان در روزهای خیلی گرم آب نشود در حالیکه روش های بهتر و مناسب تری نیز برای این کار هست.

خمیر دندان

در میان محصولات بهداشتی آرایشی ، خمیر دندان عضوی ثابت است . اگر چه خمیر دندان ضرری برای پوست ندارد و گاهی جوش ها را هم خشک می کند ( البته رطوبت اطراف آن را نیز خشک می کند ) واقعا برای پوست صورت مناسب نیست زیرا ماده شیمیایی موجود در آن ، باعث تحریک و خشکی پوست میشود .

نکته : زخم های تیره ای که با استفاده مکرر و طولانی مدت از خمیردندان بر روی پوست صورت ایجاد شوندبا هیچ درمان خانگی و داروهای گیاهی رفع نمی شود .

سرکه

در درمانهای خانگی ، معمولا از سرکه استفاده زیادی می شود . اما جایگزین کردن آن با محصولات بهداشتی مطمئن ( برای پوست صورت ) اشتباه بزرگی است زیرا سرکه حالت اسیدی دارد و ترکیب آن با دیگر مواد یا به تنهایی ، می تواند سبب سوختن پوست صورت شود .

سرکه با گذشت چند ساعت ، غلیظ تر می شود و آب بیشتری را از دست می دهد بنابراین وقتی روی پوست قرار می گیرد آن را می سوزاند .

افزودن آب و روغن طبیعی ( برای رقیق کردن آن ) معمولا این خطر را کاهش می دهد البته نه در پوست های نرم و حساس !

مایونز

در پایان مطلب ، به این مورد خاص که جزو محصولات بهداشتی نمی باشد اشاره می کنیم زیرا در یک باور غلط ، استفاده از آن برای پوست صورت عمومیت دارد .

مایونز ، برای رطوبت رسانی به موها در تهیه انواع ماسک های خانگی استفاده می شود اما این بدین معنی نیست که با گذاشتن آن بر روی پوست صورت ، می توان همان نتیجه مطلوب را تکرار کرد .

مایونز بسیار اسیدی می باشد و منافذ پوست صورت شما را مسدود کرده و اجازه نمی دهد که این پوست لطیف و نرم به خوبی تنفس کند .

منبع: سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *