شربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص دمنوش انیسون

انیسون یا بادیان رومی، گیاهی از تیره‌ی چتریان با دانه هایی سبز رنگ، گلابی شکل و کوچک است که قسمت فوقانی نوک تیز آن، پنج خط برجسته (۱۰ شیار) دارد. ارتفاع گیاه انیسون به ۷۰ سانتی متر میرسد. برگ های آن به شکل شوید، میوه اش کوچک با عطری تند، گل های آن کوچک و سفید رنگ است و در هر چترک آن حدود ۱۰ گل دیده می شود. با عطارباشی همراه باشید.

انیسون گیاهی یک ساله محسوب می شود و میوه‌ی آن تخم مرغی و دارای موهای کوتاه چسبیده به سطح است. بخش دارویی این گیاه را میوه‌ی آن تشکیل می دهد که بوی معطر و مطبوع دارد و به شکل خشک و رسیده مصرف می شود. زمان برداشت آن در ماه های مرداد و شهریور است و از مهم ترین مواد موثره‌ی این گیاه، روغن فرار آن است.

انیسون گیاهی است که در مصر، کشورهای اطراف مدیترانه، ترکیه، یونان به شکل خودرو می روید. در ایران به مقدار زیاد در نواحی شمال غربی از جمله تبریز و نیز در جنوب غربی کشور در ارتفاع ۵۰۰ متری می روید. تکثیر این گیاه توسط بذر انجام می شود. بذرهای این گیاه ترکیباتی چون اسانس، صمغ، ترکیبات قندی و روغن دارد. اسانس انیسون دارای اهمیت فوق العاده ای در صنایع دارویی و غذایی است.

تاثیر روی دستگاه قلبی-عروقی

خوردن دمنوش تخم انیسون برای درمان تپش قلب و آنژین موثر است. جذب آهن را افزایش می دهد، به همین دلیل در جلوگیری از  کم خونی مربوط به آهن موثر است. دمنوش انیسون چربی خون را کاهش می دهد.

تاثیر روی دستگاه عصبی

 دمنوش انیسون آرام بخش است. ضد درد در ناراحتی میگرن است. خواب آور است. در درمان پارکینسون موثر است. در رفع سرگیجه تاثیر دارد.

تاثیر روی دستگاه ادراری-تناسلی

 در درمان اختلالات قاعدگی موثر و برای قاعدگی های سخت مفید است. دمنوش تخم انیسون ادرار آور است و راه بندان های کلیه، مثانه و زهدان را باز می کند. افزایش دهنده‌ی میل جنسی در زنان است.

تاثیر روی غدد

انیسون به عنوان زیاد کننده‌ی شیر مادر موثر و سرشار از فیتواستروژن (استروژن گیاهی) است. دمنوش انیسون پاک کننده و مقوی کبد است.

تاثیر روی دستگاه تنفسی

برای درمان آسم مفید است. دمنوش انیسون کاهش دهنده‌ی علائم سرماخوردگی است. خوشبو کننده‌ی دهان و مجاری تنفسی است. در درمان سرفه، آسم و برونشیت نیز مفید است.

تاثیر روی دستگاه گوارش

 دمنوش انیسون هضم کننده‌ی غذاست. مسکن درد شکم است و ضد نفخ قوی محسوب می شود. در درمان قولنج معده مفید است. از آن به عنوان ضد اسپاسم نیز استفاده می شود. مسهل است. میوه‌ی انیسون اشتهاآور است. تقویت کننده‌ی معده و درمان سوءهاضمه است.

480241863_xs

تاثیر روی پوست

 مصرف انیسون به شکل دمنوش و عرق برای تقویت پوست مفید است و باعث طراوت پوست در خانم ها می شود. ضد خارش است. ترکیب انیسون و روغن زیتون به شکل ضماد، در رفع خون مردگی موثر و روشن کننده‌ی رنگ رخسار است.

خواص دیگر

 دمنوش انیسون با تب کهنه مقابله می کند. انیسون در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده و معطر کننده استفاده می شود. انیسون ضد باکتری، ضد ویروس، قلرچ کش و حشره کش است. در قدیم استفاده از انیسون با دوز بالا، به عنوان دارویی برای سقط جنین به کار می رفته است. شست و شو دهنده و تقویت کننده‌ی چشم است. انیسون در دوران بارداری منع مصرف دارد. مصرف انیسون برای گرم مزاجان می تواند موجب بروز سردرد شود. استفاده‌ی زیاد آن ممکن است موجب حساسیت پوستی و کبدی شود. اسانس این گیاه نباید مورد مصرف کودکان قرار گیرد. مصرف زیادتر از ۶۰ سی سی در روز عرق این گیاه، موجب افزایش خونریزی قاعدگی می شود.

طبیعت

انیسون از نظر طب سنتی ایران، گرم و خشک است.

طرز تهیه

 یک قاشق قهوه خوری تخم انیسون را با آسیاب خرد کنید و روی آن یک لیوان آب جوش بریزید. سپس ۱۵ دقیقه صبر و پس از صاف کردن، دمنوش را میل کنید. خوردن سه بار از این دمنوش در روز مجاز است.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *